Bästa kvarnen 500-5000kr

BloodyMezzo

Well-known member
Dock väldigt svår att hitta i Sverige. Tror det bara finns 1 enda ställe i göteborg som säljer den där, och då vet jag inte om det är den nya versionen.
Insåg när jag kollade måtten att den är helt fel för mig. För stor. Men fin kvarn annars! Just nu är jag inne på Baratza Forté. Trist att det inte verkar finnas ett enda ställe där man kan kolla på den. Det borde ju vara en högintressant maskin för både konsumenter och småcaféer. Framförallt som den har flera ganska unika företräden. Storleken, hastigheten och mångsidigheten bland annat. Men också att kunna mala med både våg och timer.
 

henrik82

Well-known member
Forté är en väldigt intressant kvarn för konsumenter och väldigt små caféer, men dem flesta caféer har en ditting eller motsvarande, men ja jag måste hålla med om att det är trist att ingen butik i Sverige verkar har den hemma, vet ju att det står 3 skylt ex på kaffa här i Oslo.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Forté är en väldigt intressant kvarn för konsumenter och väldigt små caféer, men dem flesta caféer har en ditting eller motsvarande, men ja jag måste hålla med om att det är trist att ingen butik i Sverige verkar har den hemma, vet ju att det står 3 skylt ex på kaffa här i Oslo.
Eller hur! Efter sin tid är de. Vakna säger jag! Kan man ha flera fabrikat

Är väl iofs inte omöjligt att det står en på typ NK (jag var där för att provskjuta min första maskin, en isomac zaffiro, innan jag gick och köpte den för halva nk-priset på mediamarkt). Eller på nåt café. Funderar på att göra en fuling och fråga nån återförsäljare om de sålt till något sådant ställe. Så kanske man kan få provmala mot att man beställer en latte. ;)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Nu har jag dock dragit in den här tråden på ett sidospår. Max 5000 sade vi ju.

Jag måste säga att jag är förvånad över att Rancilio inte kommit med nån uppdatering till Rocky. Typ timer eller en snabbare modell med andra skivor och motor för en tusing extra. De ligger ju bra i pris och jag älskar det tunga, plåtiga, pålitliga som är Rocky. Faktiskt så tycker jag den är snyggare än väldigt många dyrare kvarnar. Men utan att lägga på så våldsamt mycket kan man ju få en vario home idag tex (i alla fall om man köper från utlandet). Känns som det är dags för Rocky 1.2 att ersättas av Rocky 2.0. Är jag ute och cyklar eller vad säger ni?
 

Thomas

Well-known member
BloodyMezzo: Jag har fierenzato F4e, har tidigare kört med Mahlkönig Vario Home.
Båda har ju viss elektronik i sig. Båda är bra kvarnar.

Har varit mycket nöjd med Varion, men är än mer nöjd med min F4e.
Köpte den från Maxicoffee, som för övrigt har både bra priser, och grymt bra sortiment/priser på kaffe.

Det är helt olika kvarnar; skulle nog vilja beskriva Varion som rätt plastig, och Fierenzaton byggd som en mindre pansarvagn.
Macap och Mazzer är ju stora i prisklassen, men med personligen tycker jag att F4E ger absolut mest för pengarna.
 

BloodyMezzo

Well-known member
BloodyMezzo: Jag har fierenzato F4e, har tidigare kört med Mahlkönig Vario Home.
Båda har ju viss elektronik i sig. Båda är bra kvarnar.

Har varit mycket nöjd med Varion, men är än mer nöjd med min F4e.
Köpte den från Maxicoffee, som för övrigt har både bra priser, och grymt bra sortiment/priser på kaffe.

Det är helt olika kvarnar; skulle nog vilja beskriva Varion som rätt plastig, och Fierenzaton byggd som en mindre pansarvagn.
Macap och Mazzer är ju stora i prisklassen, men med personligen tycker jag att F4E ger absolut mest för pengarna.
Nu vill jag ha en sån också! Tycker den ser schysst ut. :)
 

Tanax

Well-known member
Jag vet inget om den men gissar att den är mer anpassad som dedikerad espressokvarn. Kolla in den här också om du kan tänka dig kvarnen du länkade till. http://www.ebay.com/itm/Quamar-M80E...38?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item41841223b2

Insåg när jag kollade måtten att den är helt fel för mig. För stor. Men fin kvarn annars! Just nu är jag inne på Baratza Forté. Trist att det inte verkar finnas ett enda ställe där man kan kolla på den. Det borde ju vara en högintressant maskin för både konsumenter och småcaféer. Framförallt som den har flera ganska unika företräden. Storleken, hastigheten och mångsidigheten bland annat. Men också att kunna mala med både våg och timer.

Ursäkta för att jag utökar offtopic men KaffeCompagniet har fått in denna nu.
http://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/espressokvarnar/quamar-m80e/

Enbart lite högre än max 5000 men ändock offtopic. Tänkte bara ge en uppdatering!
 

TheDude

Well-known member

Thomas

Well-known member
Ja, och för 4200 kr inkl frakt till Sverige och som en liten bonus fyra påsar kaffe "på köpet" har jag svårt att se att det går att hitta bättre deal just nu.
Quamar verkar ju trevlig, men den kostar åtminstone 1000-lappen mer (från utlandet) och snackar vi hemmabruk, vem behöver en motor på 420 watt??
Malskivor om 63mm?

Ahh, såg att du skrev om måtten nu. Det är alltså en mindre (på höjden?) som är ett måste?
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Jag har en Quamar M80E. Fördelen med större malskivor är att det blir mindre "glapp" när du justerar malningsgraden upp eller ner, vare dig det är steg eller steglös inställning. Det blir lättare att hitta rätt malningsgrad för aktuellt kaffe. Kvaliteten på malningen behöver nödvändigtvis inte vara sämre med mindre malskivor men det går snabbare att mala.

Quamaren är också relativt låg.
 

Tanax

Well-known member

Ja, och för 4200 kr inkl frakt till Sverige och som en liten bonus fyra påsar kaffe "på köpet" har jag svårt att se att det går att hitta bättre deal just nu.
Quamar verkar ju trevlig, men den kostar åtminstone 1000-lappen mer (från utlandet) och snackar vi hemmabruk, vem behöver en motor på 420 watt??
Malskivor om 63mm?

Ahh, såg att du skrev om måtten nu. Det är alltså en mindre (på höjden?) som är ett måste?

Brukar inte vara sån som säger detta men jag beställer faktiskt i detta fall hellre från Sverige, från staden jag bor i där jag kan gå och snacka med säljaren, känna och klämma på maskinen innan och nära till support! KaffeCompagniet är dessutom riktigt trevliga att ha att göra med!
 

Thomas

Well-known member
Brukar inte vara sån som säger detta men jag beställer faktiskt i detta fall hellre från Sverige, från staden jag bor i där jag kan gå och snacka med säljaren, känna och klämma på maskinen innan och nära till support! KaffeCompagniet är dessutom riktigt trevliga att ha att göra med!

Kan bara hålla med; det är lätt att glömma bort våra Svenska handlare i ivern över att hitta lägsta pris.
Just Kaffecompagniet är ett så bra exempel också; exemplariskt bemötande och riktigt bra sortiment. Bra hemsida också!

Tyvärr håller våra Svenska handlare rätt ojämn klass, och när priset är 20-30-40, ja till och med 50% lägre på vissa saker från utlandet; då lockar det verkligen att beställa utomlands. Alla bor ju inte i en storstad heller.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kan bara hålla med; det är lätt att glömma bort våra Svenska handlare i ivern över att hitta lägsta pris.
Just Kaffecompagniet är ett så bra exempel också; exemplariskt bemötande och riktigt bra sortiment. Bra hemsida också!

Tyvärr håller våra Svenska handlare rätt ojämn klass, och när priset är 20-30-40, ja till och med 50% lägre på vissa saker från utlandet; då lockar det verkligen att beställa utomlands. Alla bor ju inte i en storstad heller.
Men jösses vad billiga delar Martin kan ha! Brygghuspackning för 49 kr och silen kostade inte mycket mer. Det är VÄLDIGT mycket billigare än motsvarande delar jag hittade på bella barista tex. Nu vet jag ju inte om det är exakt samma packning och sil men ändå. E61 prylar var det ju iaf.
 

Thomas

Well-known member
Men jösses vad billiga delar Martin kan ha! Brygghuspackning för 49 kr och silen kostade inte mycket mer. Det är VÄLDIGT mycket billigare än motsvarande delar jag hittade på bella barista tex. Nu vet jag ju inte om det är exakt samma packning och sil men ändå. E61 prylar var det ju iaf.

Ja, det skiljer vansinnigt mycket när det gäller slitdelar och många tillbehör har jag också märkt. Många delar OEM-produceras och sedan läggs de i en påse med Vibiemme på, eller en påse med där det står Expobar. Den ena kostar 49 och den andra kostar 89 kr...

Rengöringsprodukter är tyvärr dyrt i Sverige, en snabb check vad Puly Grind kvarnrengöring i 10-pack kostar i Sverige så hittar jag priser allt ifrån 99 kr för 10 påsar, till 180 kr för samma förpackning med samma påsar.

Sorry för Off topic. Får nog starta en ny tråd om ämnet.
 
Topp