Gaggia classic med stopp

sunblaster

New member
Min Classic har gjort daglig tjänst i åtta år. Den har fått en ny magnetventil en gång och blivit rengjord och avkalkad lite för sällan, men dock.
Denna gången hjälpte inte avkalkning/rengöring. Det är stopp. Dock - det flödar fint genom ångröret, bra tryck.
Går att tappa vatten ur ångröret utan att trycka på ångknappen - ska det göra det (kommer inte ihåg)? Eller är magnetventilen väck igen?

Har beställt en ny Classic maskin (2850 inkl frakt på Kompett är ju ett fynd), men är ändå nyfiken på om det går att ställa en diagnos och fixa den. Finns närstående som gärna vill ha den i så fall!

Kan man ställa en diagnos så att man inte bara byter delar i blindo? Är den för gammal för att satsa på över huvud taget?
 

gabriel b

Well-known member
Min Classic har gjort daglig tjänst i åtta år. Den har fått en ny magnetventil en gång och blivit rengjord och avkalkad lite för sällan, men dock.
Denna gången hjälpte inte avkalkning/rengöring. Det är stopp. Dock - det flödar fint genom ångröret, bra tryck.
Går att tappa vatten ur ångröret utan att trycka på ångknappen - ska det göra det (kommer inte ihåg)? Eller är magnetventilen väck igen?

Har beställt en ny Classic maskin (2850 inkl frakt på Kompett är ju ett fynd), men är ändå nyfiken på om det går att ställa en diagnos och fixa den. Finns närstående som gärna vill ha den i så fall!

Kan man ställa en diagnos så att man inte bara byter delar i blindo? Är den för gammal för att satsa på över huvud taget?

Om du inte är rädd för att plocka isär den och greja lite kan du testa solenoiden separat. Fast ha respekt för el!!!
http://www.shockwaves-control.co.uk/ebay/2012X/GaggiaSolenoid.jpg
 

rannagarden

Well-known member
Ja man kan ta vatten ur ångröret utan att sätta på ångfunktionen.
Eftersom du inte skriver det så får jag vara dum och fråga om du monterat bort spridarfilter och hållare till detta så att inte stoppet är där? Det kan käcka igen ganska duktigt om man inte är med och rengör då och då.

/M
 

sunblaster

New member
Jodå spridarfilter och hållare är borta. Jag har som sagt bytt magnetventilen själv en gång så jag är inte rädd för att skruva. Däremot är ju delarna dyra så jag är mest fundersam på hur man ställer rätt diagnos - var stoppet sitter...
 

gabriel b

Well-known member
Mät med multimeter om det går någon ström till magnetventilen. Kan ju vara knas med dålig kontakt i kontakterna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp