Val av kaffekvarn

torvald

New member
Hej!
Ny på forumet och har läst en mängd trådar, men vill ändå ha lite råd.
Jag har fått låna en Rancilio Silvia av en kompis och ska ev köpa den. Men jag står utan kvarn.

De kvarnar jag väljer/velar mellan är:
Bezzera BB005TM
Eureka Mignon MCL
Rancilio Rocky

Vilken rekommenderar ni, eller finns det något annat/bättre alternativ i prisklassen?

Mycket tacksam för svar!

Vänligen
Torvald
 

hrbrun

Well-known member
Läste på home-barista att Rockyn inte längre rekommenderas som espressokvarn eftersom inställningsstegen är lite för stora. Men om man kan anpassa doseringen så är det ändå en bra instegskvarn.
 

TheDude

Well-known member
Fördelar med Bezzera BB005TM:
* Koniska malskivor
* Klumpar inte det malda kaffet (varjefall mycket mycket mindre än Eurekan)

Fördelar med Eureka Mignon:
* Ratten för inställning av malgrad är mycket trevlig, man kan enkelt göra både små och stora justeringar. På Bezzeran så blir stora justingar flera varv på ratten och det är svårt inse hur stor justering man gjort.
* Den är visuellt snyggare än Bezzeran.

Jag rekommenderar Bezzera BB005TM trots att jag själv äger en Eureka Mignon. En bekant till mig äger en Bezzera BB005TM så jag har hyffsad koll på hur den fungerar.
 
Senast ändrad:

DrDim

Active member
Mycket nöjd med min bezzera, köpte den ifrån mobacoffee.de för 259 euro + 12.9 euro i frakt. Beställde även en tamper, rengöringsborste och ett blindfilter. Känns svårslaget att hitta något i samma prisklass och kvalitet.
 

Davil

Well-known member
Jag är också klart nöjd med min Bezzera BB005TM och tycker att den är klart prisvärd!

Men ett minus är att den skitar ner en del. Dvs. man spiller lätt bredvid filtret.

Tack vare snälla "Stefan Böna" här på forumet så fick jag en förhöjd skärm han skurit ut ur en flaska som passar portafilter och nu är det utan spill :).
 

torvald

New member
Tack till er alla som svarat så snabbt! Förnämligt forum det här. Jag kommer säkert att återkomma med fler frågor och synpunkter, när jag kommer igång med mina maskiner ;-)

Jag har just beställt Bezzeran + lite tillbehör från mobacoffe.de. Tack DrDim, för det tipset!
 

DrDim

Active member
Inga problem, betydligt billigare i Tyskland. Tamper kostar typ halva priset och kvarnen är ju verkligen kanonpris på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp