Köpes: OE Pharos handkvarn (och förslag på gruppköp om vi är flera)

kaffedavid

Active member
Hej!

intresserad av en Orphan espresso pharos kvarn! :)
Jag befinner mig i 08 området och kan ta mig runt med kollektivtrafiken smidigt och bra!

men hittar jag ingen som vill sälja här, så vill jag gärna beställa, vill du också beställa och har hittat denna annons på så vis så kanske vi kan slå oss ihopa!

Mvh
David
 

TTobbe

Well-known member
Jag hade nog valt Lido 2 eller HG one mest på grund av svårigheten att få ut kaffet ur Pharos. Dock kostar HG one skjortan och lite till och sedan har lido 2 mindre malskivor. Det är för mig de stora malskivorna som tilltalar. Jag brygger mitt kaffe till 95% och är ute efter väldigt jämt malt kaffe utan damm. Bad min kaffehandlare att mala en dos åt mig på hans Ditting och det gav habegär på en sådan kvarn.
Kanske lite ute och cyklar men det är mina reflektioner på en kvarn.
 

kaffedavid

Active member
jag ser inte svårigheterna som jag läst andra uppmärksamma som något större problem. nu har jag iofs inen erfarenhet, men det verkar vara rätt kvarn för mig. härligt sci-fi ser den ut också :)
 

petrush

Well-known member
Hej!

Jag har en Pharos kvarn och en elektrisk, visst är det lite mer bök med Pharos'en men får man in rutinen och hittar sitt sätt så är det inga problem tycker jag. Jag har en liten plastkopp (typ 5 cm diameter) som jag efter malning håller tryckt mot utloppshålet och sen skakar alltihop, tror jag får ut det mesta av kaffet.

Jag har en ganska tidig Pharos och om du skulle få för dig att beställa från oehandgrinders så skulle jag gärna beställa med lite små men trevliga "upgrades":
OE PHAROS Split Shaft Adjustment Collar och en OE Pharos Replacement Counter Pad

Häls
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp