Grönböna

henrik82

Well-known member
Om man är helt grön på ämnet men är väldigt sugen på att börja rosta själv, vilken kafferost ska man köpa? Har sneglat på Gene Cafe CBR-101, men är den bra?
Är det någon som bor i Oslo och råka vara lycklig ägare till någon och som skulle vilja visa upp sin kafferost?
 

henrik82

Well-known member
Najs. Jag har tittat på den också. Men då är det ju bara att bestämma en bra tid som skulle passa oss båda. Jag har en påse med råkaffe som jag fick förra helgen av J&N från Kenya.
 

henrik82

Well-known member
Och om du kommer till S&H på mathallen imorgon så kommer jag att ha en provning av Geisha där. En tvättad en natural och honey.
 

tnordl

Well-known member
Tyvärr har jag inte möjlighet att komma förbi imorgon. Men du är välkommen på lördag eller söndag nästa vecka vid 1400 tiden och så kan vi rosta lite. Jag har kopplat rosten till Arduino och sen till datorn för att få ut värme profilen vid Artisan software-har inte helt fått kläm på den. Jag rostade en Malawi Gesha igår som mognar nu som vi kan testa på min pid Silvia. Mobil 98824892 Niels Henrik Abels vei 29.
 

svartvest

Well-known member
Generosten hade i början stora problem med reservdelar och handlare ville inte ta in den på grund av detta. Idag verkar det finnas reservdelar överallt.
 

henrik82

Well-known member
Ja jag läste om det också här på forumet. Det som lockar med den är främst priset, för vad jag har sett så är det typ hälften vad vad dem andra kostar och jag tycker att 4500 kr är ganska mycket för en pryl om man inte är helt säker på om man kommer tycka att det är roligt. Så det ska bli spännande att hälsa på tnordl och se :)
 

Noya

Active member
Även om du inte skulle tycka det är roligt att rosta kaffe så kommer du inte vilja vara utan en egen rost när du väl har provat. Att ha stadig tillgång på färskt rostat kaffe gör det värt besväret. Har själv en Gene och kan rekommendera den. Dock har jag inte erfarenhet av andra rostar så jag kan jämföra.
 

edtbjon

Well-known member
Jag har kört typ 10 kg i en Gene. Ibland har jag missat fullständigt (läst "bränt skiten") men efterhand så börjar det bli rätt.
Det vanliga är ju att man kör fullt ös fram till första crack, vilket brukar komma mellan 9 och 11 minuter oavsett böna. Sedan vill man "coasta", alltså förlänga tiden fram emot andra crack. Det är enkelt att sänka värmen från 240 till ex. 225 och på så sätt få lite mer tid på sig. Kör man såhär får man en landningstid på ca 14 min för typ "full city +". Men kör man ex. Monsoon Malabar så gäller det att vara med, det går otroligt snabbt på slutet och det bränner lätt.
Det finns videos på youtube där vissa börjar med att sakta värma bönorna och gradvis arbetar sig upp till första och andra crack för en rostningstid på uppåt 20 min. De pratar om och hyllar "slow roast". Andra argumenterar om att detta bakar bönorna innan de hinner rosta. Det är väl antagligen ingenting för fruktiga lättrostade toner i alla fall, då dessa syrliga lättflyktiga nyanser antagligen ångar bort... sägs det...
Kylningen i maskinen fungerar bra och duger om man inte har något snabbare sätt.
Hur som helst så handlar det om att hålla rent (som alltid) och anteckna för att få någon struktur.
Den stora fördelen med Gene rosten är att man hela tiden ser bönorna, alltså alla bönorna och inte några stycken i en liten provsked.
Men det är en hemma/hobby-maskin, även om den för en sådan rostar jämnt och bra. Om man efter ett tag börjar få struktur på rostningen och börjar dela med sig till ex. släkt och vänner så blir det många timmar vid rosten. Men ska man gå upp till en rost som tar ett kilo istället för 200-250 gram så kostar det typ 10 gånger så mycket.
 

hrbrun

Well-known member
Finns det någon maskin som klarar ca 3-400g gröna bönor? Det borde bli en veckoranson kaffe av det efter viktminskningen genom rostprocessen (typ 15-20% eller vad brukar man säga?
 

onkelA

Well-known member
körde nog 400 g i Behmoren när det begav sig, till hyfsat mörka rostningsºer..
(har nu iofs kört med discaf tn-1 > 2 år och rostat 60-70 kg råkaffe i halvkilos batchar och skulle inte byta tillbaka mot vapenhot)
 

bauta

Well-known member
"Oftast mer runt 350-380 Gr."
Jag brukar köra uppåt 450 g och efter spänningsjusteringen (220/230/240) samt programval o tidsaddering får jag ofta avbryta för att inte få Full French
 

hrbrun

Well-known member
körde nog 400 g i Behmoren när det begav sig, till hyfsat mörka rostningsºer..
(har nu iofs kört med discaf tn-1 > 2 år och rostat 60-70 kg råkaffe i halvkilos batchar och skulle inte byta tillbaka mot vapenhot)

TN-1 ser ut att spela i en annan division? Vilken prisklass snackar vi om? För att inte nämna hur man huserar en sån rost....?
 

bauta

Well-known member
"I found a mention of 2700 euro for TN-1" & "Weight: 65 kg".
Vi snackar inte en division skillnad här. Men om jag hade ett tomt garage och 30'
:D
 

onkelA

Well-known member
prisklass och klass annars tillhör kategorin rediculous overkill :eek:)
så här huserar man den
discaf.jpg
på sommarhalvåret rullar jag ut den på terrassen för rostning och på vinterhalvåret drar jag undan köksspisen och använder den under fläkten...
doftar underbart i hela nedre våningen!
 
Topp