Brasilia Portofino

Hej.

Ny på forumet. Kul att se så många som verkligen är intresserade av kaffe och som engagerar sig ordentligt.
Jag tog beslutet i förra veckan att låta min Fiorenzato Bricoletta ersättas av en rejält inkört Brasilia Portofino.
Mest för att vår nuvarande maskin(som är kanon) är lite klen när det kommer många gäster.
En tvågruppers Brasilia kommer att kunna spotta ur sig hur många espressos som helst på kort tid.

Har idag startat upp maskinen men konstaterat att den inte suger vatten.
Kort fråga till er som kör Brasilia. De suger inte vatten själv va? Man måste ha den ansluten till trycksatt vatten va?
Givetvis kommer maskinen bli vattenansluten inom kort men det vore intressant att veta om maskinen är trasig eller om den bara behöver trycksatt vatten.
Och när det gäller just vattenanslutningen. Har ni som anslutit era maskiner reducerat trycket eller kör ni rakt på.
Jag fick med en vattenavhärdare(rostfri skum balja med en massa salt i). Behövs den när man kör för hemmabruk?
Min nuvarande maskin har inte haft någon avhärdare/mjukgörare utan där har jag avkalkat vid behov istället.

MVH

/Fredrik
 

TheDude

Well-known member
Senast för en vecka sedan lät jag min Brasilia Portofino sörpla vatten (+ avkalkningsmedel) ur en bunke. Den ska inte behöva trycksatt vatten för att den ska fungera. Pumpen kanske får jobba lite mer av att inte ha trycksatt vatten, så för normal användning så bör den nog vara vattenansluten.

Hör du att pumpen försöker suga upp vatten? Hur lång slang har du? Om du känner med fingret i änden på slangen (under vattenytan) medan pumpen är igång känns det något?

Angående vattenanslutning. Min maskin var i några månader direkt kopplad till vattenanslutningen utan något reducerat tryck. Sedan köpte jag en tryckregulator. Jag har inte någon avhärdare/mjukgörare till min maskin eftersom jag bor i Linköping och det kommunala vattnet är relativt mjukt.
 
Hej.
När jag startar maskinen så klickar det bara till lite och så ser man att dioderna på knappsatsen lyser till.
Det verkar alltså som att pumpen då inte vill starta. Det är inte så att den knorrar och sitter fast utan är helt tyst.
Går det att köra pumpen genom att trycka på knapparna på knappsatsen även när maskinen är helt kall?
Tidigare ägare tog bara maskinen ur drift. Kan vara så att tanken är full och att maskinen inte vill ha mer vatten.
Du som har en fungerande Portofino, kan du kolla om maskinen svarar direkt på knapparna när man precis har startat den eller om den behöver bli varm först?
Såg också nu att Brasilia har gått i konkurs vilket inte känns lovande om nu maskinen skulle vara kass:-(

MVH
/Fredrik
 

TheDude

Well-known member
Hej.
När jag startar maskinen så klickar det bara till lite och så ser man att dioderna på knappsatsen lyser till.
Det är helt normalt.
Det verkar alltså som att pumpen då inte vill starta. Det är inte så att den knorrar och sitter fast utan är helt tyst.
Går det att köra pumpen genom att trycka på knapparna på knappsatsen även när maskinen är helt kall?
Tidigare ägare tog bara maskinen ur drift. Kan vara så att tanken är full och att maskinen inte vill ha mer vatten.
Det verkar rimligt att tanken är full. Alla Brasilia Portofino ser inte exakt lika ut, men på min får finns det en nivåmätare där man kan se hur mycket vatten som finns i tanken. På första bilden ser du en översikt. Kolla nivåmätaren vid nr 1 på bilden. På bild två ser du den uppförstorad så att du kan se hu mycket vatten det finns i min kokare när tanken är full. Ni får ursäkta att min maskin är lite skitig. Jag har precis plockat ihop den efter lite mekande och en avkalkning och tyvärr är den inte så skinande ren.
DSC_0918_small.jpgDSC_0917_small.jpg
Du som har en fungerande Portofino, kan du kolla om maskinen svarar direkt på knapparna när man precis har startat den eller om den behöver bli varm först?
Pumpen går att kolla utan att värma upp maskinen eftersom den startar så fort man trycker på bryggknappen.
På min första bild: Slå på strömbrytaren till ON (i bilden på 2), d.v.s. starta maskinen utan att slå på värmeelementet (strömbrytaren har alltså tre lägen). Lampan bredvid strömbrytaren ska inte lysa eftersom vi inte har slagit på värmeelementet. Tryck på bryggknappen (i bilden på 3) nu ska pumpen gå igång och kallt vatten ska rinna ut ut brygg-gruppen. Tryck STOP (i bilden på 4) för att avbryta bryggningen.
Detta kommer att testa om pumpen fungerar. Detta garanterar dock inte att nivåsensorn i stora tanken fungerar. För att testa det måste du få ut vatten ur tanken och se att den fyller tanken igen. Det enklaste sättet att få ut vatten ut tanken är nog att slå på värmeelementet och tappa ut via varmvattenkranen (men då måste du vara säker på att det verkligen finns vatten i tanken annars kan maskinen paja om du slår på värmeelementet utan att det finns vatten i tanken).
 
Senast ändrad:
Hej.

Då kan jag konstatera att min pump inte verkar svara korrekt.
När jag slår på maskinen så klickar det till och knappdioderna blinkar till.
Allt verkar helt normalt men när jag trycker på knappen för bryggning så klickar det och man hör att något drivs men inget vatten kommer.
Jag känner igen ljudet från min Fiorenzato när pumpen inte går utan har fastnat.

Jag kommer alltså vara tvungen att ta isär maskinen och kontrollera pumpen.

En annan grej som är intressant och som även det verkar vara fel är att knappsatsen i den andra bryggruppen blinkar.
Vi ser ut att ha ganska identiska maskiner. De dioder som är vid varje knapp blinkar alltså i snabb takt på den högra bryggruppens knappsats.
Klart skumt. Jag har kikat igenom manualen men inte funnit vad detta skulle kunna innebära.
Det verkar som om en knappdiod ska blinka när man programmerar vattenmängden men för mig blinkar alla dioderna samtidigt på hela knappsatsen.

När det gäller vattenpåfyllningen så är det jäkligt svårt att se hur mycket vatten som är i tanken då nivåröret där man ser vattennivån är så "dimmigt" att det är svårt att se. Tror jag demonterar maskinen idag och ser vad som kan göras. Väntar på att elektrikern kommer och monterar ett nytt trefasuttag så att jag slipper sno spisens el hela tiden:)
Som tur är står min gamla maskin och levererar finfin espresso hela dagarna så det är ingen kris direkt.


/Fredrik
 

TheDude

Well-known member
Hej.

Då kan jag konstatera att min pump inte verkar svara korrekt.
När jag slår på maskinen så klickar det till och knappdioderna blinkar till.
Allt verkar helt normalt men när jag trycker på knappen för bryggning så klickar det och man hör att något drivs men inget vatten kommer.
Jag känner igen ljudet från min Fiorenzato när pumpen inte går utan har fastnat.

Jag kommer alltså vara tvungen att ta isär maskinen och kontrollera pumpen.
Tänk på att de flesta ledningar i dessa maskiner är 220 V, så var försiktig när du plockar isär maskinen. Elektricitet och vatten är en farlig kombination.
En annan grej som är intressant och som även det verkar vara fel är att knappsatsen i den andra bryggruppen blinkar.
Vi ser ut att ha ganska identiska maskiner. De dioder som är vid varje knapp blinkar alltså i snabb takt på den högra bryggruppens knappsats.
I manualen
http://www.brasilia-coffee.co.uk/downloads/america-portofino-manual.pdf
på sid 8 så finns det ett kapitel vid namn "Fault signalling", kanske finns det en förklaring där. Den manualen stämmer inte överens med min maskin till 100% då den beskriver en annan årsmodell än vad jag har.
Klart skumt. Jag har kikat igenom manualen men inte funnit vad detta skulle kunna innebära.
Det verkar som om en knappdiod ska blinka när man programmerar vattenmängden men för mig blinkar alla dioderna samtidigt på hela knappsatsen.

När det gäller vattenpåfyllningen så är det jäkligt svårt att se hur mycket vatten som är i tanken då nivåröret där man ser vattennivån är så "dimmigt" att det är svårt att se. Tror jag demonterar maskinen idag och ser vad som kan göras. Väntar på att elektrikern kommer och monterar ett nytt trefasuttag så att jag slipper sno spisens el hela tiden:)
Går din på 3-fas? Det gör inte min.
 
Hej.

Maskinen har skruvats isär och jag kunde konstatera att pumpen var kass. Jag smörjde upp den och rengjorde den gamla men det funkade bara en vecka. Ordnade ny pump som jag monterade och då funkar den kanon. Men fortfarande bara på ena gruppen. Den andra gruppen bara blinkar.
Vet inte om flödesmätaren är kass eller vad det kan vara.
Ska försöka demontera dem för felsökning men de sitter så jäkla illa.
 

Fällman

Member
Hej.

Den andra gruppen bara blinkar.
Vet inte om flödesmätaren är kass eller vad det kan vara.
Ska försöka demontera dem för felsökning men de sitter så jäkla illa.

Sitter själv med en portofino compact 2 gruppare som jag för några år sedan totalrenoverade. Är det så att gruppen blinkar med en frekvens på ca 50hz? i sådana fall behöver du skruva upp gruppkontrollerna och byta ut en kass kondensator. Fick göra detta med båda grupperna på min maskin.

Hoppas det hjälper!
Oskar
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,622
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp