Billigt vardagskaffe?

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har alltid köpt Musetti på Willys och Hemköp. Det mörkbruna påsen med en del robusta i. Det har varit mitt vardagskaffe. I mitt tycke är det vansinnigt prisvärt. Nästan det enda kaffe jag köpt utanför en riktig kaffebutik som varit värt att dricka. Ibland har jag köpt deras fair trade istället i en lite gräddaktigt färgad påse.

Nu hittar jag ingen av dessa sorter på min Willys. De har en annan Musetti i en silverfärgad påsen som inte kan ha varit samma sort (smakade lite som turkiskt kaffe utan socker tyckte jag).

Nu undrar jag vad jag ska hitta på. Jag vill hitta nån som säljer min gamla bruna Musetti eller ett annat riktig prisvärt kaffe, antingen hos nån av de stora matkedjorna eller på nätet. Var inne på delico tror jag de heter. Det hade fair trade-sorten. Det tråkiga är att det blir dyrare än på Willys med 50 kr frakt (fraktfritt först vid 500 kr)
Visst kan jag köpa flera påsar åt gången, men ned en gravid sambo som just nu springer från allt som luktar kaffe så kommer det ta mig ett kvartal att ta mig igenom de kilona kaffe. Och dessutom finns på denna sida inget noterat om hur gammalt kaffet är som de har hemma.

Vad är ditt vardagskaffe om du har ett och var handlar du det billigast?
 
Senast ändrad:

PF013

Well-known member
Jag trodde att den silverfärgande påsen med mörkbrun underdel var samma som den gamla bruna påsen. Själv kör jag hellre den blåa (som nu mera är silverfärgad med blå botten). Får man den två månader eller mindre efter rostning så köper jag på mig så mycket som jag får plats med i frysen.
 

hrbrun

Well-known member
Märker dom rostningsdatum eller endast bäst-före-datum? Jag behöver också skaffa mig ett vardagskaffe....... Funderade på någon italienblandning på ica men har inte kommit till skott än.
 

PF013

Well-known member
De märker inte med rostningsdatum, men följer den italienska de-factostandarden med 24 månader till bäst före. Ta dig till Willys i Ikanohuset så har de nog nån påse kvar av 09-16, dvs rostat i september. Jag tycker den blåa (när den är "nyrostad") påminner ganska mycket om Dellerhagen FAT (och min standardblandning som jag inspirerades till av FAT).

Edit: 99 spänn för ett kilo!
 

asharidu

Well-known member
De märker inte med rostningsdatum, men följer den italienska de-factostandarden med 24 månader till bäst före. Ta dig till Willys i Ikanohuset så har de nog nån påse kvar av 09-16, dvs rostat i september. Jag tycker den blåa (när den är "nyrostad") påminner ganska mycket om Dellerhagen FAT (och min standardblandning som jag inspirerades till av FAT).

Edit: 99 spänn för ett kilo!

Som vardagskaffe har jag alltid köpt Musetti tyckt det har smakat bäst bland alla fulkaffe har testat olika blandningar och märken allt från Lavaza, Zoega, molinaro till Muestti.
Hittade häromdagen Arvid Nordqvist Nero i Willys i Liljeholmen för första gången kostar ca 56:- blev väldigt förvånad tycker det smakar riktigt bra bättre än Musetti och så är det bra pris.
 

hrbrun

Well-known member
Fick hem en påse zoegas mezzo, mellanrost för brygg enligt texten på påsen. Rostat dag 261 i år :) 56 pix. Ok kaffe med mjölk, nougatigt och mjölkchoklad. Men lite platt. Men ok.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Som vardagskaffe har jag alltid köpt Musetti tyckt det har smakat bäst bland alla fulkaffe har testat olika blandningar och märken allt från Lavaza, Zoega, molinaro till Muestti.
Hittade häromdagen Arvid Nordqvist Nero i Willys i Liljeholmen för första gången kostar ca 56:- blev väldigt förvånad tycker det smakar riktigt bra bättre än Musetti och så är det bra pris.

Arvid Nero. Got it. Nu ska jag bara hitta den nånstans i söderort. Spännande! :)

Fick hem en påse zoegas mezzo, mellanrost för brygg enligt texten på påsen. Rostat dag 261 i år :) 56 pix. Ok kaffe med mjölk, nougatigt och mjölkchoklad. Men lite platt. Men ok.

Dag 261. Hur ser man det på påsen? Nyfiken fråga. Inte varit så imponerad av Mezzo som brygg, men nu blev man ju lite sugen på att provskjuta den. :)
 

hrbrun

Well-known member
Zoegas skriver ut YDDDNNNN där Y = årets sista bokstav, alltså 4 i år, DDD är dag på året i löpnummer (dag 261 ^=17/9) och NNNN är maskinen som rostade kaffet, vanligtvis 0698 för hela bönor från Zoegas. Vassego :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Zoegas skriver ut YDDDNNNN där Y = årets sista bokstav, alltså 4 i år, DDD är dag på året i löpnummer (dag 261 ^=17/9) och NNNN är maskinen som rostade kaffet, vanligtvis 0698 för hela bönor från Zoegas. Vassego :)

Jösses. Så ska jag också börja ange datum. "Hej chefen! I år önskar jag semester 5174-5199." :)

Tack för hjälpen.
 

hne

Well-known member
Glöm inte lägga på anställningsnummer och att bara lämna i övrigt anonyma lappar: "Semesteransökning: 51740123-51990123" på en postitlapp på chefens skrivbord.
Men jag ska minnas det där med zoegasdatum, ifall jag får en plötslig lust att brygga mörkrost.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Mitt liv är tillräcklig långt för att dricka en del billig espresso. Jag har ett rätt långt kaffedygn (första koppen vid 7, sista koppen vid 23). :)
 

Alf

Member
Jag brukar köpa Lavazza hela bönor i den svarta påsen, Arabica bönor som jag använder till både espresso och presso kaffe. Den funkar även som bryggkaffe.
Det kostar 129 kr ett kilo på ICA
 

arcamone

Member
Med risk för att svära i kyrkan, Lidls röda 1kg espressokaffe Bellearom är faktiskt imponerande bra. 100% Arabica, 89 kr/kg. Det kaffe som snurrat mest i min kvarn, har druckit 11 kg på 6 månader. Ingen speciell smak som sticker ut, bra helhet och fin crema. Bättre än på många av Gbgs cafér. Jämn rostning och mestadels hela bönor, dricker mestadels mjölkbaserat.

/David
Edit. La till bild på Lidl-kaffet.
 

Bilagor

  • bellearom.jpg
    bellearom.jpg
    44.6 KB · Visningar: 113

BloodyMezzo

Well-known member
Med risk för att svära i kyrkan, Lidls röda 1kg espressokaffe Bellearom är faktiskt imponerande bra. 100% Arabica, 89 kr/kg. Det kaffe som snurrat mest i min kvarn, har druckit 11 kg på 6 månader. Ingen speciell smak som sticker ut, bra helhet och fin crema. Bättre än på många av Gbgs cafér. Jämn rostning och mestadels hela bönor, dricker mestadels mjölkbaserat.

/David
Edit. La till bild på Lidl-kaffet.
Intressant. Inte köpt kaffe på lidl nånsin. Nej jag vill ha en del robusta i min kopp.
 

Satyricon

Well-known member
Kör för tillfället Lavazza Cremoso (30/70, har jag för mig, i alla fall en försvarlig dos robusta), endast 69,90 för 1 kg på Lidl (reapris).

Annars är nog triestinska Amigos på Citygross (38 kr/halvkilot) titelhållaren i budgetklassen.
 

(((

New member
Jag trodde att den silverfärgande påsen med mörkbrun underdel var samma som den gamla bruna påsen. Själv kör jag hellre den blåa (som nu mera är silverfärgad med blå botten). Får man den två månader eller mindre efter rostning så köper jag på mig så mycket som jag får plats med i frysen.

Av nån anledning så tänker jag mig att du enbart kör dessa bönor till espresso.... men, har du testat köra dom t ex till ptja, pour-over? typ hario v60?
letar nämligen nåt vettigt "bruks-kaffe" till mitt dagliga drickande och denna silverfärgade med blå botten är ju hyfsad i priset och enkel å komma över, samt då du nu förklarat hur datumstämpel/rostningsdatum hänger ihop så känns den ju eventuellt till och med värd å börja handla av...

men, som sagt, har du testat den till pour-over? enda jag kör med är antingen V60 eller aeropress så...

Mvh
petr
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp