Baratza forté

MrPlow

Well-known member
Vet nån om Rigtig Kaffe har bytt ägare eller så nyligen? Vi har ju haft några nätskurkar tidigare som sålt dyra teknikprylar som kameraexperten och Playzone. Tror båda var etablerade seriösa bolag som togs över av banditer. Rigtig Kaffe har jag ingen koll på alls.

Ingen minns en fegis! Så resonerade jag igår klockan 00:55 när jag beställde en Forté från Rigtig kaffe efter en trevlig middag...

Tills den kommer och jag kan recensera kan ni kolla på denna:
https://prima-coffee.com/equipment/baratza/forte
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ingen minns en fegis! Så resonerade jag igår klockan 00:55 när jag beställde en Forté från Rigtig kaffe efter en trevlig middag...

Tills den kommer och jag kan recensera kan ni kolla på denna:
https://prima-coffee.com/equipment/baratza/forte
Tack MrPlow! Jag hoppas snart följa i dina självsäkra fotspår. Just nu är jag dock sjukskriven på min föräldraledighet så jag får väl ut i runda slängar hälften av min lön och den här månaden blev det en Playstation istället. Men jag är superspänd på vad du har att säga om Forté och om Rigtig Kaffe när du fått leka av dig några dagar.

Jag undrar om jag inte har en lösning på det enda problemet jag hittat. Jag störde mig ju på att den inte hade PTG (push to grind ;)) utan start och stopp. Det borde väl bara vara att ställa in en av minnesknapparna på 0,5 s och så klickar man på den om man tycker det saknas ett gram i filtret?
 

MrPlow

Well-known member
Men du, jag glömde fråga vad du har för kvarn idag? Jag kan ta med min Rocky till dig och så kan vi provskjuta dem under rättvisa förhållanden. :)

Jag kör vario idag och den ska väl få bli nedgraderad till bryggkvarn... Och wilfan får flytta till landet.

Har betat av både isomac inox, Mazzer mini och super jolly.

Men det vore skoj med ett stort kvarntest!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag kör vario idag och den ska väl få bli nedgraderad till bryggkvarn... Och wilfan får flytta till landet.

Har betat av både isomac inox, Mazzer mini och super jolly.

Men det vore skoj med ett stort kvarntest!
Spännande byte från Vario till Forté! Vario var ju min tilltänkta innan någon här (glömt vem) tipsade om storebror Forté. Det hade varit jättekul att klämma, lyssna och se om man hittar nån smakskillnad Rocky - Vario - Forté. För mig handlar det mycket om att jag är trött på min långsamma ganska högljudda Rocky och att alla små features med Forté tilltalar mig (lätt byta bönor med avtagbar hopper osv). Men de säger ju också att det är kvarnen och inte kaffemaskinen som "gör" kaffet, så det vore kul att se om kaffet smakar bättre också. Kaffedejt i sthlm? :)

Edit: Givetvis är jag fullt frisk och mycket diskret. ;) Men jag kan också nöja mig med en utförlig redogörelse för varför jag borde lägga de 2500 extra för en Forté istället för en Vario.
 
Senast ändrad:

MrPlow

Well-known member
Nu har Fortén kommit! Riktig kaffe levererade. Det var väl inte den proffsigaste av emballeringar jag sett! Men i förpackningen låg beställd kvarn och rengöringsmedel.

Hann bara med ett snabbt skott igår och kapade väl ungefär 4-5 sekunder mot Varion. Dvs 8 sekunder mot 12-13 sekunder. Hoppern var grym. Sjukt smidigt att byta bönor (även om ett skott ungerfär går att mala ut efter man plockat bort hoppern). Verkar skräpa ner lite mer än Varion. Smidig display enkelt att dutta på per kaffe.

Men jag får lov att återkomma när jag skottat lite mer!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kul! Jag har genast en fråga. Hur låter den jämfört med varion? Om du provar att mala båda kvarnarna direkt efter varandra. Upplevd ljudnivå och karaktär på ljudet? Forté har väl en större motor men samma malskivor, så jag antar att skivorna måste rotera snabbare för eftersom den faktiskt maler snabbare. Forté är helt igenom metall, varion till stor del plast. Vet inte om det bidrar till att göra varion lite tystare?
 

bjsulla

Well-known member
Var nästan på väga att beställa en Mazzer Mini men nu blev det att dra iväg en beställning på rigtigkaffe.se och en Forte istället. Tack för tipset!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Nu har det gått ett tag, hur känner ni som köpte Forten? Fortfarande nöjda eller har ni bytt igen?
Hej splix! Jag tror Bjsulla gav sig ut på jakt efter en begagnad cafékvarn istället. Men skicka ett pm till någon annan lycklig Fortéägare vet jag. Jag har en deal med mig själv. När jag gått igenom och sålt av lite av mina gamla leksaker på vinden så får jag köpt en Forté. :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Intressant! Hoppas det inte bara är en designprodukt. Tycker den ser lite sådan ut. En uppdaterad Forté hoppas jag på. Och till samma pris då om den inte ska springa ifrån min budget. Verkar ju vara en hel serie kvarnar.
 

bjsulla

Well-known member
Man spekulerar att utseendet ska påminna om en 7:a eftersom sette betyder 7 på italienska. Kan tänka mig att det är ett utseende som lite påminner om Mahlkönigs EK43.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm. Var tvungen att googla. Ek43 var mig ingen snygging. De skriver ju att det inte enbart är det yttre som uppdateras. Samtidigt tycker jag det verkar som att de riktar sig till hemmabaristor. Om lite seriösare kvarnar brukar man ju gärna skriva att de tål kommersiellt bruk. Vi får väl se.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp