Gaggia Classic vs Rancilio Silvia vs Lelit Plus T eller liknande?

DrDim

Active member
Går i tankarna att köpa min första espressomaskin och har tittat ut dessa 3 modeller som ligger inom min budget.
I nuläget dricker jag mest cappuccino som jag gör med en mokkabryggare och en manuell mjölkskummare, tanken är dock att göra espresso, cappuccino och ibland någon latte till frun. Var först helt inställd på Gaggia Classic med rancilio silvia ångröret då den är så billig numera i Sverige (runt 2800kr, 3100kr ifrån utlandet med ångröret) men har blivit tveksam på kapaciteten. Detta fick mig att börja spana in Rancilio Silvia då den har lite större kapacitet och går att få för strax under 4000kr ifrån utlandet, men den verkar ju väldigt instabil med temperaturen så jag har blivit lite tveksam. Så nu har jag börjat titta på Lelit PL 41 Plus T som har PID och en kapacitet på hela 6dl enligt uppgift, har sett den för ca 5000kr ifrån utlandet och den verkar ju på pappret väldigt bra men det finns otroligt lite information om den tyvärr. Eller har ni några andra tips?
 

DrDim

Active member
Det tog över 1 månad att ta beslutet, ett tag var jag inne på en Expobar Brewtus IV men kändes svårt att övertyga frun om den. Valet föll till slut på en Gaggia Classic som jag köpte i tisdags och har bytt till Rancilio Silva V2 ångröret. Man kan ju alltid uppgradera lite senare ;) Har hittills bara kört med lite färdigmalt (jag vet) då min kvarn kom först igår. Valet av kvarnen föll på Bezzera BB005 som jag köpte ifrån Tyskland. Har införskaffat dubbel filterkorg och har en liten fråga, visst är det samma extraktionstid man ska sikta på oavsett vilken filterkorg man har (cremaskiten ligger i ett skåp). Har inte fått till mjölkskumningen helt heller, har ni några tips uppskattas det.
 

hne

Well-known member
har en liten fråga, visst är det samma extraktionstid man ska sikta på oavsett vilken filterkorg man har.

Ja. Typ 25. Något längre för vissa kraftigt överdoserade ristretto-skott, men pysslar man med sånt är det lika bra att kolla på färgen för att avgöra extraktionsnivå.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp