Gene Café

madonemannen

Well-known member
Kaffecompagniet.se har börjat sälja Gene Café rostare. Kan det vara något? Tänkte byta ut min Hearthware Precision Roaster. Har någon erfarenheter av Gene Café?
 

edtbjon

Well-known member
Jag har kört på en Gene i ett halvår och är i stort nöjd med den. Det är främst kapaciteten på max 250g (kör man ex. Monsoon Malabar som sväller en hel del bör man köra max 200g.) som är lite begränsande för min del. Jag delar med mig kaffe i min bekantskapskrets och då blir det att köra 3-4 rostar per gång.
Du har i princip bara tid och temperatur att spela med, men om du är med hela tiden och kör efter ett schema, ex. 240C till slutet av första crack och sedan sänker till 225C några minuter för att sedan kanske höja 5C per minut till dess att du är klar så blir det i min mening bättre. Det finns mängder av information på nätet om olika "rostprofiler" för Gene'n.
Den inbyggda kylningen fungerar, men är kanske lite långsam. (8-10 min.) Jag har funderat på att bygga något annat som kyler med en dammsugare...

Jag är på väg att uppgradera till en manuell trumrost/gasrost på 500g, mest beroende på att jag är intresserad av hantverket, med alla inställningar och variabler som man kan jobba med. Med det sagt, har jag (och mina bekanta) det senaste halvåret drucket otroligt gott kaffe av en massa olika sorter, allt rostat i en Gene...
 

Sumac

Well-known member
the Gene roaster is a good roaster for the beginning, but soon (for me it was after 6 month) after you want more.
but you learn a lot with the Gene about roasting and if 200 to 250 g roasting is enough for you, then you can buy it... anyway, you can't make a mistake by buying this roaster
 

coffeeman

Active member
Ni som haft Gene Café rosten ett tag nu, hur tycker ni den funkar? Hur är den byggkvalitetsmässigt? Något som gått sönder på den? Är sugen på att införskaffa en själv. Övertyga mig :)
 

edtbjon

Well-known member
De är ju inte bombsäkra, byggda av plast och väger in på typ 4-5 kilo. Men ändå förvånadsvärt bra för pengarna i mitt tycke. Jag hade min i drygt ett halvår och rostade en hel del (till mig själv och kompisar), vilket också var en av anledningarna till att jag bytte upp mig. Den funkade klockrent för mig i alla fall. Köper du den ny, så köp i Sverige. Garanti ska gälla som för allting annat. Sedan finns det reservdelar att hitta på nätet, typ fläktar, värmeelement och motor om det skulle vara så.
Om du undrar, så kostar en "riktig" rost i 1/2 - 1 kg klassen mellan 20 och 40 loppor... och väger typ 50-100 kg. Lite knepigt i t.ex. en lägenhet. :) Själv köpte jag en Huky500. Leta upp den tråden om du är intresserad.
 

bulle

Well-known member
Håller med edtbjon, den funkar mycket bra om man inte rostar flera kg om dagen. Det finns en "plast-plupp" som sitter i själva bönbehållaren som skyddar bönsepareraren från att skada glaset. Den får man se upp med så att den inte försvinner bland kaffet när den blir utsliten. Man får till en extra men använda ganska fort upp dem båda. Hittade en i kaffekvarnen och en såg jag trilla av. Men som ovanstående skrev: om man inte villa lägga massa pengar och har begränsat yta är den klockren.
 
Senast ändrad:

coffeeman

Active member
Tack för svar! Vart köper man nya "plastpluppar"? Finns det där man köper reservdelar? Bättre att köpa i Sverige då, trots att den är billigare i Tyskland?
 
Topp