Mazzer Mini type A electronic

maanon01

Member
Hej!
Jag har precis fått min Mazzer mini typ A och jag är supernöjd! Men jag har ett par frågor:
x Vad har ni för tid för malningstid på kvarnen, tror jag har ca 15 sek nu med de bönorna jag har från Johan och Nyström?
x Vad har ni för malningsgrad, vi tror vi har en bra grad, men har ni tips på hur man "optimerar" sin kvarn avseende dessa två aspekter? Hur vet man att det är lagom fint/grovt malet? Vi har ungefärlig koll, men om man vill få ut det bästa ur kvarnen..
x Har ni tips på bra länkar, YouTubeklipp eller annat kopplat till kvarnen? Tas mycket tacksamt emot!
x Jag har en Rancilio Silvia som jag är sådär nöjd med, men det ska ju ta ca 20 sek för kaffet att rinna ner i espressokoppen. Är det 20 sek från att man trycker på knappen eller från att man ser kaffet ur filtret?
x Har ni andra tips?
Vänligen Maria
 

larsa

Well-known member
Hamnade på din sida för jag funderar på att köpa en Mini A själv och såg att du inte fått svar på dina frågor för länge sen. 15 sek verkar mycket för ett dubbelfilter och är det till ett enkelfilter så är det väldigt lång tid. Du kanske maler för fint och då blir maltiden längre. Exakt tid kan jag inte ge för jag har inte kvarnen själv, men du kan prova följande jag fick lära mig på en kurs:

7 g bönor (malda) som extraheras i 25 sek skall ge 3 cl espresso i koppen.
Får du mer än 3 cl har du malt för grovt.
Får du mindre än 3 cl har du malt för fint.

Ju äldre bönorna blir efter rostning så får du justera kvarnen till finare malning. Även vädret (tror det är luftfuktigheten) styr hur fint du behöver mala.
20-25 sekunder är från du trycker på knappen dvs från och med när vattnet börjar hamna i filtret.

Rancilio Silvia är en OK maskin för espresso. Jag hade en Gaggia Classic förut och som är likvärdig med Silvia och har bytt upp mig till en E61 maskin. Espresson blir lite bättre än med Gaggia men ingen dramatisk skillnad. Den stora skillnaden nu är att jag kan skumma mjölk mycket bättre och samtidigt som jag brygger espresso.
 

larsa

Well-known member
Hittade mer info om malningstider i andra trådar.
Mini A ligger på ca 20 sekunder för en dubbel.
Byter man malskivor till samma som sitter i Super Jolly så kortas malningstiden väsentligt. OBS att Mini A har mindre motor än Super Jolly men många anser att bytet är OK för hemmabruk där kvarnen går mindre än i ett kafe. Skulle man fråga Mazzer så kanske man får ett annat svar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp