Problem med en Ascaso Dream

hne

Well-known member
Du skriver att du "fyller" filtret. Hur mycket är det? Prova om det går i mer? Jag tror fortfarande du har för lite kaffe för den malgrad du använder. Posta bild på hur mycket kaffe det är innan du trampar, hur det ser ut när du tampat, hur kaffet rinner och hur pucken/sörjan ser ut när du knackar ur den så blir det mycket lättare att hjälpa.
 

johnsan

Member
Du skriver att du "fyller" filtret. Hur mycket är det? Prova om det går i mer? Jag tror fortfarande du har för lite kaffe för den malgrad du använder. Posta bild på hur mycket kaffe det är innan du trampar, hur det ser ut när du tampat, hur kaffet rinner och hur pucken/sörjan ser ut när du knackar ur den så blir det mycket lättare att hjälpa.

Nu finns bilderna uppe.
 

TheDude

Well-known member
Vad har du för filterkorg? En vanligt dubbel d.v.s. som är gjord för 14 gr kaffe? Tänk på att kaffet i filterkorgen inte ska ta i spridarfiltret någon gång under extraktionen d.v.s. man måste se till att kaffet har plats att expandera i filterkorgen under extraktionen. Om kaffet under extraktionen tar i spridarfiltret finns det risk för kanalisering, vilket får extraktionen att gå för fort.
 

UbbeK

Well-known member
Om du nu maler på det finaste vad din kvarn kan mala. Du har i max kaffe i korgen du kan få i och espresson rinner ändå för snabbt.
Kvarnen är ditt problem. Du måste kunna mala finare för att få till det.
 

hne

Well-known member
Inte en klump så långt ögat kan nå! Så där klumpfritt trodde jag bara Versalab M3 och HG One kunde mala espressofint. Du tampar lite snett men inte katastrofalt, nej det är malgraden som gör det. Antingen har du nött in/ut kvarnen så den börjat producera jämnare kornstorlek eller så är det hög tid för rengöring av den och hoppas att den börjar bete sig som förr.

Steg ett: rengör kvarnen
Steg två kolla om du i din iver att ställa om målgården gjort detta med stillastående skivor och på detta vis spräckt kvarnhuset
Steg tre: se om du kan modda kvarnen http://www.riktigtkaffe.se/showthre...-för-Rancilion&p=332785&viewfull=1#post332785
Steg fyra: börja spara till en jättedyr kvarn :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp