Baratza forté

frippe79

Active member
Håller med. Skall man göra snabba bursts av malning så hade det varit bättre med tryck och släpp.
 

frippe79

Active member
Snabba tankar om Baratza Forté AP. Utan inbördes ordning, lite här och där.

Rafsade ner några snabba punkter / tankar. Överlag är jag nöjd med kvarnen. Använder den för pour-over, har inte testat den för espresso ännu.

  • Båda spakarna för justering av grovleken är i metall och lite svårkontrollerade. Låt oss säga att man står på nivå 10 och vill flytta armen till 9, så blir det lätt att man tar i lite extra och hamnar på 7 eller 8. Det är ju bara att reglera den rätt. Händer oftare på bokstavssidan än siffersidan.
  • Den är snabb. Jag körde en Wilfa CGR-1 innan jag köpte Baratzan.
  • Den är hödljudd. Inte lätt att smyga in en liten bryggning på kvällskvisten när S/O sover, eller när man som jag bor i lägenhet med papier maché som byggmaterial.
  • Det följer med verktyg för att kunna ta bort de övre malskivorna för enklare rengöring.
  • Det följer med ett verktyg för justering av malskivorna. Vill minnas att slutresultatet är att det finasate malläget går att göra grövre eller finare.
  • Jag har inte testat detta själv, men Baratzan har ett rykte om sig att vara svår att justera i små intervaller. Det kan ligga ett kaffekorn fel som gör att inga små justeringar ger något utslag på malningen. Kaffekornet kan lossna senare och skivorna flyttar på sig, vilket gör den svårkalibrerad. Detta vill jag minnas är något som Mark Prince bl.a. har skrivit om.
  • Vågen är felkalibrerad. Jag har inte kalibrerat om den ännu. Ska bara... ;)
    Det står i intstruktionsboken hur man skall gå tillväga. Jag har kontrollerat malen vikt med Acaia, Hario och AWS (20$ på Amazon). Dessa tre harmoniserar med varandra, medans Baratzan verkar diffa något 0.x gram - x.x gram. Har inte bokfört differenser i vikter så minnet sviker mig säkert. Maler oftast 46 gram och får ut 45.5gram. Inte hela världen när man brygger 700mL, men oerhört viktigt när man brygger espresso.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm. Det du skriver om att ställa om kvarnen gissar jag främst gäller om du vill ställa om till finare malning? Det står i manualen tror jag att all justering ska göras under malning, det kanske löser problemet? I övrigt var det ju lite att tänka på. Vet inte vad som är en högljudda kvarn för dig. När jag kör Rockyn går det inte att föra ett normalt samtal med nån som står ett bra par meter bort. Det tycker jag är lite störande. Men numera bor jag i hus och slipper visa hänsyn till tid på dygnet. Undrar dock om varion kan vara tystare för att den har ett plasthölje? Det är väl iofs också en mindre motor i den och så är den ju långsammare.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag gillar skarpt två detaljer.

1) Att den är lätt att ta isär för rengöring. Min Rocky var riktigt äcklig när jag rengjorde den för en vecka sedan för att jag drar mig i det längsta för att skruva isär skiten. Det är bara tre skruvar, men redan det är onödigt bökigt om man kan ha en Baratzalösning.

2) Att man kan lyfta av hoppern med bönorna i. Ibland tröttnar jag på kaffet jag har i hoppern och vill byta för en dag. Då måste man vända hela det tunga eländet uppochner.
 

lennart

Well-known member
Det tar bara några minuter att ta isär och rengöra kvarnen och göra en kalibrering av malskivorna, det gör jag varje vecka. Det gör jag på min vario home.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm. Fast det vore ju nice att köpa av en riktig butik. Pratade just med Martin. Om man bara varit lite tätare just nu. Har så mycket projekt med huset som käkar pengar.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ursäkta mina dumma frågor. Här kommer svaret för den som inte visste. Från Riktigkaffe.se

"Mahlkönig Vario finns i två versioner. Detta är den nyeste version 3.
*
Den nya modellen ersätter plastinsatsen med en robust zinkgjutning, som även tål tunga operationer.
Stabiliteten och passformen på fästet till filterarmarna har förbättrats och kvarnkroppen har genomgått smärre förändringar för att få en perfekt och glidsäker passform för den nya hållaren för filterarmarna."
 

MrPlow

Well-known member
Ursäkta mina dumma frågor. Här kommer svaret för den som inte visste. Från Riktigkaffe.se

"Mahlkönig Vario finns i två versioner. Detta är den nyeste version 3.
*
Den nya modellen ersätter plastinsatsen med en robust zinkgjutning, som även tål tunga operationer.
Stabiliteten och passformen på fästet till filterarmarna har förbättrats och kvarnkroppen har genomgått smärre förändringar för att få en perfekt och glidsäker passform för den nya hållaren för filterarmarna."

Man verkar ha tagit filterhållaren från fortén.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Man verkar ha tagit filterhållaren från fortén.

Exakt. Vet inte om den är bättre. Vad jag har sett anses den vara en svag punkt även på Forté. Alltså att man inte kan räkna med att den håller i portafiltret under malning. Såg en jämförelse med en mazzer mini och på den punkten fick Forté spö iaf.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Men allvarligt. Under 6900 fraktfritt för Forté. Jag jämför med svenska priser på vario. Plötsligt ser den väldigt prisvärd ut.
 

henrik82

Well-known member
Hade det inte varit för att det står en vario w i mitt kaffe hörn så hade jag köpt en Forté, det är nästan så att jag vill göra det iallafall och ta med mig varion till jobbet som jobb kvarn. Men om jag skulle göra det så skulle nog sambon göra mig till dörrmatta :p
 

MrPlow

Well-known member
Exakt. Vet inte om den är bättre. Vad jag har sett anses den vara en svag punkt även på Forté. Alltså att man inte kan räkna med att den håller i portafiltret under malning. Såg en jämförelse med en mazzer mini och på den punkten fick Forté spö iaf.

Klart ett lyft för varion, den gamla hållaren var ganska b.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Vet nån om Rigtig Kaffe har bytt ägare eller så nyligen? Vi har ju haft några nätskurkar tidigare som sålt dyra teknikprylar som kameraexperten och Playzone. Tror båda var etablerade seriösa bolag som togs över av banditer. Rigtig Kaffe har jag ingen koll på alls.
 
Topp