Temperatur i Pour Over-Kannor

Xenon

Well-known member
Hej,

har precis utvidgat mitt intresse med att även köra brygg vilket jag gör på ett Hario porslinsfilter. Har ingen kanna än, men har lite funderingar innan inköp.

Just nu så kokar jag vatten i kastrull för att sedan hälla över till någon av mjölkskummningskannorna. Funkar dugligt, men har inte full koll flödet och temperaturen sjunker snabbt till 95-96 grader och sedan ca 2 grader per minut.

Detta kanske är ett icke-problem då alla kannor antagligen är bättre än min mjölkkannemetod, men hur tempstabila är era kannor?

Ifall ni nu har en tempstabil kanna, hur går ni tillväga för att få rätt starttemperatur?
 

Davil

Well-known member
Ett starkt tips är att du köper en Bonavita vattenkokare från baristashopen.se

Den är fantastisk tycker jag :)
 

Xenon

Well-known member
Sneglade lite på den och den är en het kandidat ifall jag går på vattenkokarvarianten. Det som talar emot är att jag försöker undvika en till pryl på köksbänken.

Ni som kör "manuell" värmning. Hur har ni koll på temperaturen?

Tex ni som kör Hario Buono och kokar på platta. Hur lång tid tar det från att ni tar den från plattan till att ni har bryggtemperatur? Mäter ni eller kör ni på känsla?
 

TTobbe

Well-known member
Har sett en film där detta diskuterades. Som du kollat själv så sjunker temperaturen ganska så sakta. Jag anser att det viktiga är att temperaturen är runt 95-96 vid blomning och som du mätte själ så har temperaturen sjunkit ca en grad till det att du börjar att hälla vidare. Är bara temperaturen rätt vid start så har inte jag märkt någon försämring på grund av temperatursänkning.
Jag har tiamo kannan använder vattenkokare kokar upp vattnet häller över till kannan där jag doserar vattnet på en våg. Den proceduren har jag mätt tempen på vid flera tillfällen och den är tämligen exakt.
Ungefär på samma sätt jobbar de på J&N konsepptbutik fast där använder de en kokande vattenkran.
 
Jag har en Hario Buono som jag kokar upp vattnet i på spisen med denna termometer från Kjell o Co nerstucken i ena hålet i locket (borrat upp det lite) under uppkock och bryggningen.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...metrar/rubicson-digital-kokstermometer-p48605

Kokar upp vattnet till 99-100 grader och sköljer filtret (värmer koppen) direkt och sen så börjar jag hälla, låter det blomma och sen brygger !! Då är vattnet nere på ca 94-96 grader vid bryggningen för mig !!
 

Xenon

Well-known member
Tack för input!

Ttobbe: Vad bra, då låter tempsänkningen som ett ickeproblem för min del då den verkar tillräckligt långsam. Anledningen annars att du kör på vattenkokare; är det att det funkar smidigt med vägningen eller har du upplevt den långsam på plattan?

Jelminis: Snygg lösning med tempgivaren! Hur upplever du Harion på platta, är den snabb?

Lutar nog nu mot en Hario eller Tiamo, någon som har argument för eller emot den ena eller den andra har nu chansen att påverka mig :) Såg även att det fanns fler alternativ, tex Takahiro som dock var ännu dyrare.
 
Det tycker jag absolut den är. Medans det kokar upp så väger och maler man ju ändå kaffe o tar fram favoritkoppen :) , Hario:n är ju lite större och i matt finnisch och har ju hålen i locket om man vill ha termometer i :)
 

Xenon

Well-known member
Ja, de är säkert likvärdiga i funktion. Däremot så tycker jag design är kul och framförallt kvalitetskänslan värdesätter jag. Gillade trähandtaget på Kalitan samt den avsmalnande pipen. Har du(eller någon) annan hållit i båda? Känns någon lite tyngre, rejälare och robustare?

Som vanligt så finns det alldeles för många alternativ och varianter när jag börjar rota. Tex finns Tiamo med både tunn och tjock hals för att nämna något.

För kommande trådföljare så fanns här en bra sammanställning över några kannor: http://prima-coffee.com/blog/comparison-pour-over-brewing-kettles
 

henrik82

Well-known member
Jag tycker att kalitan känns mer elegant att hålla i och att hälla med. Men sen skulle jag tro att båda två är lika temperatur stabila. Harion som jag har känns liksom lite klumpig men den rymmer ju hela 0,2l mer ;) vilket är bra om man har stora bryggare så som Chemex 6 och 8 koppas, medans om man ska göra en full 10 koppars så blir den lite liten, men det löser man genom att koka upp mer vatten under tiden som man brygger :)

För att ge dig ett råd så åk in till söder och gå till J&N och känn på Harion ta en kopp kaffe och snacka med den väldigt kunniga personalen sen går du till Drop Coffee och känner på Kalitan ta en kopp kaffe och snacka med den väldigt kunniga personalen där. Efter det så köper du den som du tycker känns rätt för dig :)

Jag hoppas att jag har kunna hjälpa dig lite i alla fall :)
 

Xenon

Well-known member
Tack, det har nog vägt över till Kalitan nu. Att Harion är lite större är nog inte till dess fördel då jag oftast gör en eller två koppar och endast emellanåt fyra eller fler.

Om jag kan hålla mig från att beställa så ska jag ränna förbi J&N och Drop Coffee inom kort. Utifall jag beställer innan ändå, så bör jag nog göra det ändå ;)
 

Xenon

Well-known member
Var lite otålig så jag beställde just en Kalita från Amazon. Får se när nästa båt från Japan går, men den som väntar på något gott...
 

henrik82

Well-known member
... Väntar alltid för länge ;)

Bra val tycker jag, fundera på om jag ska köpa den själv och Kalita wave set :) För den kannan är så snygg om man byter den vita "magringen" mot t.ex. läder eller trä :)
 

Xenon

Well-known member
Ja, wave-setet är schysst, kanske blir något sådant så småningom. Harion funkar dock super.

Hittade annars lite överaskande en liten kanna i aluminium i ungarnas leksakskök. Den får de inte ha något mer 😉 Funkar faktisk långt mycket bättre än mjölkkannorna. Kan bli lite hett om handen bara då handtaget sitter ovanpå, se bild

22255b46312dfb5584f26ea89e91232a.jpg
 

henrik82

Well-known member
Har den kommit ännu? Kan i alla fall säga så här, att med facit i hand så tycker jag definitivt att kalitan är bättre förutom till Chemexen.
Japp jag fick en i tisdags av damen :)

Kalitan går att styra väldigt mycket bättre så till små filter brygg t.ex Kalita wave, V60 så får man en mycket finare stråle än med Harion.
 

Xenon

Well-known member
Väntar fortfarande, men det låter lovande att du tycker den är bra! Har inte själv kört Chemex, men varför är den inte riktigt lika bra där?
 

Xenon

Well-known member
Sådär ja, hämtade nya kannan idag. Bara hunnit med en bryggning, men den har skön känsla, känns "stabil" och är dessutom snygg!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp