diverse frågor om kaffekvarn, mahlkönig och mazzer

Asdf12345

Member
Well hello there!

ska inhandla en kaffekvarn. för tillfället dricker jag väldigt starkt bryggkaffe så jag antar att det naturliga steget är att gå över till espresso.
därför vore en kvarn som kan mala både brygg och espressomalet bra. av vad jag har läst så verkar det som att jag då ska rikta in mig på mahlkönig vario home eller mazzer mini. vad tycker ni här? jag vill ha en hållbarn kvarn som jag kan ha väldigt länge och i det avseendet så verkar mazzern som ett mycket bättre val i jämförelse med varion som av vad jag kunde se verkade ganska plastig. positivt med varion är att den tar mindre plats.

sedan finns det väl tillval att köpa med portafilter till mazzern och det tillvalet finns inte till varion(?). om jag köper till portafiler, blir jag tvingad att använda det eller går det att köra kvarnen utan det? vore kallt att behöva krångla med det om jag ska göra bryggkaffe tex.

skriv gärna era åsikter om vad ni tycker blir bästa valet. är det någon större skillnad mellan de två? håller de lika bra?

sedan tar jag gärna emot tips på legit hemsidor där jag kan beställa ifrån, har sett att jag kan få ett ganska mycket lägre pris på utländska sidor men då tillkommer och andra sidan en viss risk.

Mvh, David!
 

Large

Well-known member
Mahlkönigen är lätt att ställa om mellan olika malningsgrader medans Mazzer Minin i praktiken bara kan finjusteras runt en malningsgrad. Har själv en Mazer Mini Electric och den är rätt trög att ställa om just för att det skall vara lätt att finjustera. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att försöka ställa om malningsgraden till en helt annan bryggmetod. Jag vet inte ens om det går. Istället har jag en andra kvarn (och en tredje också om det skulle knipa) som lämpar sig mer för icke espressomalande. (En Rancilio Rocky och en Hugin/Wilfa).
Har du bara plats för en kvarn så är Mahlkönigen nog det bästa valet men annars så köp en Wilfa kvarn för ditt kokkaffe-bryggkaffe-mockakaffebehov (ca 700:) och vänta med espressokvarnen tills du införskaffat en riktigt fin espressomaskin.
 

Asdf12345

Member
jag hade tänkt införskaffa espressomaskin nu i samband med köp av kvarn. men då är valet enkelt, då är det mazzer mini som är bästa valet i kombination med wilfa om jag skulle få för mig att göra brygg? och mazzer mini går enbart att använda till espressomalning, den går inte att ställa om till grövre malningsgrad avsedd för brygg?

med mahlkönigs kan jag hoppa omkring skojfriskt mellan olika malningsgrader. men hur är det när det kommer till espresso, maler den lika bra som mazzern? sedan undrar jag hur den är i hållbarhet, har den samma förväntade livslängd som mazzern eller skiljer det sig där?
 

svartvest

Well-known member
Mazzer bra kvarn för espresso. Wilfan för brygg. Det finns två typer av kvarnar espressonkvarn med steg med den är det lätt att flytta mellan grovt för brygg och espresso. Mazzer har en skruv som man skruvar för att ställa in perfekt för espresso. Då är svårt att snabbt ändra mellan olika inställningar. När jag köpte kvarn så var Amfin mitt val för att snabbt kunna variera mellan bryggare.
 

Asdf12345

Member
bestämt mig för mahlkönigs kvarn nu och med det valet kommer mer frågor, såklart... ;)

jag väljer mellan Vario W och vario home, finns det något självklart val här tycker ni?

skillnaden är vad jag har förstått:
Vario W: mäter vikt vilket blir mer exakt än tid(?). den har dock inget fäste för portafilter vilket gör att det kommer bli kvar en mängd kaffe i botten av behållaren efter malning vilket ger ojämn process.

vario home: har fäste för både behållare eller portafilter beroende vad man vill göra med sitt kaffe, men den mäter mängden i tid istället för vikt.

har jag förstått rätt? vad skulle ni rekommendera? känns som en till bökig process att ösa över från behållare till portafilter.
 

Asdf12345

Member
ok, nice! någon som beställt från espressoperfetto.de, är sidan legit? kanske har någon tips på bättre?

sedan undrar jag om det finns några tillbehör som jag borde beställa i samband med köp av kvarnen
 

Xenon

Well-known member
Många vill undvika att ha bönorna i behållaren för att de inte ska åldras. I stället så kan bönorna vägas manuellt varje gång och gör du på det sättet så är kanske vägfunktionen överflödig. Vet inte hur W är konstruerad, men ifall du vill använda inbyggda vågen och inte ha de omalda bönorna kvar i behållaren, så kanske det är bökigt att få ut dem.
 

hrbrun

Well-known member
bestämt mig för mahlkönigs kvarn nu och med det valet kommer mer frågor, såklart... ;)

jag väljer mellan Vario W och vario home, finns det något självklart val här tycker ni?

skillnaden är vad jag har förstått:
Vario W: mäter vikt vilket blir mer exakt än tid(?). den har dock inget fäste för portafilter vilket gör att det kommer bli kvar en mängd kaffe i botten av behållaren efter malning vilket ger ojämn process.

vario home: har fäste för både behållare eller portafilter beroende vad man vill göra med sitt kaffe, men den mäter mängden i tid istället för vikt.

har jag förstått rätt? vad skulle ni rekommendera? känns som en till bökig process att ösa över från behållare till portafilter.

Om du ska gå på över skiktet av esressomaskiner kan det vara idé att omvärdera valet av kvarn tror jag.
 

gbgjohan

Member
Om du ska gå på över skiktet av esressomaskiner kan det vara idé att omvärdera valet av kvarn tror jag.

Du tycker inte Vario'n är något att ha om man ska ha en maskin i det övre skiktet alltså? Vilken förespråkar du då? Och skulle du sätta en Vibiemme Domobar Super Junior i facket "övre skiktet"?
 

hne

Well-known member
Jag tror inte du blir ledsen om du köper en vario om du inte är plastallergiker. Domobar junior finns i några olika varianter men är helt klart en kompetent maskin, ungefär som en Volvo C30: ingen lyxbil av traditionellt slag, men även kungen har setts köra runt i en utan att se ledsen ut. Pid och dubbelkokare är väl som automatlåda, rotopump som specialstereo och fastvatten som dragkrok. Med domobar junior kan du välja, bara inte allt i samma maskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp