Baratza forté

bauta

Well-known member
Både vikt- och tidsbaserad malning är ju nytt. Men stor display o mkt elektronik som kan krångla? Vario Home hade ju initiala problem m det.
Hur är förresten samarbetet Mahlkönig o Baratza? Baratza verkar utveckla sina egna varianter baserat på Mahlkönigs delar?
 

edtbjon

Well-known member
Är inte Baratza bara ett amerikanskt alias? Varumärken är känsliga saker, speciellt på andra sidan pölen. :)
 

henrik82

Well-known member
Man blir ju sugen på den helt klart :)

Jag vet att mahlkönig k30 finns hos många tillverkare men då under annat namn, det är inte helt ovanligt att man gör en produkt som man sen säljer till andra tillverkare med deras önskemål, t.ex så har expobar köpt denna maskin men har ändrat något med malningen om det är att den inte är steglös eller nåt.
 

Seven

Active member
Det verkar som att just Forté-modellen kommer att säljas i Europa under Baratza-varumärket av någon anledning. Den finns att handla till exempel på kaffemekka.dk. Jag sneglade på den ett tag när jag fortfarande hade budget till att köpa en espressomaskin.

Den finns i två varianter, en AP "All Purpose" som är för espressomalning och en BG "Brew Grinder" för bryggmalning.

Själv är jag kvar på bryggmalet, frågan är om det är värt att uppgradera en Wilfa till en Baratza BG Forté för 5kkr+? Hur pass mycket gör kvarnen för bryggkaffe?
 

henrik82

Well-known member
Jag gick från Wilfa till Vario W och jag ser märker stor skillnad, men jag vill inte säga att det är ett måste att byta till en kvarn som kostar det 10 gånger mer för att få en bättre kaffe. Det är snarare tvärtom till en början, för det är väldigt lätt att gå vilse i alla inställningar (220 st) som finns på Varion, men när man väl har kommit in i hur kvarnen fungerar så är det en fröjd att jobba med :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Så är det nån som skaffat denna snygging till kvarn? Jag funderar just nu på att byta ut min Rocky. Vet inte vad man kan få för en sån begagnad. Fick ett pris på mail av espressomento.com. € 816, skulle det hamna på med fri frakt. Kaffemekka verkade vilja ha 6099 danska kronor med frakt. Båda verkar landa på 7600 med en teoretisk omräkning (dvs en orimligt bra växekurs). Danskarna verkar dock ta 1,5 procent för att betala med VISA? Har aldrig handlat från någon av dessa. Nån som har koll?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ingen som har en Baratza Forté? Är det nån som vet var man kan klämma på en i Stockholm då?

Läste på home barista, där folk var helt saliga över vario home (jämfört med macap m4, mazzer mini och super jolly) och Forté borde väl knappast mala sämre än den?
 

lennart

Well-known member
Jag har en Mahlkönig Vario home generation 1 ,den hade problem med elektroniken som Bauta skrev. Jag använder den som extrakvarn för cupping ock brygg.
I samband med att jag bytte malskivorna till stål så bytte jag display efter det så fungerar kvarnen bra.
Vario home är väldigt lik Forte utan en massa extra elektronik det är lika malskivor i dom.
Forte är dubbelt så dyr som Vario home så jag skulle inte köpa en Forte ( men man skall aldrig säga aldrig.)
 

Mayhem

Well-known member
Ingen som har en Baratza Forté? Är det nån som vet var man kan klämma på en i Stockholm då?
Tror inte någon butik har demoexemplar hemma. Martin på Kaffecompagniet hade tagit hem en åt någon som hämtade i butiken så åtminstone ett exemplar finns antagligen hemma i någons kök…
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tror inte någon butik har demoexemplar hemma. Martin på Kaffecompagniet hade tagit hem en åt någon som hämtade i butiken så åtminstone ett exemplar finns antagligen hemma i någons kök…
Ah. Jag hade gärna köpt av Martin men kvarnen är utanför min budget redan och ännu mycket dyrare i Sverige.
 

svartvest

Well-known member
Jag körde en på woc smidig och snabb. Skillnaden mellan vario och forté kan man fundera på om det är värt...fast det skulle var skönt med en våg- kvarn!!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag körde en på woc smidig och snabb. Skillnaden mellan vario och forté kan man fundera på om det är värt...fast det skulle var skönt med en våg- kvarn!!
Men den är snyggare och snabbare. Vet inte om den kan nåt annat som varion inte kan. Varion verkar ju vara en galet bra kvarn. Och kaffemaskiner är inredning också. Det har faktiskt även min sambo förstått. :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag väger kaffet innan jag maler det , en bra våg behöver man ändå för att väga vattnet .
Väga vattnet? Vad använder du för bryggmetod?

Ingen som sett en Forté på nåt café i stan? Jag antar det slutar med att jag får köpa den oklämd. Lite emot mina principer men vad tusan.
 

henrik82

Well-known member
Jag har klämt på den och hade det inte varit för att jag har en vario redan så hade jag köpt den.....
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp