Espresso smakar illa... Hjälp!

Xenon

Well-known member
Problemet kanske är löst, men annars kan det kanske vara värt att fundera ifall "avkalkningen" med Puly Caff kan ha ställt till med något. Kan inte kemin eller hårdvaran jättebra, men har fått för mig att rengöringsmedlet för brygghuvudet(puly Caff) är ganska starkt och inte är lämpligt att användas vid avkalkningsproceduren. Kanske någon annan här på forumet vet vad som kan ta skada? Kanske packningar eller dyl som i sin tur kan påverka tryck eller temp?
 

Mr Bean

Member
Jag skulle tippa att trycket kan bli ganska högt med Puly Caff i kokaren då medlet reagerar häftigt med varmt vatten. Vidare är det starkt frätande och handskar rekomenderas då man brukar det. Plasthandtag från filtergållare etc skall ej komma i kontakt med Puly Caff då de missfärgar plastdelar. Jag fyllde en 2 liters kastrull till hälften med varmt vatten (90 grader), lade i filter etc oc en msk medel... Det "kokade över" av skum från rengöringsmedlet men jäklar vad rent det blev. Gruppackningen utsätts dock för medlet vid bakspolning, men verkar klara sig fint om man sköljer det noga med vatten efter.

I helgen bakspolade jag 4 x 10 ggr med Puly Caff innan vattnet i blindfiltret inte var kaffefärgat eller innehöll korn. (Någon måste ha gömt en påse bönor någonstans i maskinen). En ny brygghuspackning på det samt avkalkning med citronsyra över natten och espresson smakar mkt bättre. ;)
 

drdoo

Active member
Tur att jag"avkalkade" allt löst i skålar med bara varmt tappvatten. Det jag "avkalkade" med pulycaff va dom lösa delarna i brygghuset samt varmvatten ventilen.

Jag tycker det smakar lite bättre nu efter avkalkningen och sänkingen av bryggtrycket. Men jag känner fortfarande bismaker som jag inte tycker borde finnas där. Idag tycker jag verkligen att kaffe har haft en ganska kraftig smak av kaffesump eller åt det hållet i alla fall. Om det är pga bönorna vet jag inte. Mitt bergstrands tog slut idag så jag fick återgå till min första mokaflor påse...
 

drdoo

Active member
Så nu har det gått ett tag, jag tycker det har blivit bättre sen avklarningen, tryck inställning och rengöringen. Men jag är ändå inte nöjd. Det är väl drickbart men inte så njutbart som jag önskar. Jag tycker det blir bättre om jag drar du skotten lite mer, eller om jag spär på lite vatten. Så kanske en regel rätt espresso inte är riktigt min grej. Fast jag tycker att dom mer utspädda börjar kännas lite blaskiga nu på senare tid.

Jag tycker fortfarande jag har en bismak av något som jag inte kommer överens med. Just nu kör jag J&N la bomba och robustan gör väl inte saken bättre. Jag upplever att jag får mer askig/sumpig smak om jag drar ut skotten längre. Och mjölkdrinkar blir inte bra. Där kommer den smaken verkligen fram i det mörkare skummet som blidas med creman. Creman är inte speciellt mörk i sig. I alla fall inte till en början men den mörknar blir när den får stå.

Och motgångarna tycks fortsätta. För nu har pumpen börjat skrika som en tjutande fläktrem. Så jag antar att jag bör beställa en ny snarast.

Men jag har i alla fall börjat kunna dricka det som kommer ut ur den. Det hamnar inte bara i slasken i alla fall.

Och kvarnen luktar inte härsket tycker jag. Men det kanske börjar bli dags för en rengörning där med.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp