Cappuccino for dummies!

HenrikS

Active member
Dagen börjar alltid med två cappuccinos. Först hade vi en La Pavoni och nu har vi en Nespresso Pro som tyvärr är behäftad med ett dyrt elfel.
Nu behöver vi hjälp att köpa nästa maskin. Önskemål är att den blir varm snabbt, är enkel att använda och underhålla.
Jag sneglar lite på en Jura ena micro touch, men den kostar runt tio loppor.
Är det ett bra val eller ska vi köpa något annat?


Latmasken
 

HenrikS

Active member
Testade Jura hos kaffemaskinen på Götgatan i Stockholm. Beskt! Samma bönor i en Rocket Espresso smakade ljuvligt
 

hrbrun

Well-known member
Det är inte rättvist att jämföra en helautomat med en halvautomat. En helautomat kan ALDRIG uppnå samma nivå som en skicklig kaffepressare kan på en halvautomat.

Om du är en latmask och gillar nästan halvskapligt kaffe - köp en helautomat. Om du orkar med lite meck och gillar gott kaffe - skaffa en bra kvarn och en espressomaskin. Valet är ditt. Och förhoppningsvis enkelt. ;)
 

HenrikS

Active member
Tack för goda råd. Jag ska testa en siemens q7 plus. Är kaffet inte tillfredställande får det bli en semi-automat typ Rancilio Silva. Lagom pengar i sammanhanget
 

TheDude

Well-known member
Rent generellt så verkar det som om vi på forumet inte är speciellt bra på att ge information om helautomater, då få av oss äger helautomater.
 

HenrikS

Active member
Besökte el-giganten för att testa en Siemens EQ 7 plus. Det gick inte. Men öppet köp 30 dagar var lockande så nu står maskinen här hemma.
 

asharidu

Well-known member
Berätta gärna vad du tycker om maskinen som det har nämnts så är vi på forumet inte bra på helautomat maskiner.
 

HenrikS

Active member
Återkommer med mini-recension senare i veckan. Första intrycket är relativt bra. Den är tyst, rejäl och kaffet (lavazza robusta) smakar inte beskt (som Jura). Ska pilla på inställningar innan jag vågar säga något om crema osv. Hustrun är glad i varje fall :)
 

HenrikS

Active member
Efter ett par dagar med maskinen kan jag konstatera att den, för att vara en helautomat, är riktigt bra.
Det blir en helt ok crema och temperatur. Den är oerhört lätt att hålla ren och de inbyggda programmen
säger till när det är dags att rengöra t ex mjölkröret. Spillbrickan räcker till. Det är smidigt
att kunna spara sin egen profil (temperatur m.m.) även om de möjligheterna är något begränsade.

Mindre bra:

Den håller inte temperaturen när man gör cappuchino. Dvs. första koppen är bra, den andra har en tendens att bli för varm och kaffet kan bli lite beskt.
Mjölkskummet är ok, men inte mer. Ungefär samma resultat som när man använder en aero-visp.

Summa sumarum: Ett mycket bra val för den som vill ha en helautomatisk maskin.

Ps!
Det lutar mot att jag lämnar tillbaks den och köper en semi-automatisk för runt 10 papp. Förslag mottages tacksamt.
 

hrbrun

Well-known member
Du kommer inte att bli missnöjd när du skaffar en riktig maskin. Men. Satsa halva budgeten på en bra kvarn! Kolla in Silvia o Rocky till exempel.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp