Rengöra gammal turkisk kaffekvarn

superdupernemo

New member
Hej!

Min mormor skickade nyss en gammal turkisk kaffekvarn hon har haft så länge hon kunde minnas från Bosnien. (woho!!) Hon har inte använt den de senaste åren och den är aldrig rengjord. Det är en millimeter tjock kaffe/oljevägg som är riktigt svår att få bort. Jag har demonterat maskinen och rengjort det som jag kunde. (Mekanismen är "fastsvetsad")

Nu är det bara behållaren jag har kvar att rengöra , men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag kommer aldrig kunna skrapa bort kafferesterna från botten. Jag tänker på att hälla i en slags lösning som får stå över natten eftersom det inte kommer att hamna i närheten av malskivorna.

Vad tror ni? Har ni erfarenhet av gamla kaffekvarnar eller att rengöra mässing i överlag? Som sagt, det är bara den nedre behållaren jag har kvar att rengöra.

För er som vill veta vad det är för typ av kaffekvarn så länkar jag en liknande Zassenhaus modell.

http://bagarenochkocken.se/koksapparater/kaffekvarnar/zassenhaus-mockakaffekvarn-havanna-massing/


MVH
Superdupernemo

EDIT: Oj jag är ju helt på fel forumsdel! Kan någon mod vänligen kunna flytta denna tråd till en passande forumsdel?
 

lennart

Well-known member
Jag använder vatten och trollull ( stålull 0000) när jag skall putsa.Det fungerar mycket bra när jag skall putsa glas, det bör fungera. Prova först på en yta som inte syns.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp