Min Moccamaster gör bränt kaffe!

straati

Member
Det låter kanske som en enkel lösning finns på detta problem - mal inte dina bönor så fint! Problemet är, att jag testar just nu att göra kaffe utan min kaffekvarn, då jag just flyttat till en studentbostad med brist på utrymmen. Med andra ord så köper jag mitt kaffe färdigmalt. Har testat Zoegas Dark Forest och Skånerost. Även testat Gevalias mellanrost. Resultatet blir alltid att kaffet blir oaromiskt och starkt/bränt. Till Zoegas kaffe har jag till och med doserat som man ska göra, med deras doseringsmått, men ändå med misslyckade resultat.

Man borde ju tycka att en sådan dyr kaffebryggare ska kunna göra gott kaffe, right? Är det helt enkelt så att, till skillnad från "vanliga" kaffebryggare, så arbetar Moccamastern i högre temperaturer och att kaffet därefter blir bränt? Har testat olika doseringsalternativ och filter. Inget har hjälpt. Det lutar åt att jag får ta fram min kaffekvarn och börja mala mina bönor igen, men jag kan inte sluta tänka på att det känns konstigt att jag inte kan köpa färdigmalt kaffe och få ett gott resultat.

Tips någon?
 

hne

Well-known member
Mocca Master är bra på hålla tillräckligt höga temperaturer, ja. Har man för låg temperatur på vattnet kan man undvika surt kaffe genom att använda totalt sönderrostade bönor och överdosera. Skånerost, franskrost osv är sådana. Dark Forest låter inte så lovande. Prova väga istf mäta volym, 1+15 är bra start. 67g kaffe till 1l vatten (8 koppar). Försök också hitta något som inte är rostat till askkoppskaraktär, Gevalia mellanrost bör vara någorlunda nära.
 

straati

Member
Mocca Master är bra på hålla tillräckligt höga temperaturer, ja. Har man för låg temperatur på vattnet kan man undvika surt kaffe genom att använda totalt sönderrostade bönor och överdosera. Skånerost, franskrost osv är sådana. Dark Forest låter inte så lovande. Prova väga istf mäta volym, 1+15 är bra start. 67g kaffe till 1l vatten (8 koppar). Försök också hitta något som inte är rostat till askkoppskaraktär, Gevalia mellanrost bör vara någorlunda nära.

En sak måste jag få sagt dock, jag har ägt min Moccamaster sen oktober förra året och jag har inte kalkat ur den en enda gång sedan dess. Kan det vara orsaken till denna smak? Känns inte som att det borde vara fallet.

Angående till det du sa så har jag använt Dark Forest och Skånerost i hela bönor tidigare och då har jag fått riktigt goda resultat. Det är därför jag tycker det är så konstigt att jag inte kan köpa de färdigmalda varianterna och få samma resultat.

67g kaffe till 1l vatten, är det någon form av universaldosering? Eller lämpar det sig verkligen till alla kaffesorter? Förstod inte riktigt vad du menade med "1+15".
 

rannagarden

Well-known member
Såvida din moccamaster inte är trasig så tror jag att den håller bra temp. Bränt kaffe för mig är kaffe som stått på värmeplatta för länge och blivit 'stale', som man säger i us.
Moccan bör brygga din kopp på ca tre min. Längre tid kan indikera förträngningar med kalk (med reservation för att du har koll på droppstopp osv.).
Men du skriver att du har flyttat också. Hur är vattenkvalisorten? Beroende på vattnet kan vissa sorters kaffe funka bättre och sämre.
/M
 

straati

Member
Såvida din moccamaster inte är trasig så tror jag att den håller bra temp. Bränt kaffe för mig är kaffe som stått på värmeplatta för länge och blivit 'stale', som man säger i us.
Moccan bör brygga din kopp på ca tre min. Längre tid kan indikera förträngningar med kalk (med reservation för att du har koll på droppstopp osv.).
Men du skriver att du har flyttat också. Hur är vattenkvalisorten? Beroende på vattnet kan vissa sorters kaffe funka bättre och sämre.
/M

Nejdå den är inte trasig såvitt jag vet, den brygger kopparna snabbt som den ska. Fick med rengöringsmedel till Moccamastern, var tvungen att springa ner i källaren och kolla, då jag hade för mig att man fick med något reningsmedel. Och visst fick man det! Efter att proceduren var klar, vattnet som kom ut och samlades i kärlet var helt brungrumligt, ungefär. Körde den med 1l vatten tre gånger efter, men tyvärr var det inte lösningen på problemet.

När jag har druckit upp mitt kaffe blir det att köpa hela bönor igen, precis som förut. Dock tycker jag det är konstigt att min kompis har en kaffebryggare för 300kr, köper Gevalia mellanrost och får gott kaffe. Sen när vi är här och dricker, blir det BLÄH - typ.
 

Riddarn

New member
Vi har exakt samma problem. Efter vi haft bryggaren ca ett år så började kaffet smaka beskt eller bränt. Jag har provat rengöra och kalka av, men inget har hjälpt. Har provat flera olika filter och kaffesorter också. Någon som har något tips?
 

rodak

Member
Jag och några personer i min omgivning tycker att zoegas kaffe har förändrats sedan ett par månader tillbaka, både bönor och färdigmalet.
Rengjorde nästan ihjäl min moccamaster när det började smaka "bränt" men det hjälpte inte. Sänkte doseringen av kaffe med cirka 25% och baaam, gott kaffe igen. Med hela bönor.
Min mor kör färdigmalet och var också tvungen att minska doseringen.

Edit: hemma är det mollbergs blandning, hela bönor och hos min mor skånerost färdigmalet.
 
Senast ändrad:

asharidu

Well-known member
Enligt rekommendation från moccamaster så ska man ha en kaffemått mindre än vatten dvs. Har du 10 koppar vatten så ska du ha 9 kaffe.
 

rannagarden

Well-known member
Du kan ju låna hem din polares 300kronorsbryggare och testa ifall det blir bättre? Eller vilken annan bryggare som helst. Blir det bättre så kanske MM är boven i dramat iaf och vise versa då naturligtvis.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp