Hur mycket kaffe krävs för att få ordning på ny kvarn (slita in malskivorna)?

hrbrun

Well-known member
Hur mycket kaffe kan det tänkas gå åt för att få ett par nya malskivor att bli inslitna (eller vad tusan man nu ska kalla det)?

1kg, 3kg eller ännu mera...?
 

exxy19

Well-known member
Antingen har jag missat nåt eller så slits de inte in utan ut så att säga. :lol:

Nu har jag ingen jättestor erfarenhet av att byta kvarn men jag är inne på min andra av bättre kvalitet och det brukar väl inte ta mer än ca 5-10 koppar innan man hittat någorlunda rätt.

Nu har jag köpt on-demand-kvarnar där jag behövt ratta dos och malningsgrad parallellt och att få båda dom parametrarna rätt tar lite längre tid men malningsgrad brukar man ju hitta ganska snabbt.

Misstänker du att det är nåt som inte lirar som det ska?
 

hrbrun

Well-known member
Man brukar tala om att malskivorna slits in innan de kan slitas ut :) Direkt från fabrik är de inte som bäst utan efter några kilo kaffe börjar de funka som designat. När dom är inslitna helt enkelt. Hittade en siffra på 4-5kg.

Under inslitningsprocessen krävs konstant omställning av malgraden annars.
 

hrbrun

Well-known member
Jag köpte 2kg fulkaffe på Willys. Körde igenom 750gr (tog sin tid kan jag säga) i ett första steg. Nu tror jag att det värsta är gjort, får se hur mycket omställningar jag får göra närmsta tiden.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp