Espresso smakar illa... Hjälp!

drdoo

Active member
För ca en månad sen köpte jag min första riktiga espresso maskin. Ja bortsett från låtsas saker - presso, aeropress och nespresso. En isomac Hx maskin blev det med en del fix. Jag har fått allt att funka efter att ha skruvat isär den och avkalkat och rengjort allt så gott jag kunnat.

Jag har dock inte riktigt fått till själva espresson. Jag är ju förvisso nybörjare men jag tycker att hur jag än gör så blir jag inte kvitt en smak som jag verkligen inte gillar. Vet inte om det är beskt eller surt eller nått annat, jag har inte så tränade smaklökar ännu.

Jag har provat flushar, mixtrar med malningen, testat tappningen mot en våg, överdosera, underdosera, slutar tidigare, drar längre, bryggt 60ml på mellan 20-30 sekunder. Provat flera olika bönor, men ingen lycka.

Jag har smakat på bönorna i affären bryggt i olika jura helautomater och tyckt att det varit gott. Men hemma blir det inte alls samma sak. Jag har smakat på vattnet som kommer från gruppen och det har en smak som jag skulle säga är gammalt kaffe. jag bak flushat dagligen och rengör showerscreenen mellan bryggningarna. Försöker man göra en latte eller cappucino så känner man av den där smaken ännu mer. Creman blir oftast ganska mörk och jag tror att det är när den blandar sig med mjölk skummet som man märker det mest.
Pressostaten är inställd kring 1.2bar.

Nu börjar jag känna mig väldigt uppgiven och funderar på köpa en jura i stället. När kvällen är slutet är det en riktigt svinstia i köket och kaffepåsarna tar slut fort. Jag har provat johan & nyström och bergstrands. Det är väl det färskaste jag hittar här i norr…

Jag har kollat på youtube, läst på här på forumet och på home barista, men blir inge klokare. Är det något jag har missat? Finns det något jag kan kolla efter? Jag blir ofta lite illamående när jag provar hemma. Men när jag var och testade jura idag så drack jag väl en 3 espresso och 2 cappucino utan att känna nått illa mående. Eller ska jag springa och köpa mig en jura och slippa allt gris och va nöjd så. Jag tycker ju det är en härlig känsla att till laga espresso och cappucino i en hel manuell maskin och det tar emot att fundera på en hel automaters!
 

rannagarden

Well-known member
Tjena. Trist med att kaffet strular. Eftersom du inte nämner nåt om tempen på vattnet så får jag ju fråga om du har kollat det?
/M
 

johey

Well-known member
Har du backflushat med blindfilter och rengöringsmedel? Finns att köpa hos välsorterade kaffehandlare. På din beskrivning att döma låter det som att maskinen är skitig trots din rengöring. Gamla kaffeoljor får du inte bort med bara vatten.

Blir flödet i övrigt bra? Får du jämna mussvansar? Ser pucken fast och torr ut utan kanalisering?
 

hrbrun

Well-known member
Det finns otaliga filmer på tuben om att lära sig göra espresso, sök och du skall finna! Även på www.home-barista.com finns bra introduktioner till att göra både kaffe och skumma mjölk. Ge inte upp! Och lycka till :)
 

drdoo

Active member
Jag har väl pluggat espresso teori i typ ett år innan jag till slutet slog till. Jag har sett hela Dan Kehns youtube serie "Newbie introduction to espresso" och läs på så mycket jag kunnat på forumet. Jag gillar inte att skapa trådar innan jag försökt hitta svaret själv

Jag tycker ju jag borde fått till nått shot som var hyfsat under alla försök jag gjort.

Kvarnen jag har är för övrigt en Eureka Mignon som jag köpte ny för ca 1 månad sen.

Flödet och mus svansarna blir bra när jag har rattat in allt efter att ha provat nån justering. Pucken blir lite olika ibland torr i bland lite blötare. Ibland får jag tunna stråla som sprutar med högfart ur det nakna portafilter, antar att det är kanalisering som gör det.
Jag ska prova göra en ny rengöring nu när maskinen är ihop satt. Blind filter använder jag dagligen.

Jag har inte ännu kunnat mäta tempen inne i brygg gruppen. Min första m6 adapter jag svarva gick sönder, det blev lite för tunn vägg. Pressostaten ligger kring 1.2bar vilket väl ska ge en kokar temp på 125 grader. Men det säger ju inte så mycket om själva tempen vid bryggningen. Jag har läst denna några gånger http://www.home-barista.com/hx-love.html och provat kyl flusha mycket och lite och allt där emellan. Mörk trema ska väl vara ett tecken på att det är lite för varmt men jag tycker jag flushar på för fullt…
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Inte meningen att beskylla dig för att vara inkompetent! Låter som du läst och sett en hel del.

Bryggtryck är en viktig parameter. Har du koll på läget kring den?
Sen håller jag med om att en rengöring med riktigt medel kan vara en bra åtgärd att genomföra.

Och jo, hur doserar du varje skott? Du som läst på så mycket kanske redan väger varje dosering? Börja där annars...
 

TheDude

Well-known member
Det låter ju som du är väldigt påläst.

Det enda du inte berättat så mycket om är bönorna. Olika espressoblends är ju lite olika lätta/svåra att lyckas med. Du skrev att du testat Johan & Nyström och Bergstrands. Kör du med mörk- eller ljus-rost? Var heter blandningarna du testat?

Jag har själv en Eureka Mignon och den tenderar ju att klumpa ihop kaffet ganska mycket (varjefall den utan doser). Hur hanterar du det? Jag gör ungefär såhär:
Väger upp 17g bönor (oftast 17g då jag normalt har relativt ljusrostade bönor) och stoppar dem i kvarnen. Maler direkt ner i portafiltret medan jag vispar runt i det malda kaffet med en liten gaffel (pickles gaffel, borde fungera med en tandpetare också). På så sätt löser jag upp eventuella klumpar. Det gäller dock att vara mycket försiktig så att man inte får olika densitet av malt kaffe i portafiltret. Ibland mal jag inte direkt ner i portafilteret utan ner i en annan behållare för att kontrollväga att mängden ut även den är 17g.
 

rannagarden

Well-known member
Min tanke var att om det ligger en konstant bismak (som jag uppfattar första inlägget) oavsett kaffesort, borde det vara en parameter som kan påverka konstant. Värme, tryck, rengöring. Så kolla värmen. Kolla trycket. Rengör alla ställen där vatten passerar med något som kan lösa upp kaffeoljorna.
Kanske även vattenkvalitén kan spöka? Testa med annat vatten i systemet för att se ifall det gör skillnad.
Låna hem en annan maskin och testa om den här annan 'smak'?

/M
 

drdoo

Active member
Ingen fara, ursäkta om jag nästan fräste till:p Jag är en hopplös teori nörd som alltför ofta läser på för mycket om saker och ting :wacko:

Jag har beställt en precisions våg men den har inte hunnit komma ännu. Jag använder mig av original dubbel korgen, 14g tror ja. Vågen jag har nu fladdrar lite. Körde ett tag på korgen som följde med det nakna rancilio handtaget jag beställde innan jag märkte att det va en trippel korg.
Jag justerade trycket till kring 9bar, mätt på två kopps pf.

När ni säger rengöring menar ni avklarning eller något annat?

Från J&N har jag provat bourbon jungle och bella från bergstrands kör jag nu på 5.5
Jag har ingen aning om det är lätta eller svåra bönor. Bourbon Jungle tog jag för att det var dom mest färsk rostade i affären. Dom andra två efter hur det smaka i deras demo maskiner (Jura). Så det är väl lite blandat Bourbon jungle är mörk och bergstrands 5.5 är väl 50/50 arabica/robusta. Det begränsade utbudet på bönor här uppe gör att jag till lagt så mycket krut på att forska om dom. Plus att jag inte hitta så mycket om det. Vet ni nån bra "nybörjar böna" får ni gärna tipsa. Från början handla jag bara på ica och willys men nu har jag börjat köpa från dom mindre rosterierna.

jag har mignon med doser. Jag drar dom en besatt i doseraren medans jag maler. Har läst att det är bra för att förhindra klumpig. Jag rågar korgen och rakar av överflödet ner i dosern igen. Utan att försöka komprimera det. När jag har våg min 0.1g våg så ska jag kolla vad det blir i gram. Jag har även provat att mala upp lite mer och bara dosera och sen röra runt. Vet inte om jag tycker nån av dom funkat bättre än nån annan.

En sak jag minns från min isär plockning av maskinen är att spridarfiltert aldrig vart riktigt rent. Kanske borde köpa en ny. Samt att ventilerna inne i brygghuset va ganska nötta där dom ligger mot kammen. Så den kanske inte öppna så bra som den borde göra. Packningarna va inte så bra heller men jag tänkte först se om det här med espresso maskin verkligen va nått för mig innan jag renoverar brygghus.
 

drdoo

Active member
Min tanke var att om det ligger en konstant bismak (som jag uppfattar första inlägget) oavsett kaffesort, borde det vara en parameter som kan påverka konstant. Värme, tryck, rengöring. Så kolla värmen. Kolla trycket. Rengör alla ställen där vatten passerar med något som kan lösa upp kaffeoljorna.
Kanske även vattenkvalitén kan spöka? Testa med annat vatten i systemet för att se ifall det gör skillnad.
Låna hem en annan maskin och testa om den här annan 'smak'?

/M

Jo jag tror ju inte det är fel på bönorna heller. Jag har smaka på dom i affären och nån va väl bättre än den andra men alla va fullt drickbara.
Vattnet kommer från en gemensam brunn med radonett filter. Det jag vet att vi har högt av är fluor.
Ska försöka hinna svara min adapter imorgon så jag har ett hum om vad tempen ligger på.

Låna hem en maskin, ja det vore ju nått men tyvärr finns det inga som säljer manuella maskiner här. Det senaste halvåret som jag aktivt letat en maskin har det funnits två på blocket i norrbotten. En isomac giada för 1500 och en 3 grupps rancilio för 15000:p Ingen vidare espresso kultur här uppe... :(
Min millenium köpte jag begad från sthlm. Tyvärr va den väldigt vanvårdad. Men den va billig...
 

hrbrun

Well-known member
Rengöring och våg. Det är första steget tycker jag. Hjälper inte det får du nog ta och lägga upp ett par filmer så vi får se vad du håller på med helt enkelt :)
 

hne

Well-known member
Puly Caff i blindfiltret. Ta lös spridarfiltret och lägg i detsamma (med kokande vatten och all möjlig annan löstagbar metall som filterkorgar och metallsidan av handtag, i rostfri bunke) upp till en timme.
 

PF013

Well-known member
I vilket skick var maskinen när du fick den? Jag försökte få ordning på en HX-maskin jag köpt billigt, men fick aldrig ett bra skott ur den. När jag svarvat till en tempsensor såg jag att bryggruppen blev alldeles för varm när maskinen stog och idlade.

Tydligen hade maskinen totalhavererat (och eventuellt brunnit) vid något tillfälle, och någon klåpare hade försökt bygga upp den igen utan ha koll på att det ska vara en flödesreducering i HX-slingan. Bryggruppen är ju normalt kopplad med två rör till båda ändarna av HX:en i tanken, och värmen gör att det självcirkulerar och håller gruppen varm. Men har man inte rätt flödesstrypning i slingan så blir den för varm, och man får aldrig ner temperaturen med en rimlig flush. Jag gav upp på den maskinen, och den hamnade i högen för uppgraderingsdelar. :)

Men med en tempsensor ser du ganska snabbt om det är något sådant problem du har.
 

hrbrun

Well-known member
Vilken skön slamkrypare för oss kaffenördar som inte plockar ner maskinerna i molekyler och går igenom komponentlistan med förstoringsglas. Typ.
 

Mr Bean

Member
Hej,

Har nyss köpt en beggad Millenium. Rekommenderat tryck för den maskinen är 1,2-1,3 bar enligt de som vet. Om något inte är alldeles på tok borde du ha ett bryggtryck på 9 bar då. Det hade jag när jag mätte med portamanometer. Jag skulle nog börja med att säkerställa att maskinen är ordentligt rengjord och sedan mäta temp och tryck. Hoppas att du får ordning på maskinen!
 
Senast ändrad:

drdoo

Active member
I vilket skick var maskinen när du fick den? Jag försökte få ordning på en HX-maskin jag köpt billigt, men fick aldrig ett bra skott ur den. När jag svarvat till en tempsensor såg jag att bryggruppen blev alldeles för varm när maskinen stog och idlade.

Tydligen hade maskinen totalhavererat (och eventuellt brunnit) vid något tillfälle, och någon klåpare hade försökt bygga upp den igen utan ha koll på att det ska vara en flödesreducering i HX-slingan. Bryggruppen är ju normalt kopplad med två rör till båda ändarna av HX:en i tanken, och värmen gör att det självcirkulerar och håller gruppen varm. Men har man inte rätt flödesstrypning i slingan så blir den för varm, och man får aldrig ner temperaturen med en rimlig flush. Jag gav upp på den maskinen, och den hamnade i högen för uppgraderingsdelar. :)

Men med en tempsensor ser du ganska snabbt om det är något sådant problem du har.

Den va i uselt skick. Total stopp i i tanken vid utloppet för varmvatten. Fick inge bryggtryck och inget tryck i kokaren.
Jag har har inte kollat om det är nån reducerare. Jag har bara tagit isär och satt ihop den utan några delar över :p
 

drdoo

Active member
Bryggtrycket har jag ställt på opv efter min isär skruvning. Fast jag vet inte inte hur vidare min mätare visar riktigt rätt. det läcker en del med det handtaget eller om det är pga korgen. Samt att det droppar lite från tätningen för kamaxeln (eller vad den nu då heter på svenska).

Rengöring är beställd.
Jag beställde ju puly caff när jag köpte maskinen. Trodde ju det var avklarning. :lol: tyckte det hade dålig effekt... haha.

Det smakar lite bättre nu tycker jag. Efter gårdagen avkalkning. Vattnet smakar inte lika mycket gammalt sur kaffe. Så vem vet det kanske kan det bli nått ändå.

Men man blir ju lite sugen på en DB - maskin. Och en ny kvarn som inte grisar så mycket... Om det nu finns en sån:p


Jag insåg nyss en elementär miss med mitt tryck testande. Det har ju läckt en del från portafiltret. Jag har gängat på en mätare på gängan på portafiltret. Korgen tätar mot brygghus packningen men korgen tätar ju inte på undersidan mot pf handtaget. Så jag provade linda gängtejp på korgens undersida och det blev tätare i alla fall. Trycket gick upp till 12 bar! Ska justera opv och se om det blir nån skillnad. Jag har läst att för högt tryck kan resultera i bitterhet.
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp