Hur påverkar åldern på bönorna extraktionstiden?

DrDim

Active member
Jag har köpt en Gaggia Classic och Bezzera BB005 kvarn nyligen och håller på och laborerar.
Först körde jag med Garants Espressobönor och fick till en bra extraktionstid med en ganska fin malning.
Sedan provade jag Brasilien Yellow Bourbon ifrån J&N, det var dock ganska dåligt rostningsdaturm och påsen har varit öppen i några veckor, fick aldrig till extraktionen. Kändes som maskinen "chokeade" hårt med samma extraktion och tampning som Garants, försökte mala grövre men blev inge bra.
Nu har jag fått en påse Espresso Bella ifrån Bönor och Blad och har samma problem där, vet ej hur gamla bönorna är. Har ca 15g varje gång och imorse provade jag med att ändra till lite grövre malning och knappt tampa alls. Extraktionen tar väldigt lång tid för att få ut en dubbel espresso (1min) och pucken har vatten ovanpå. Är det åldern på bönorna som påverkar eller ska jag helt enkelt prova ännu grövre?

Edit: fel avdelning ser jag, förlåt!
 
Senast ändrad:

Light Head

Well-known member
Jag har köpt en Gaggia Classic och Bezzera BB005 kvarn nyligen och håller på och laborerar.
Först körde jag med Garants Espressobönor och fick till en bra extraktionstid med en ganska fin malning.
Sedan provade jag Brasilien Yellow Bourbon ifrån J&N, det var dock ganska dåligt rostningsdaturm och påsen har varit öppen i några veckor, fick aldrig till extraktionen. Kändes som maskinen "chokeade" hårt med samma extraktion och tampning som Garants, försökte mala grövre men blev inge bra.
Nu har jag fått en påse Espresso Bella ifrån Bönor och Blad och har samma problem där, vet ej hur gamla bönorna är. Har ca 15g varje gång och imorse provade jag med att ändra till lite grövre malning och knappt tampa alls. Extraktionen tar väldigt lång tid för att få ut en dubbel espresso (1min) och pucken har vatten ovanpå. Är det åldern på bönorna som påverkar eller ska jag helt enkelt prova ännu grövre?

Edit: fel avdelning ser jag, förlåt!

Jag tror, givetvis påverkar åldrande... att det är skillnad mellan olika rostningar och kaffe som spelar mest roll! Skillnaden innebär att du behöver olika malningsgrad.

Min erfarenhet är att vissa bönor tenderar att "skräpa ner" mer när jag mal dem än andra. Upplever att de är lite torrare och får mer statisk laddning.

Dock,, vem är jag? En oftast glad amatör som gillar gott kaffe!
 

TTobbe

Well-known member
Generellt sett kräver äldre bönor finare malning. Färskare bönor grövre malning. Mal grövre på bellan
 

hrbrun

Well-known member
Det där med att mala äldre bönor finare kan vara en missuppfattning. En del förespråkar samma malning och överdosering istället. Det kan du ju testa.

Men om maskinen choke:ar så har du malt för fint. Så ändra inställningen på kvarnen.

Men, har du gamla bönor så kan det vara så att dom har dött. Satsa på att köpa nyrostat kaffe. Och se till att skaffa en våg så du vet att du doserar lika mycket kaffe varje gång. Annars är det troligt att du lyckas göra ett bra skott ibland, men att återskapa det kommer att vara svårt.
 

Light Head

Well-known member
Det viktigaste jag har lärt mig är att vissa moment skall man göra exakt samma varje gång, för att sedan kunna laborera med t.ex. malningsgrad. Det är lätt att tampa för hårt, eller löst.

Jag mal direkt ner i filtret och sedan skrapar jag med något som täcker hela filtret bort överflödigt kaffe,, filtret är fyllt och jag tampar. Väger egentligen aldrig, gjorde det i början men insåg snabbt att det var viktigare att göra samma varje gång. Nu varierar det från bra till riktigt bra, i början var det från drickbart till "hm, detta liknar ju god espresso".

Ålder påverkar, enligt min erfarenhet, mest smaken, alltså kaffets potential.
 

DrDim

Active member
Jag maler direkt ned i filtret (BB005 har ingen doser) med hjälp av timern för att få rätt mängd och brukar kontrollväga handtaget med kaffet också. Jag får prova att ratta till grövre då, vet ej som sagt åldern på bönorna då det var en present men man kan ju tycka att de inte borde vara alltför gamla. Sen har jag en påse ifrån Waxholm rosteri som är rostat den 19e så de är iaf garanterat färska men har inte öppnat än. Nackdelen med min kvarn är ju att den inte har någon skala förutom en skruv som sitter på "halsen" och rör sig när man ändrar malningsgrad. Har sett hur några har satt måttband för att lösa detta.
 

hrbrun

Well-known member
Det viktigaste jag har lärt mig är att vissa moment skall man göra exakt samma varje gång, för att sedan kunna laborera med t.ex. malningsgrad. Det är lätt att tampa för hårt, eller löst.

Jag mal direkt ner i filtret och sedan skrapar jag med något som täcker hela filtret bort överflödigt kaffe,, filtret är fyllt och jag tampar. Väger egentligen aldrig, gjorde det i början men insåg snabbt att det var viktigare att göra samma varje gång. Nu varierar det från bra till riktigt bra, i början var det från drickbart till "hm, detta liknar ju god espresso".

Ålder påverkar, enligt min erfarenhet, mest smaken, alltså kaffets potential.

Att använda våg, och endast lägga i de bönor man behöver i kvarnen och sen mala, skulle jag säga är att öka upprepbarheten ytterligare jämfört med att mala och sedan stryka bort överblivet kaffe. Men genom din metod kommer man nog hyffsat nära varje gång ändå kanske. För mig funkar det bra att väga och singeldosera varje skott.
 

hrbrun

Well-known member
Jag maler direkt ned i filtret (BB005 har ingen doser) med hjälp av timern för att få rätt mängd och brukar kontrollväga handtaget med kaffet också. Jag får prova att ratta till grövre då, vet ej som sagt åldern på bönorna då det var en present men man kan ju tycka att de inte borde vara alltför gamla. Sen har jag en påse ifrån Waxholm rosteri som är rostat den 19e så de är iaf garanterat färska men har inte öppnat än. Nackdelen med min kvarn är ju att den inte har någon skala förutom en skruv som sitter på "halsen" och rör sig när man ändrar malningsgrad. Har sett hur några har satt måttband för att lösa detta.

Doser eller direktmalande spelar mindre roll om du väger varje skott. Dock får du väl kolla om det samlas gamla kafferester mellan dosern och malskivorna (i tunneln).

Du behöver inte ha någon skala på kvarnen, utan gå uppåt och neråt i små steg och se till att hålla koll på en referenspunkt bara.

"Alltför gamla" är ju relativt. Det är ju ändå en färskvara vi jobbar med :)
 

Xenon

Well-known member
Vad det gäller timer har jag gått bort mig några gånger då malgraden och tiden starkt hänger ihop(i varje fall på min kvarn). Då jag inte orkar väga bönorna alla gånger så har jag kört på timer. Detta ställer till problem tex då ett skott runnit igenom för fort och jag vill kompensera för detta med att mala finare så ger samma tid en mindre mängd. Nästa skott kommer då troligtvis också rinna igenom för snabbt. För mig är väga A och O för att förstå vad som händer.

När jag väl har hittat en malgrad och mängd som funkar så går det riktigt bra att köra på timer då jag fortsätter med samma böna och batch vilket är väldigt smidigt få jag ska göra fler på raken.
 

rannagarden

Well-known member
Oftast är det väl så att gamla bönor tappar vattenkvot och blir 'torrare'. Lägre fuktighet ger mindre motstånd vid extrahering under press. Vilket brukar resultera i att man nästan kan mala bönorna till damm och ändå få ett skott som bara rinner rakt igenom på några sekunder.
M
 

DrDim

Active member
hrbrun: Bezzera BB005 har som sagt ingen doser så det problemet slipper man.

Xenon: Jag kör på tid men väger också eftersom det är precis som du säger på min kvarn.

Imorse rattade jag till lite grövre iaf (första espresson sen jag skapade tråden igår, hinner inte så många när man har spädbarn ;)) och tampade inte alltför hårt, fick en dubbel på ca 30s så nu börjar det likna något. Däremot fastnade pucken på spridarfiltret, har hänt någon gång tidigare, fick sätta tillbaka portafilter och köra lite vatten så lossnade det. Har ni varit med om detta?

Sen undrar jag angående metoden att stryka bort överflödigt kaffe, hur många gram får ni ut då? Jag maler 15g rakt ned i portafiltret och i min dubbelkorg så fyller det inte upp hela (blir naturligtvis ett litet berg som jag fördelar ut jämnt), hur många gram kör ni? Tänker att med den metoden måste det ju bli minst 18-19g?
 

Xenon

Well-known member
Rannagarden: Precis som du så har jag märkt att gamla bönor kan malas finare. Även ljusrostade har jag märkt behövs malas lite finare och dessa borde väl innehålla mer vatten än mörkrostade. Vill gärna förstå, men får det inte att gå ihop då både de torraste(gamla) och de fuktigaste(ljusrostade) ska malas fint.

Är det någon som kan förklara detta?

En egen hypotes skulle kunna vara att ifall torra och ljusrostade bönor av någon anledning ger mer variation i kornstorlek vilket i sin tur gör att vattnet rinner igenom snabbare.
 

hrbrun

Well-known member
Rannagarden: Precis som du så har jag märkt att gamla bönor kan malas finare. Även ljusrostade har jag märkt behövs malas lite finare och dessa borde väl innehålla mer vatten än mörkrostade. Vill gärna förstå, men får det inte att gå ihop då både de torraste(gamla) och de fuktigaste(ljusrostade) ska malas fint.

Är det någon som kan förklara detta?

En egen hypotes skulle kunna vara att ifall torra och ljusrostade bönor av någon anledning ger mer variation i kornstorlek vilket i sin tur gör att vattnet rinner igenom snabbare.

Testa att öka doseringen istället för att mala finare om du har kaffe som närmar sig pensionsdatum. Det kan förbättra skotten men inte säkert. Gammalt kaffe är alltid gammalt kaffe...
 

DrDim

Active member
Vilket problem har du inte eftersom du har en kvarn utan doser menar du?
Doser eller direktmalande spelar mindre roll om du väger varje skott. Dock får du väl kolla om det samlas gamla kafferester mellan dosern och malskivorna (i tunneln).

Att det fanns gamla kafferestern mellan dosern och malskivorna, dock bör man väl alltid köra något gram när man byter bönor.
 

hrbrun

Well-known member
I tunneln som finns på alla kvarnar (utom typ Versalab M3 och HG One) samlas det gammalt kaffe. För min egen del rensar jag alltid ur tunneln efter varje malning med skaftet på en tesked som jag böjt till. Det är kanske dock lite överkurs att göra så, men jag föredrar att bli av med resterna direkt.
 

DrDim

Active member
Ingen som har varit med om att pucken fastnar och inte följer med i handtaget som jag beskrev? Vad beror det på?
 

triss

Active member
Ingen som har varit med om att pucken fastnar och inte följer med i handtaget som jag beskrev? Vad beror det på?

Har hänt mig om det har varit så mycket kaffe i så att pucken tar i filtret. Den suger liksom fast där då. Är pucken dessutom väldigt fuktig så fastnar den ändå lättare.
 

rannagarden

Well-known member
Att gå på hur hårt rostad bönan är säger inte hela sanningen om halten vatten i den. Det är skillnad på halten i två bönor som rostats till samma färg men där den ena rostats dit med högre värme på kort tid och en som rostats på lägre värme men under längre tid.
/M
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp