Hur stor roll påverkar maskinen resultatet? (dvs bör man "uppgradera"...?)

Shadyboy

Member
En evig fråga, som jag trots en del tid på forumet inte lyckats hitta något vettig svar på (många alternativa diskussioner dock).

Enkel bakgrundsfakta: Har en Rancilio Silvia v.3 samt Rocky-kvarn (doserless). Ibland, med betoning på ibland, så lyckas man få till den där himmelska espresson. Men däremellan är det lite upp och ner... ofta helt ok (typ basal café-nivå) och ibland får man hälla bort det omgående. Har respekt för hantverket och både tränat och "pluggat", och erkänner även att hantverket är en stor del av charmen... MEN... jag börjar bli lite less på att resultatet är så pass ojämnt. Samt att det är drygt att värma Silvian till att skumma mjölk osv.

Så nu till den verkliga frågan... finns det maskiner som är betydligt stabilare vad gäller resultatet? Har ju fått för mig att Silvian är lite "lynnig" och märker ju att den svävar ganska så rejält i temperatur osv (trots att jag försöker vara så konsekvent det går vad gäller temperatursurftning). Finns det någon kompakt, och gärna snygg, maskin som kan hjälpa en klant som mig på traven? Kanske med exaktare termostat, dubbla kokare osv osv. Och har ni då något tips på maskiner för detta ändamål? Sedan kommer man ju alltid till frågan om kvarnen också, där en timerstyrd kvarn kanske också skulle hjälpa till på traven om man inte orkar väga kaffet varje gång. Men det får bli en senare fråga, om det inte är så att ni alla är överens om att "det ju är det viktigaste av allt" osv... :)

Har även en känsla av att prislappen kan tendera att sticka iväg, så finns det kanske beggade exemplar som ni kan rekommendera så är det ju plus i kanten! Tack på förhand för hjälpen!
 

tnordl

Well-known member
Ifall du installerar en PID och kör med färskt rostat kaffee och använder dubbel filtret bara så kommer det snabbt bli väldigt bra.
 

tnordl

Well-known member
Skall du sen investera så är det kvarnen som behöver bytas för att få bättre resultat. PID Silvia finns det ingen anledningen att byta för espresso kvalitén skull.
 

Shadyboy

Member
Skall du sen investera så är det kvarnen som behöver bytas för att få bättre resultat. PID Silvia finns det ingen anledningen att byta för espresso kvalitén skull.

Låter ju lovande! Men PID... finns det någon som kan installera dessa i Stockholmstrakten (eftersom jag inte köpte en med färdigmonterad dito från start) eller blir man tvungen att försöka sig på det själv?
 

tnordl

Well-known member
Du får nog installera en själv. Jag köpte min Auber och installationen var inte så svår och de följde med instrux. Som var bra.
 

hrbrun

Well-known member
Börja använd våg för att mäta mängd bönor till varje skott. och färskt kaffe. Och en bättre kvarn. My tre ören :)

Antar att du har koll på hur man tempsurfar en Silvia?
 

Shadyboy

Member
Ska testa och väga. Har våg och allt, men inte kommit till skott så att säga. :) Tempsurfandet har jag koll på och försöker vara så konsekvent som möjligt. Även om jag inte har koll på exakt vilken temp jag faktiskt har på vattnet. Borde skaffa en lite vassare termometer och mäta vattnet precis när det kommer ut (vilket ju iofs inte är samma temp som inne i kokaren).
Jag är ju rätt övertygad om att man kan skapa riktigt bra kaffe med Silvian. Det var ju därför jag valde den, samt att jag redan fått till ett antal fina skott under sista halvåret. Det jag hade hoppats på var om man kunde hitta någon "genväg" för att undvika alla små, och oerhört många, variabler. Men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, som farbror Barbro sa i Nile City...
 

hrbrun

Well-known member
Första "genvägen" är att mäta upp bönor med våg och skippa bönhoppern. Då har du börjat eliminera variabler.

Återkom med hur det funkar!
 

hrbrun

Well-known member
Det GÅR att göra bra espresso med frk Silvia. Det vet jag med säkerhet. Dock är faktiskt Rocky en begränsande faktor i sammanhanget.
 

Shadyboy

Member
Har köpt riktigt färskt kaffe och laborerat lite och tycker mig redan ha kommit ett antal steg närmre på vägen. Men om man fokuserar en stund på kvarnen, vad är det en vassare kvarn klarar av som inte Rockyn fixar? Dvs vad blir skillnaden?
 

Xenon

Well-known member
En vassare kvarn kommer antagligen kunna leverera ett smalare spektrum på kornstorleken. Dvs kornen är ungefär lika stora vilket ger jämnare extraktioner. Dessutom brukar dyrare kvarnar ha en kraftigare motor vilket gör att de inte behöver gå på lika höga varv för att orka, dvs det utvecklas inte lika mycket värme som "bränner" bönan.
 

Coriander

Well-known member
Nackdelen med Rocky och andra doserless-kvarnar (inkl min egen) är att man får en del bönor kvar i tunneln mellan kvarnhuset och "tratten" eller vad man nu ska kalla det. Varje gång en ny malning startas, får du med några gram från förra malningen. Hade en Mazzer Jolly innan som jag bytte upp till en Quamar M80E. Kvalitetsmässigt är kvarnarna lika men Mazzern gick att sopa ur efter varje malning. Det "går inte" med Quamaren. Sen är det bekvämare med doserless. Man får köpa och sälja något hela tiden.

För övrigt har jag haft en Silvia tidigare som jag pidade. Upplevde en stor förbättring med Pid. Sen bytte jag till en Giotto Evoluzione och lyfte kvaliteten och ffa jämnheten några snäpp.

//Henrik
 

Shadyboy

Member
Jo det där med gammalt kaffe kvar i "nosen" på Rockyn är ju mitt vardagsproblem. Jag brukar bränna några gram kaffe och sedan "vaska" det kaffet och sedan mala det som är relevant. Men då har jag ju inte kommit igång med att väga bönorna ännu så då är det ju lite enklare eftersom jag har bönor i kvarnen hela tiden och kan knuffa igång den direkt. Var och tittade just på Giotto Evo. idag. Underbart med rotationspump. Den är ju typ ljudlös jämfört med Silvian. Blev galet sugen...

Doserless känns som bästa lösningen för att slippa gammalt kaffe för övrigt. Gillar även kvarn med knapp som man aktiverar med PF istället för att man måste trycka på knappen. Såg Macap M2M in action idag också. Gillade upplägget och storleken, samt att den gick relativt tyst. Den största skillnaden tyckte jag var att den inte klumpade kaffet på samma sätt som Rockyn (har nog aldrig lyckats mala kaffet utan klumpar med den, nästan oavsett malningsgrad!).

Känns knepigt att komma undan kanalisering osv om man försöker tampa ett kaffe som är klumpat?

Känns helt enkelt som att detta blir dyrare och dyrare... nu är man sugen på BÅDE ny maskin och kvarn!

Om man jämför Giotto Evo. mot t.ex ECM Profi/Switchable (antingen Elektronika eller Technika)... vilken vinner? Känns ju i princip som samma maskin. Gillar ju upplägget med Elektronikan som har timerstyrd pump (programmerbar mängd vatten) samt automatiserat backflush-program, medans den mer manuella Giotton har fin känsla osv.

(känner att denna tråd flippar ur lite nu också... ber om ursäkt för det!)
 

Coriander

Well-known member
Man flippar ur med den hör hobbyn, det är bara att gilla läget...

Läste lite i en annan tråd där någon sa att ju fler finesser i maskinen, desto fler saker som kan gå sönder. Sen är det säkert käcka grejor de har som tillägg, särskilt timerstyrd pump.
 

Shadyboy

Member
Dåså... tillbaka i stan efter lite resande. Problematiken med Rockyn som klumpar börjar bli påtaglig. Superirriterande när var och varannan espresso går typ dubbelt så fort som man önskar och smakar avgrund (kanalisering). Insåg just även att filtret på Giotto Evo saknar skruv som spräcker pucken (vilket Silvians gör även om jag skaffat den grundare skruven). Blir mer och mer övertygad om att Rockyn kommer få gå och en vassare kvarn kommer få ta dess plats. Frågan är bara vilken?
 
Topp