Hur påverkar åldern på bönorna extraktionstiden?

Xenon

Well-known member
Håller med om att olika rostningsförfarande kan ge olika egenskaper. Köper också att fukthalten förändras över tid och att det kan påverka extraktionen. Undrar ändå ifall det finns någon parameter vid själva malandet som påverkas av bönans ålder(fukthalt?).

Ifall så är fallet så vore det intressant att veta ifall en bättre kvarn kan hantera äldre bönor med ett bättre resultat? Inte för att det är ett självändamål att ha gamla bönor, men skulle en bra kvarn bättre kunna hantera olika sorters bönor bättre ifall det nu finns erkänt "svårmalda" bönor?

Inte meningen att kapa tråden, men det kanske finns en gemensam nämnare mellan gamla bönor och svårextraherade bönor. Om de nu finns. Jag har i varje fall svårare att lyckas med vissa bönor.
 

Xenon

Well-known member
Jag var nog lite otydlig, tror inte heller att det går att trolla med kvarnen. Var mest intresserad av ett Know Why-perspektiv och inte bara hur problemet ska tacklas.
 

tnordl

Well-known member
En bättre kvarn ger bättre espresso på samma bönor. Men livet är för kort för att dricka kaffe på gamla bönor när färskt kan bli en sån njutning. Bra kvarn okay maskin och rosta själv... Så blir man glad :)
 

Turbo-Fredde

Well-known member
För att komplicera lite till så tycker jag att malningen behöver ändras efter vädret.
Börjar det regna ut och köks fönstret står öppet så stämmer inget längre.
Men efter en tid känner man sin kvarn ganska bra och vet redan innan malning om den ska ändras.
Kör helt steglöst och kör på känn och givet öppet PF så man ser på en gång hur det uppför sig.
 

hrbrun

Well-known member
Väderanpassning är ju aktuellt om man förvarar sina bönor i hoppern. Om man signeldoserar så slipper man även det problemet. Ytterligare en fördel med att portionera kaffet med våg för varje skott...!? :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp