Càscara- Membranet från kaffebäret

Large

Well-known member
Smakar lite som nyponte men innehåller massor med koffein ! Ganska gott men inget för mig som är lite koffeinintolerant :)
 

svartvest

Well-known member
Nu har jag testat...ett blindtest på frun...hon påstår att hon är känslig för koffein men hon somna som en stock... Vad skall man säga te med nypon och russin och något av tobak... (och då menar jag piptobak typ cavendish) Nu blir det kallbryggning imorgon.
 

henrik82

Well-known member
Om jag inte minns fel har koffein en stark sövande effekt i början (ca 15 min tror jag) innan det piggar upp. Vart köpte du det?
 

svartvest

Well-known member
Hon var vaken som vanligt ingen reaktion. Jag köpte från baristashopen och påsen från slöinge kafferosteri. Har ni några bryggtips??
 

bulle

Well-known member
Har testat det både varmt och som kallbrygg. När jag bryggde det varm så la jag cascaran i en server (från Hario) och fyllde på med vatten och lät det dra en bra stund. Kallbryggen gjorde jag likadant, men när de hade svalnat ställde jag in allt i kylen över natten och tillsatte citron och socker innan servering.

Personligen föredrar jag nog den varma varianten, går väl bäst att jämföra med något slags sött honungsté enligt mitt tycke. När det gäller kallbryggen hade jag ingen lime hemma (utan tog citronkoncentrat), tror det behövdes mer socker för att det skulle bli gott. Men spännande! Mitt är också från Slöinge.
 

robbowan

Well-known member
Càscara låter ju fint... Eller som min latinamerikanska fru skulle påpeka: Skal är skal oavsett om ni vill kalla det för càscara för att det ska låta exotiskt.
 

svartvest

Well-known member
Jag satte en flaska med krusbär för att göra en likör. Hade en slatt över och tog cascara och hällde över slatt. Nu har det stått i tre veckor och detta blir tror jag en häftig likör.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp