Gaggia Evolution problem med ångan!

EricG

Member
Hej!

Är i praktiken helt grön på detta med espresso men har läst på en hel del!

Köpte en beg. Gaggia Evolution i fredags och har avkalkat hyfsat, gjort rent och bytt packning i den idag.

Problemet:
Att få till bra, krämig mjölk är helt omöjligt, vad jag än testar. Den blir bara varm med lite skum uppepå.

Jag väntar tills maskinen är rejält varm, trycker in ångknappen och väntar tills lite innan den gröna knappen slocknar och kör igång. Samma visa varje gång :( Har testat i både glas av plast och glas med varierande mängd mjölk.

Jag förmodar att det ska komma ÅNGA från röret och inte bara värme (alltså arm luft)?

Ur ångröret kommer det till en början ånga, skulle tippa aldrig över 10 sekunder. Detta känns som väl lite? Trycker jag ner båda knapparna för att pumpa in lite mer vatten under tiden kommer det lite mer ånga.

Vad kan vara fel?!?!

Tack på förhand

Eric G
 

EricG

Member
Det har jag gjort, den är kraftig ibland och lite mindre kraftig ibland. Det sprutar först ånga sen bara varm luft.
Den tar alltid slut för fort.
 

TheDude

Well-known member
Eftersom du skrev att du var helt grön så kommer först en lite punktlista över hur du ska gå tillväga.

1) Slå på maskinen och låt den nå bryggtemperatur. Brygg en espresso.
2) Tryck in knappen för ångning, den gröna lampan kommer nu slockna, eftersom temperaturen är för låg för att ånga.
3) Vänta tills den gröna lampan tänds, då har maskinen nått ångtemperatur. Det borde ta ca 30 sekunder för maskinen att gå från bryggtemperatur till ångtemperatur.
4) Vrid på ångvredet och skumma mjölken.
5) När du har skummat klart dra ytterligare lite ånga i luften (någon sekund) och torka av mjölk. Man vill inte att det sugs upp mjölk genom ångröret in i kokaren, då kommer det smaka dåligt efter ett tag.
6) Tryck ur ångknappen och låt maskinen återgå till bryggtemperatur om du ska brygga mer espresso alternativt stäng av maskinen.

Själva ångningen av mjölken är ett kapitel för sig. Gaggia Evolution har en plastig turbo frother (Panarello wand) istället för ett ett riktigt steam wand. Det ska vara lite enklare att få till skum med den men resultatet blir inte lika bra som när man kan hantera ångning med riktigt steam wand. Enklast att komma igång är att kolla på denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=ocjpPcMApNI
 
Senast ändrad:

EricG

Member
Glad för respons! Tack!
Ska ta mig rejäl tid att läsa svaren och försöka lära mig men av dessa bilderna att döma skulle jag tro att jag tog rätt beslut i att ta isär maskinen!!!
Har den NÅGONSIN blivit avkalkad?! :O


IMG_20140923_174832.jpg

IMG_20140923_174841.jpg
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp