Baratza forté

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har klämt på den och hade det inte varit för att jag har en vario redan så hade jag köpt den.....
Precis vad uppgraderingsdjävulen behövde höra. ;)

Jo, jag är förfärligt sugen. Mest att jag går på föräldrapenning ett bra tag framöver och har rätt mycket husprojekt som sliter i min spargris.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag är ju så klart intresserad av alternativ också. På ett annat ställe fick jag tipset att köpa en ren espressokvarn och komplettera med en enklare kvarn för brygg och press. Men jag vill inte ha fler maskiner på bänken än de tre jag har idag. Och vad jag läst ska den kunna mala espresso typ i paritet med mazzer mini eller super jolly. Vet ju inte om det är sant, men de två var tipsen jag fick på mer renodlade espressokvarnar. Dessutom vill jag ha nåt som funkar i mitt kök utan att man ska behöva leva utan hopper. Och steglöst har aldrig känts som min grej, det säger jag dock utan att ha provat. Jag har bara ägt Kitchenaid och Rocky.
 

henrik82

Well-known member
Det som är lite kul med denna kvarnen är att om du ställer in den på att mala 18g kaffe till espresso ner i behållaren så kan man programmera den till tid så att nästa gång kan man mala ner i portafiltret och få 18g :) så hade jag haft en espressomaskin så hade den nog blivit min ;)
 

lennart

Well-known member
Väga vattnet? Vad använder du för bryggmetod?

Ingen som sett en Forté på nåt café i stan? Jag antar det slutar med att jag får köpa den oklämd. Lite emot mina principer men vad tusan.

Jag använder Kalita wave när jag brygger för hand ock en Acaia våg men när jag gör Turkisk kaffe använder jag kvarnar som kan mala mycket finare.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag använder Kalita wave när jag brygger för hand ock en Acaia våg men när jag gör Turkisk kaffe använder jag kvarnar som kan mala mycket finare.
Turkiskt är fint, i dubbel bemärkelse. Forté skulle kunna mala hyfsat för turkiskt. Har dock gjort turkiskt även med min Rocky och det gick att du dricka det med. Fast numera kan blir det inget turkkaffe pga induktionsspis. Måste köpa en sån där värmeplatta eller nåt att ställa på spisen.
 

lennart

Well-known member
Skall man mala för turkisk kaffe så behöver man en turkisk handkvarn eller en kvarn med malskivor som är gjorda för att mala turkiskt kaffe. Det fungerar inte bra att använda andra kvarnar. Det är lättare att använda ett litet gasolkök när man gör turkisk kaffe.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Skall man mala för turkisk kaffe så behöver man en turkisk handkvarn eller en kvarn med malskivor som är gjorda för att mala turkiskt kaffe. Det fungerar inte bra att använda andra kvarnar. Det är lättare att använda ett litet gasolkök när man gör turkisk kaffe.
Hm. När jag har varit i Turkiet har jag mest sett små mässingsfärgade handkvarnar för kryddor. Hur ser din kvarn ut?
 

lennart

Well-known member
Det är en sådan jag har, det är stor skillnad på vilket fabrikat man har jag har Zösen handkvarn det ska vara en av dom bättre.
 

MrPlow

Well-known member
Jag är också bra sugen... Men det blir dyra sekunder man sparar mot Varion... Men visst är den snyggare!

Och bryggarn skulle ju bli glad av slippa kaffe malt från Wilfan... Hmm...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag har en Baratza Forté :)
Bir iofs inte i Stockholm.
Då tycker jag du tar din kvarn under armen och kommer till hufvudstaden på kafferep hos mig. Jag står för bönor och tilltugg. :)

Allvarligt talat, kan man få ett utlåtande om maskinen? Jag undrar tex hur man gör om man malt på timer men vill ha ett halvt gram extra i filtret. Kan man då bara hålla in en knapp i en halv sekund som jag gör på min Rocky eller hur gör man?
 

frippe79

Active member
Allvarligt talat, kan man få ett utlåtande om maskinen? Jag undrar tex hur man gör om man malt på timer men vill ha ett halvt gram extra i filtret. Kan man då bara hålla in en knapp i en halv sekund som jag gör på min Rocky eller hur gör man?

Har i nuläget bara kört kvarnen för bryggning i Chemex med Kone V3 och några enstaka AeroPress med S-filter. Då kör jag enbart på vikt. Har inte testat timer funktionen.

Men när man maler baserat på vikt eller timer så kan man köra 4 program. 3 är programerbara förval, 1 är ett manuellt läge där du startar och stoppar kvarnen manuellt.

Ska försöka att sammanfatta mina intryck av maskinen i ett nytt inlägg lite senare :)
 
Topp