Helt dött här på forumet...?!

hrbrun

Well-known member
Som gammal avdankad kaffenörd som nu börjat vädra kaffelukt igen så slås jag av den i stort sett totala bristen på aktivitet här på forumet. Vad är det som har hänt...? Har alla gått och blivit småbarnsföräldrar eller har kaffeintresset dött helt och hållet i landet..?! Eller är det fortfarande så att senaste bytet av forummjukvara som gjorde att alla gamla bilder och sånt försvunnit som gör att folk slutat hänga här....? Jag känner mig nästan tvingad att hänga på home-barista.com eller coffeegeek istället.
 

svartvest

Well-known member
Anledningen till att forumet kanske inte lika levande tror jag kan vara flera. En anledning tror jag att de som var aktiva på forumet har fått det som levebröd och då får man utlopp för sin passion i sitt arbete. De flesta lever i städer där kaffeutbudet är enormt, enklare att träffas på fik...Sedan har det utvecklas en trend att inte kommentera eller logga in när man är på forumet det kan alla göra något åt. Nu skriver jag inte detta för att sår eller svartmåla någon. Det är min enkla analys.
 

hrbrun

Well-known member
Ahmen, lurking är ju oartigt. :)

Vilka är det som gått den professionella vägen..? Hur många kan det vara...?
 

hne

Well-known member
Som gammal avdankad kaffenörd som nu börjat vädra kaffelukt igen så slås jag av den i stort sett totala bristen på aktivitet här på forumet. Vad är det som har hänt...? Har alla gått och blivit småbarnsföräldrar...

Ja. Igen. Fast nyss drack jag iaf kaffe. Sönderrostat Arvid Nordqvist. Snygg mugg åtminstone, och vädret här vid Kolmården är fantastiskt.
eqyryzad.jpg
 

hrbrun

Well-known member
Grattis! Till senaste barnet alltså :)

Hoppas ni inte smälter bort på Kolmården idag...

Själv packar jag för att ta med tjejerna till stranden snart. Har även gjort en termos Löfbergs Lila presso. Platt och utan eftersmak. Men kaffe på stranden är bättre än kaffe på många andra ställen.
 

awol

Well-known member
Jag är inne här och kollar läget nästintill dagligen (älskar Tapatalk!), men ska försöka bli bättre på svara. Kan ju passa på att slänga in en fråga; ska iväg på roadtrip i helgen. Vad är ert bästa tips för bra/drickbart kaffe om man inte har möjlighet att fixa det själv? Ska åka längst med E20/E4 söderut, så jag kommer inte vara i vildmarken..
 

SirGrunge

Well-known member
Att framsidan aldrig någonsin uppdateras av sajtens ägare gör också sitt.

Jag kollar forumet dagligen men har oerhört lite att bidra med rent sakligt så det faller sig naturligt att jag inte kommenterar.
 

bauta

Well-known member
Sommarstiltjen gör nog sitt till men aktiviteten har minskat sen nåt år.
Med allmänna kaffeintresset och kommande hemrostningstrenden (min spådom e surdeg, korv & öl) så borde antalet besökare öka?

Kolla nog varje dag iaf, tack Tapatalk :^)
 

svartvest

Well-known member
Jag tror att kaffebloggandet har svalnat för alla bloggare. Insta och twitter har tagit över och de flesta använder kanalerna för att sälja sitt kaffe. Kaffebloggar som skriver om fakta och testar växer inte på träd...Det som är positivt är de två kaffepoddarradiostationerna...Filterkaffe och Alla tiders kaffe..väldigt roligt att höra på men ibland lite ytligt som hardcore nörd vill man ha mer. Ser framemot kaffefestivalen i Stockholm i September går allt väl skall jag dit. Sedan länge så är kaffemässan i Göteborg inbokad 2015.
 

Mayhem

Well-known member
När man är gammal i gamet blir det lätt lite tjatigt med nya trådar men exakt samma frågor som avhandlats hundra gånger tidigare, oftast från nybörjare som undrar vilken utrustning de skall köpa inom budget X. Sedan så har mitt eget nördande helt klart avtagit efter att det inte längre fanns så mycket rolig utrustning kvar att köpa. Nu för tiden lägger jag mitt nörderi på landsvägscykling istället och har vid det här laget sänkt ungefär lika mycket pengar i min toppspecade cykel som min kaffeutrustning. Tror det skulle behövas ett nytt Barista Camp för att blåsa lite liv i den sovande communityn!
 

PF013

Well-known member
Sen skulle det säkert hjälpa till om man hade orkat dokumentera dagens uppgradering av fröken Silvia till rotorpump... :)
 

hrbrun

Well-known member
Menar du att jag inte får se bilder på modden alltså...? :(

btw, hur länge kan man hålla Silvia under armarna innan hon faller ihop...? Är det inte dags att gå all-in och uppgradera? :)
 

hrbrun

Well-known member
När man är gammal i gamet blir det lätt lite tjatigt med nya trådar men exakt samma frågor som avhandlats hundra gånger tidigare, oftast från nybörjare som undrar vilken utrustning de skall köpa inom budget X. Sedan så har mitt eget nördande helt klart avtagit efter att det inte längre fanns så mycket rolig utrustning kvar att köpa. Nu för tiden lägger jag mitt nörderi på landsvägscykling istället och har vid det här laget sänkt ungefär lika mycket pengar i min toppspecade cykel som min kaffeutrustning. Tror det skulle behövas ett nytt Barista Camp för att blåsa lite liv i den sovande communityn!

Själv har jag sänkt ungefär tre gånger så mycket pengar på vagnar och prylar till kidsen :)
 

PF013

Well-known member
Menar du att jag inte får se bilder på modden alltså...? :(

btw, hur länge kan man hålla Silvia under armarna innan hon faller ihop...? Är det inte dags att gå all-in och uppgradera? :)

Jag har fått regeringsorder på att jag får göra vad jag vill och investera hur jag vill om följade är uppfyllt:

* Hon får sin cappu morgon och kväll
* Ingen maskin som är större och fulare än Silvia kommer in i köket.

Det är svårt att hitta nån seriös maskin som inte är större än Silvia, så det blir till att trixa själv. Som om jag skulle klaga på det...:)

Nu med rotorpumpen på plats har jag blivit taggad att bygga färdigt dubbelkokarmodden också. Utan vattentank så finns det ju mängder med plats!
 

svartvest

Well-known member
Hm hade det inte blivit billigare att köpa ny maskin om man räknar tiden och grejer för allt modd. .Sedan finns det en glädje i att modda. Har funderingar på att göra alternativa sidor på duetten. ..nån gång...
 

PF013

Well-known member
Om man räknar tid så lönar det sig definitivt inte. När det gäller grejer så har jag haft tur och fått några skrotade cafémaskiner att plocka delar ifrån, så där är jag rätt säker på att jag ligger på plus. Men jag gör det helt klart mest för glädjen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp