Byta vatten i dubbelkokare

hne

Well-known member
Bryggkokaren är bara satt spola genom men ångkokaren... kan man tömma genom att blåsa in luft genom ångröret tills vatten trycks ut genom hetvattenkranen. Cykelpump och frystejp är allt som behövs.

40ee6d5fe34e88565e9d9d6c55a46f86.jpg


Perfekt för att byta mot avjonat vatten för att motverka kalkavlagringar eller snabbare spola ur avkalkningslösningar.
 

hrbrun

Well-known member
Ett annat sätt är väl att helt enkelt öppna kranen på hetvattentappen, eller har jag missat något....?
 

hne

Well-known member
Visst, men då måste du i princip koka ut vattnet, vilket med exemplet avkalkningsmedel är något man kanske inte alltid vill göra.
 

hrbrun

Well-known member
Visst, under avkalkning är det ju en annan sak. Men för att bara byta vatten i kokaren är det väl enklare att spola igenom den...?
 

hne

Well-known member
Enklast är det på maskiner med bottenplugg. Enkelkokare är också lätt. Har man däremot bara kokarfyllarautomatik och enda sättet att få ut annat än ånga är genom ångtryck, ja då menar jag att en cykelpump är ett smidigt och svalt alternativ till ångtryck. Gäller HX som dubbelkokare.
 

hrbrun

Well-known member
Topp! Jösses vad jag brottades med min dcm förr i tiden när jag ville kalka av ångkokaren. Den maskinen hade tjänat på att ha en bottenplugg.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Och vilka maskiner har bottenplugg då? Jag har tömt min duetto genom att slå av strömbrytaren när kokaren är uppe i tryck och sen öppna kranen.
 
Senast ändrad:

BloodyMezzo

Well-known member
Definitionerna av en syra är väl att den gärna avger vätejoner, H+, dvs ensamma protoner som hittar en ny kompis, exempelvis bildar oxoniumjoner, H3O+, med en vattenmolekyl.
 

hne

Well-known member
Men, hallå! Syra+metall = vätgas+salt. Högstadieförenkling men ändå. Citronsyra ger citratsalter, ättiksyra ger acetatsalter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp