ny maskin efter silvia och oskar

mitsaras

Active member
bästa vänner,

nu är det dags- känns det som- att ta mitt 3:e steg inom espressovärlden. har urpsrungligen haft en silvia, sen nuova simonellis oscar i ungefär 4 år... hur ska jag fortsätta med? har hittills koncentrerat mig på dalla corte mini, men det är säkert mycket som jag missar. ser verkligen fram emot era rekommendationer och gärna motiveringar.
 

svartvest

Well-known member
bästa vänner,

nu är det dags- känns det som- att ta mitt 3:e steg inom espressovärlden. har urpsrungligen haft en silvia, sen nuova simonellis oscar i ungefär 4 år... hur ska jag fortsätta med? har hittills koncentrerat mig på dalla corte mini, men det är säkert mycket som jag missar. ser verkligen fram emot era rekommendationer och gärna motiveringar.
Eller är det kvarnfronten som skall förändras...
 

hrbrun

Well-known member
Vad har du för kvarn?

Man brukar ju säga ungefär så här - kvarn, kvarn, kvarn. Sen maskin. :)
 

svartvest

Well-known member
Rockyn är helt okej kvarn, jag gick från amfin self till mahlkönig k30 den stora skillnaden är dels snabbheten men framförallt helt sjukt jämna shots med on-demand kvarn. Kvarnen är det viktigaste.
 

hrbrun

Well-known member
Med risk för att sticka ut hakan - rockyn är ok men inte en bra kvarn. Ok som insteg men funderar du på att skaffa en falla corte mini så räcker inte rockyn till. Mitt tips blir att först uppgradera kvarnen och sen till dcm. Jag tror inte du kommer att bli missnöjd...!
 

mitsaras

Active member
tack till er båda två för era rekommendationer. jag tar tacksamt emot all möjlig hjälp/information. det kändes nästan självklart att börja med silvia/rocky, och fortsätta med oscar sen, men nu känns det väldigt svårt att få välja med alla möjliga maskiner och kvarnar runt omkring. vad tycker ni om maskinen och om ni nu stöttar dcm, vilken kvarn skulle ni vilja se bredvid?
 

hrbrun

Well-known member
Dalla corte Minin ÄR en bra maskin. Den har dock 5-6 år på nacken nu men står sig bra ändå tror jag. 54mm bryggrupp har absolut sin charm! Jag gillade den storleken på PF, ger en annan känsla än de vanliga 58mm. Jag hade min DCM från våren 2009 till hösten 2011 och kan säga att en tempstabilare maskin får man leta efter. Det finns ju flera intressanta alternativ i DCMs prisklass, har du inte hittat några alternativ att överväga?

Angående kvarn så tycker jag du ska leta på begagnatmarknaden om du har lust och ork. Annars köper du en Mazzer Mini Electronic och hottar upp den med Super Jolly-malskivor. Det har nämligen jag gjort och jag är nöjd. Hade en K30 för ett par år sen och det är en något bättre men mer bekväm kvarn men å andra sidan är den 2,5ggr så dyr som Mazzer minin.
 

mitsaras

Active member
vad gäller maskinen, jag måste säga nej, jag har inte gjort någon extensiv utredning. vad gäller kvarnen, jag har under flera dagar haft diskussion med erik på baristashopen kring macap 5dl. det kändes på ett sätt solklart att börja med en silvia för att fortsätta med en oscar sen. men nu känner jag mig helt fövirrad med alla lösningar som finns när och om man bestämmer sig för att investera mer pengar. det är därför jag är mer lyhörd än någonsin och lyssnar på alla råd och rekommendationer. dessutom måste jag säga att det är 2 stycken dubbelespresso dagligen som kommer att tillverkas, en på morgonen och en på eftermiddagen om detta nu påverkar era åsikter...
 

hrbrun

Well-known member
Jag hade 5DL på listan över potentiella kvarnar när jag skaffade min i somras. Men den är så ful (tycker jag) så jag valde Mazzer mini från esw.nl istället.

Om du bara gör 2 skott om dagen, desto viktigare att dom blir bra :) det är OMÖJLIGT att motivera dom summorna vi pratar om ur ett strikt rationellt perspektiv. there is no kill like overkill. glöm inte det.

förvirringen kommer att lägga sig. men det kommer att ta ett par veckor eller en månad att sortera intrycken och bestämma sig. stressa inte!

espressomaskinerna i den klassen är alla mycket kapabla. det är mest en smaksak vad gäller utseende och tekniska finesser. Men tveka inte att lägga en eller ett par tusenlappar extra på kvarnen. det kommer du att ha igen på ett helt annat sätt än om du lägger en extra tusing på espressomaskinen.
 

Large

Well-known member
Musican är väl en HX-maskin, inte någon större uppgradering från Oscar, som jag ser det.

Minin är ju välrenomerad men för mig är 54 mm, vibrationspump och i övrigt inga/eller få standardkomponenter inte idealt om du tänkt att göra en investering som skall hålla mer än på 10 års sikt. Dalla Cortens stora paradnummer är väl att den är ganska kompakt för att vara en dubbelkokarmaskin.
Med tanke på att den kostar en bra slant så finns det många andra snygga och spännande dubbelkokarmaskiner att botanisera bland för pengarna om plats inte är superkritiskt.

Baratza brukar ju göra hyfsade kvarnar men jag har ingen erfarenhet av dem och därför ingen egentlig åsikt.
 
Senast ändrad:

mitsaras

Active member
ja, jag håller med dig. och den är- så vitt jag förstår ny- så kanske det blir svårt att någon ska komma in med kommentarer. i mina ögon ser den lite mer hem produkt än caféprodukt ut och detta känns bra, i jmf med mazzer mini.

i övrigt tar jag mer än gärna emot förslag på namn på maskiner som anses som investering/uppgradering osv.
 

Large

Well-known member
Vad saknar du för funktionalitet i din Oscar ?
Den är ju kapabel att producera riktigt gott kaffe och är möjlig att underhålla och reparera med standardgrejor såvitt jag förstår.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp