Kaffefilter - hur hänger de olika storlekarna ihop?

hellgun

Active member
Tänkte köpa en porslinsfilterhållare att ha när jag ska göra kaffe på termos att ta med när jag jobbar på fältet och har slagits av att det finns olika storlekssystem på filter. Dels finns det ju 101, 102, 103, osv. och så har vi 1x2 och 1x4 och slutligen har jag sett 1, 2, 4, 6 (eventuellt att det finns 01, 02, osv. om det inte är samma som 1, 2, osv.).

Går det att översätta dessa på något sätt, t ex att 102 = 1x2 eller 102 = 02?

Och är 02 alltid samma som 02, t ex Harios 02 = Tiamos 02?

Kaffefilter köps ju enklast och billigast i mataffären och då vill man ju inte ha köpt en Hario porslinsfilterhållare för att sedan vara tvungen att köpa specialfilter för 2:- st i en avlägsen specialbutik.

Edit,
Och nu var jag inne på Espresso Gear:s hemsida och hittade ytterligare beteckningar... V02 och K02.

http://www.espressogear.com/dripper-c-203-1.aspx

WTF???

Edit igen,
De har iaf den goda smaken att förklara lite grand, om än dåligt formulerat.

Short explanation of different types: V02 = Filter is shaped as a "V" 102 = Classic Melitta types of filter. Shaped such as a "\__/" K02 = Round flat borttom with curly top eges (number "02" means the size.
01 is for 1-2- cups and 02 is for 2-4 cups)
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Från Melittas hemsida:

Vad menas egentligen med beteckningen "1x4®" på kaffefiltren?

När kaffefiltret såg dagens ljus fanns det inte några kaffebryggare, utan man bryggde kaffet för hand. Man valde därför storlek på filter och filterpapper - 100, 102®*osv. - beroende på hur många koppar man ville göra, och hällde sedan hett vatten över kaffefiltret flera gånger. Man fick helt enkelt gissa hur mycket färdigt kaffe det redan fanns i kannan.

Melitta®*uppfann "1x-kaffefiltersystemet" på 1960-talet. Med de nya kaffefiltren* kunde man bara välja storlek och sedan hälla på vatten och kaffe (dvs. 1 omgång vatten på 1x2*kaffefilter gav 2 koppar kaffe, 1 omgång vatten på 1x4®*kaffefilter gav 4 koppar kaffe osv.). På så sätt kunde kaffenjutaren enkelt koka önskat antal koppar. Under lång tid fanns det ett system med 100-storlekar parallellt med 1x-storlekar, eftersom det fortfarande fanns filterhållare till båda varianterna i hushållen. Nu för tiden är nästan alla kaffebryggare försedda med "1x4®"-kaffefilter eftersom de är lagom stora till den vatten- och kaffemängd som behövs i huvudsegmentet 8-10 koppar.

Vilket kaffefilter passar i min kaffebryggare?

Det finns sammanlagt sju olika*kaffefilterstorlekar att välja på i handeln. De olika storlekarna har uppstått genom åren av olika anledningar (se avsnittet "Vad menas egentligen med beteckningen '1x4®' på kaffefilter?").*
I bruksanvisningen till kaffebryggaren eller på själva*filterinsatsen hittar du information om vilken storlek du ska köpa på ditt kaffefilter. Det är väldigt viktigt att du använder rätt storlek, annars kan kaffefiltret gå sönder eller vikas.
 

hellgun

Active member
Tack för det bidraget! Själv hittade jag nedanstående på Löfberg lilas hemsida.

"Vad betyder kaffefilterbeteckningarna 102 och 1x4?

102 och 1x4 är beteckningar på olika filterstorlekar.*

Filter med beteckningarna 1x2, 1x4 och 1x6 har samma vinkel men olika höjd - ca 100, 125 respektive 150 mm. Filter med beteckningarna 101 och 102 har en mindre vinkel och höjder på ca 95 respektive 115 mm.

För att få ett bra bryggresultat är det viktigt att filtrets vinkel överensstämmer med bryggtrattens. Filtret ska vila mot bryggtrattens sidor för att möjliggöra att vattnet kan rinna genom kaffebädden och utmed sidorna i hela bryggtratten. Höjden på filtret är avgörande för hur många koppar man önskar brygga."
 

hellgun

Active member
Nu har jag dragit följande slutsatser

- Inget av systemen är kompatibla med varandra. Köper jag exempelvis en 1x4 filterhållare får jag köra med endast de filtren.

- Ska jag kunna köpa filter i mataffären så är det 1x- eller 100-systemen som gäller.

Kaffekompagniet.se har 1x4 i porslin så det får nog bli köp därifrån.
 

Lagom

New member
Tack hellgun för detaljen om vilkel på 100 och 1x serierna. Jag har en gammal 1x4 bryggare som fortfarande är ok. Som ett av mina enkopps-komplement har jag en Melitta 102-tratt. Går jag till Coop/ICA så är det alltid 1x4 och 102 filter som finns. Så så långt bra.
Men så köpte jag en Melitta Single 5 bryggare som present pga storlek och recensioner. Den vill ha 1x2 filter vilket ju normalt inte finns att få tag i. Skulle det behövas så kan man ju i så fall bara klippa ner ett 1x4 filter lite.
Men så var jag förbi Lidl och såg de hade "Nr.4" och "Nr.2" av märket Aromata. Vid granskning så står det också "1x2" på förpackningen som förtydligande av "Nr.2". Lustigt eftersom de inte hade något "102" alternativ som alla andra har. Jag köpte i tron att jag nu hittat exakt rätt filter, men vid hemkomst konstaterade jag att enligt Lids så är "1x2" samma som "102". Det är alltså exakt samma storlek som "102" (mätt mot Melitta orginal) inklusive vinkeln, vilket inte är samma som på "1x4" (exempelvis Melitta orginal).
Ljuger helt enkelt Lidl/Aromata om storleken eller finns det olika uppfattningar om vad "1x2" innebär och hur det skiljer i vinkel mot vanliga "1x4" filter? Jag konstaterade att det även är olika vinkel på deras "Nr.2=1x2" och deras egna "Nr.4", så deras 1x4 är ok.
Förvirrande! Någon som har erfarenhet eller kunskap?
 

Lagom

New member
Såg förresten att Clas Ohlson har kaffefilter i storlekarna 1x4 och 102. Men de har även en Kaffefilterhållare som "Passar till både 102- och 1x4-filter". Det där med vinkeln verkar inte anses speciellt viktigt, men själv tycker jag det låter vettigt att det är det som är det viktigaste. Kan man misstänka att somliga som inte är nöjda med sitt kaffe helt enkelt använder fel filter? Det tycks iallafall förekomma väldigt bred uppfattning framförallt om maskiner som avviker från standard 1x4.
Någon som jämfört skillnaden med olika filterstorlekar i olika maskiner/trattar ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp