caffettiera på induktionshäll

Frida.L

New member
Hej

Har sedan jag började dricka espresso använt mig av en caffettiera (heter det nåt annat på svenska? Men ni vet en sån man skruvar ihop och ställer på spisen). Har funkat bra och fyllt mitt kaffebehov, blir kanske inte bästa kaffet (?) men smakar som (hemma)kaffet smakade när jag bodde i Italien.

Min caffettiera har flera år på nacken o är inköpt på ett snabbköp i Italien, den har funkat på gasspis, glashäll och gamla hederliga plattor. Dödsstöten för min caffettiera kom dock när vi skaffade induktionshäll.

Vad gör jag nu? Som hyfsat nybliven småbarnsmamma så har jag inte tid och ork att lära mig ett nytt hantverk och kapselmaskin är för miljöovänligt (o enkel kapselkaffe jag druckit har varit vedervärdigt - fast en.del har iofs varit ok)

Jag vill ju ha mitt gamla vanliga caffettiera-kaffe! Finns det caffettieror (om det nu kan heta så i bestämt form) som funkar på induktionshäll?
 

TheDude

Well-known member
Hej

Har sedan jag började dricka espresso använt mig av en caffettiera (heter det nåt annat på svenska? Men ni vet en sån man skruvar ihop och ställer på spisen). Har funkat bra och fyllt mitt kaffebehov, blir kanske inte bästa kaffet (?) men smakar som (hemma)kaffet smakade när jag bodde i Italien.

Det låter som en Mokabryggare

Min caffettiera har flera år på nacken o är inköpt på ett snabbköp i Italien, den har funkat på gasspis, glashäll och gamla hederliga plattor. Dödsstöten för min caffettiera kom dock när vi skaffade induktionshäll.

Vad gör jag nu? Som hyfsat nybliven småbarnsmamma så har jag inte tid och ork att lära mig ett nytt hantverk och kapselmaskin är för miljöovänligt (o enkel kapselkaffe jag druckit har varit vedervärdigt - fast en.del har iofs varit ok)

Jag vill ju ha mitt gamla vanliga caffettiera-kaffe! Finns det caffettieror (om det nu kan heta så i bestämt form) som funkar på induktionshäll?

Jag är inte någon expert på området men efter lite googlande verkar det finnas mokabryggare som fungerar på induktionshäll. Den traditionella mokabryggaren är gjord i aluminium (vilket inte fungerar på induktionshäll), men det finns varianter som är gjorda av annat material.

Kolla t.ex. längs ner på sidan, där finns det några mokabryggare med texten "fungerar på induktion".
http://www.kaffecompagniet.se/produkter.php?kat=moka
Det finns säkert en mängd olika märken som klarar induktionshäll om man söker runt lite.
 

UbbeK

Well-known member
Finns även mellanläggsplatta man lägger mellan induktionsspisen och en icke ferromagnetisk kaffekokare t ex mokabryggare i aluminium eller Don Pedro i glas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp