Köpa i utlandet - EU garanti - strul?

HenrikS

Active member
Hej!

Jag funderar på att köpa en maskin från en auktoriserad återförsäljare i Tyskland.
Den kommer med 2 års EU-garanti.
Om det blir något garantifel ska det gå att få åtgärdat i Sverige.

Någon som har erfarenhet av att utnyttja EU-garantin i Sverige?


Mvh, Henrik
 

hrbrun

Well-known member
Vad är det för maskin, vad har den för rykte? Går den inte att få tag på i Sverige till vettigt pris?
 

AJ

Well-known member
Det är skillnad på garanti och reklamation, men det har du säkert koll på. Garanti är ett frivilligt åtagande från producentens sida medan reklamation är lagstadgat. Det bästa med reklamationslagen är att inom sex månader efter köp är det producenten som har bevisbördan när det gäller en trasig vara.

http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm

Köp från en stor och erkänd näthandlare som förlorar goodwill på att ha onöjda kunder. De brukar vara väldigt måna om sitt rykte. Små handlare kanske inte är lika nogräknade.
 

Sumac

Well-known member
Hej, I bought an espressomaskin from germany and the garanti was also for two years and I was talking to the seller, how it would go, if sometrhing is going wrong with the maskin..
we agreed, that I pay half the prize for the frakt to germany in an Garanticase and he is paying the other half. all other things are going the normal garanti way...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Köpte min duetto från stoll espresso i Tyskland. Det är fyra år sedan nu, men just mer Izzomaskiner så hade de en deal om att de stod för frakten fram och tillbaka under garantitiden. Helt makalöst bra tyckte jag. Jag köpte faktiskt ångra åt extra garanti bara gör den sakens skull. Hade just haft en Isomac Zaffiro som tillbringade mer tid hos reparatören än hemma på köksbänken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp