Bästa kvarnen 500-5000kr

svartvest

Well-known member
Åh vad härligt att vakna och få formulera en lista...
1000 spänn...spara på...nej men wilfakvarn för brygg dock vet jag inte va den ny modellen tingar för pris..
1000-3000 baratzvakvarn
sedan kommer det stor gruppen mahlkönig är fin kvarn. Jag skulle gå på en med behållare och on-demandkvarn. Sedan är det bara att snegla uppåt...ganska regelbundet kan man stöta på cafékvarnar till bra begagnat pris...minns en dubbel k30 för 10 lakan. .
Nu har jag bara yrat om de elektriska kvarnarna hg-one skulle vara kul att se och prova.
 

Benno

Member
Hej, va kul!
efter ett halvårs användning av min macap M2M inser jag att det vore enklare med timer, M2D modell. Vilket modell köpte du?
 

AJ

Well-known member
Ah, den perfekta tråden! Vill byta ut min M205 mot ngt roligare. En Macap M2M är alltså en uppgradering? Varifrån köps den nuförtiden? Eller ska man sikta ännu högre?
 

Tanax

Well-known member
Macap kan köpas ifrån bl.a. KaffeCompagniet som finns i Stockholm. Vet ej var du bor.
I trådtiteln står det till 5000 kr och i förstaposten står det > 3000 kr, även om denna kostar runt 6500 kr så slänger jag in frågan: Ingen som har några erfarenheter av ECM S-Automatik 64? Den verkar onekligen väldigt trevlig, både användarmässigt, funktionsmässigt och utseendemässigt :)
 

En slät kopp

Active member
Vad exakt är det som gör många kvarnar så vansinnigt dyra? Själva motorerna är knappast något unikt. Eller mekaniken och elektronik. Återstår själva kvarnskivorna men de är ju inte så tokigt dyra att byta. Så... hur kan man då motivera 7-8k för en Mazzer Mini E?
 

Xenon

Well-known member
Jag har fått för mig att en del kan ligga hos motorn. Å ena sidan så vill vi väl att malskivorna ska gå långsamt och å andra sidan så vill vi väl inte vänta för länge innan allt har malts, dvs två motstridiga krav. En stark(och dyr?) motor skulle kunna mala långsamt, och dessutom kunna ha större malskivor och därmed ändå vara snabb. En svagare och billigare motor får gå med högre varv för att få en ok effekt, men då uppfylls ju inte kravet på att mala långsamt.

Kan också tänka mig att en kafékvarn som ska mala ofta måste ha dyrare elektronik för att inte överhettas.

Har dock ingen koll på faktiska priser på olika motorer. Kanske det är som för vissa bilmotorer att högeffektarna inte är lika priskänsliga och de kan ta ut en större marginal för dessa.
 

Tanax

Well-known member
Macap kan köpas ifrån bl.a. KaffeCompagniet som finns i Stockholm. Vet ej var du bor.
I trådtiteln står det till 5000 kr och i förstaposten står det > 3000 kr, även om denna kostar runt 6500 kr så slänger jag in frågan: Ingen som har några erfarenheter av ECM S-Automatik 64? Den verkar onekligen väldigt trevlig, både användarmässigt, funktionsmässigt och utseendemässigt :)

Ingen som vet något om denna? :)
 

Benno

Member
Jar är ganska ny i espressovärlden men jag tror att bra kvarnar är dyra för att dom har märke, tradition, erfarenhet och dom bara säljer kvarnar inget annat. Inte made in China shittt. Bra tunga grejor kostar.
 

BloodyMezzo

Well-known member
När jag köpte min första kvarn var Rocky the shit. En kompetent instegskvarn. När jag nu funderar på att uppgradera så hittar jag inget givet kort. Vill framförallt ha en snabbare kvarn. Eftersom jag vill kunna mala brygg och press så har jag tidigare tittat på compak k3 (som nu verkar reas ut?). Men den är för hög för att stå på en sumplåda under överskåpen i mitt kök. Vario verkar vettig och smidig men väger lätt och är rätt plastig intill en snygg kromad espressomaskin.

Upp till 5000 kr. Snabb, tyst, allsidig, och inte för hög. Vad köpa?
 

bauta

Well-known member
Jag har gått samma väg via Rocky. Blev en Vario Home och jag tycker inte den är plastig.
Men sen fick den gå till särbon när jag fann en beg Mahlkönig Pro M. Osäker på om de säljs just nu, men finner du en beg kan den rekommenderas.
 

BloodyMezzo

Well-known member

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp