Alternativ till Bezzera BZ10 (och BB05)?

En slät kopp

Active member
Hej!

Att min billiga Krupskvarn pajjade i morse tar jag som ett tecken på att det dags att ta klivet förbi moccamaster och aeropress och tillsist skaffa mig en riktigt bra espressomaskin med kvarn. Jag är mat- och dryckesentusiast så det är konstigt att jag inte gjort det tidigare :)

Kriterier:
- snabb uppvärmning (vänta 30 min på morgonen är inte aktuellt)
- snygg (avgörande!)
- kompakt storlek
- totalbudget ink kvarn ca 10-12 000:-

Efter att ha sett den här ljuvliga videon med en Bezzera BZ10 är jag smått förälskad men funderar på om det finns andra vettiga alternativ som passar mina behov (jag är helt grön inom området)?

Funderar på om kvarnen BB05 av samma märke är ett lämpligt val av kvarn?
Kriterier:
- för både espresso och brygg
- snygg och matchande maskinen

Övrigt:
- Var bör man handla? Är det någon av de internationella näthandlarna som är bättre och mer tillförlitlig än övriga eller ska man bara gå på pris?
- Vad behöver jag mer för att komma igång?

Tack!
 

TheDude

Well-known member
Tänker du dricka ren espresso eller tänker du skumma massa mjölk till cappuccino/caffe latte?

Det är väldigt få kvarnar som passar bra till både espresso och brygg genom att bara ställa om malningsgraden. Anledningen till det är att de flesta bra espressokvarnar har steglös inställning av malningsgraden och då är det väldigt svårt att hitta tillbaka till rätt malningsgrad när man byter mellan brygg-malet och espresso-malet. Därför är det enklaste och billigaste sättet att köpa en kvarn för espresso och en annan billigare kvarn för brygg (typiskt en Wilfa WSCG2 som är utmärkt till allt utom espresso). Således så kan jag rekommendera Bezzera BB05 som espressokvarn men inte till brygg. Eftersom du var intresserad av att den är snygg så kan jag tillägga att BB05:an inte har riktigt samma snygga finish som espressomaskinerna från Bezzera (kolla bilder på nätet och se om du stör dig på utseendet).

Ett råd. Ta tid på dig innan du bestämmer dig för espressomaskin och kvarn. Se till och spendera en del tid på att sätta dig in i vad för maskin du tänker köpa. Det finns så mycket att lära sig om espresso och ju mer man har lärt sig innan man skaffar maskin och kvarn ju större chans är det att du köper rätt maskin för dig.
 

En slät kopp

Active member
Det blir bådeoch, förmodligen 50/50.

Ah, jag förstår. Nåja, har man ändå bränt dryg 10k på espressogrejer är väl en liten extrakvarn inget att bråka om :p Annat än att det hade känts bättre med en kvarn på bänken ur ett rent logistiskt/praktiskt/estetiskt perspektiv.
Och apropå estetik så har jag ingen riktigt klar bild av kvarnen, tycker den ser fulsnygg ut men så mycket sitter i finish (som är svårt att uppfatta på nätet och som jag räknade med var i nivå med deras andra maskiner). Kommer någon på en annan trevlig och bra kvarn, tipsa gärna!

Will do och tack för svaret.
 

Xenon

Well-known member
Ifall uppvärmningstiden gör att vissa maskiner faller bort, så kan det vara bra att veta att detta är lösbart ifall du annars har hittat den perfekta maskinen.

Det går att använda sig av en enkel timer(< 100:) ifall du har någorlunda fasta rutiner. Sedan finns ju trådlösa kontakter(< 200:), tex Nexa så att du kan ha en fjärrkontroll på nattduksbordet. Vill du ta det ett steg till så kan du starta den med mobilen då du sitter i bilen på väg hem från jobbet. Detta tex med tellstick(<1000 :)
 

chrhar

Member
För mig föll valet på en Lelit PL62 - den minsta maskinen som finns med E-61. Står sig helt klart mot min tidigare Giotto som tog mycket mer plats.
 

En slät kopp

Active member
Ifall uppvärmningstiden gör att vissa maskiner faller bort, så kan det vara bra att veta att detta är lösbart ifall du annars har hittat den perfekta maskinen.

Det går att använda sig av en enkel timer(< 100:) ifall du har någorlunda fasta rutiner. Sedan finns ju trådlösa kontakter(< 200:), tex Nexa så att du kan ha en fjärrkontroll på nattduksbordet. Vill du ta det ett steg till så kan du starta den med mobilen då du sitter i bilen på väg hem från jobbet. Detta tex med tellstick(<1000 :)

Ah, tack för tipset. Vore optimalt med en snabb uppstart då många tillfällen nog ändå blir "spontana" men bra att veta att det iaf går att korta ner på tex morgnarna.

För mig föll valet på en Lelit PL62 - den minsta maskinen som finns med E-61. Står sig helt klart mot min tidigare Giotto som tog mycket mer plats.

Ja det såg ut som en liten trevlig sak och ett riktigt kraftpaket. Passa mig perfekt storleks- och kapacitetsmässigt. Den verkar ha lite problem med överhettning men då bara om den står på länge och det är ändå inte aktuellt, i 19 fall av 20 kommer jag inte göra mer än 1-2 koppar. Förlåt, skott :dry:
Den verkar klart jämförbar med Bezzerra, vad avgjorde valet? Vad kör du för kvarn till?
 

chrhar

Member
Läste något om överhettning jag också men inget som jag stött på (än?). Min har stått på non stop sen leverans och har inte visat upp några problem.

E61 gruppen gjorde valet rätt enkelt för mig. Tycker samtidigt Leliten är snyggare än Bezzera.

Har en macap m2m kvarn som jag kan varmt rekommendera!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp