Faema med Jordläckage?

Coriander

Well-known member
Jag behöver hjälp.

Håller som bäst på att "renovera" en Faema Faemina från -56. När jag ska provköra den, så blir det kortslutning hela tiden. Om jag kopplar ur jordsladden funkar den som det är tänkt. Har haft lite problem med anslutningen till värmelementen, så jag har fått löda lite. Funderar på om det är där problemet uppstår, att det blir kortslutning vid elementen.

Någon annan med mer el-kunskap än mig som har några uppslag?

Henrik
 

svartvest

Well-known member
Jag behöver hjälp.

Håller som bäst på att "renovera" en Faema Faemina från -56. När jag ska provköra den, så blir det kortslutning hela tiden. Om jag kopplar ur jordsladden funkar den som det är tänkt. Har haft lite problem med anslutningen till värmelementen, så jag har fått löda lite. Funderar på om det är där problemet uppstår, att det blir kortslutning vid elementen.

Någon annan med mer el-kunskap än mig som har några uppslag?

Henrik

Jag har inte någon el kunskap tyvärr. Blev nyfiken på maskinen så jag googlade och vilken skönhet!!! Hittade den här sidan
http://www.orphanespresso.com/Faema-Faemina-Schematics_ep_600-1.html

så ett kopplingsschema men det vet du nog. Lycka till!!
 

bauta

Well-known member
Är det jordfelsbrytaren som löser ut?
Designen av gamla köksmaskiner hade inte jordfelsbrytare i åtanke. Jag har haft problem med det vad gäller stora dubbelmantlade storkökskokare, men även en halvgammal Giotto.

Det behövs inte så mkt krypström till chassiet för att jordfelsbrytaren ska lösa ut - vilket självklart är bra för oss.

Eller är det så att du kan mäta fram en kortslutning mellan faserna eller fas & jord?
 

Coriander

Well-known member
Ja tack, det är en ganska häftig design på maskinen. Har aldrig provat leva-maskin innan så detta är min första. Planen var att köpa en relativt billig maskin och renovera. Köpte en relativt dyr och fick ändå renovera...

Jag har kört kontakten via en jordfelsbrytare. Så fort jag stoppar i kontakten så löser den ut. Om jag däremot kopplar bort jordkabeln funkar det, men så går inte att ha det.

Ska fixa mätinstrument och kunskap så får vi se vad som går att utläsa.
 

rannagarden

Well-known member
Japp. Köp/låna en multimeter och kolla vilka delar av maskinen som sitter ihop där de inte skall.
/M
 

koffej

Well-known member
Jag hade ett likadant fel på min Vivaldi som jag köpte begagnad. Efter jag bytt elementet så löste det sig, så det kanske kan vara elementet som behöver bytas ut?

Om du provar att starta maskinen utan elementet ikopplat så kan du ju se om den fortfarande löser ut.
 

Coriander

Well-known member
Problemet löst! I maskinen sitter två värme-element där man ansluter kablarna på två skruvar per element. När jag plockade isär maskinen gick den ena skruven av på ett av elementen. Jag lyckades löda fast kabeln och var nöjd med det. Tyvärr hade det kommit lösning ner mot botten av elementfästet och strömmen gick således ut i chassit.

Dessutom smälte lödningen pga värmen. Lyckades klämma fast en nit istället så nu funkar det!

Då kom nästa problem. Maskinen håller inte tätt vid ångkranen så jag måste fixa en ny packning...

Kunde dock dra några skott med inhandlat fulkaffe, och får säga att maskinen verkligen har potential att göra espresso med annan smakprofil än min Giotto. Spännande!

Tack för all respons/Henrik
 

Coriander

Well-known member
Problemet löst! I maskinen sitter två värme-element där man ansluter kablarna på två skruvar per element. När jag plockade isär maskinen gick den ena skruven av på ett av elementen. Jag lyckades löda fast kabeln och var nöjd med det. Tyvärr hade det kommit lösning ner mot botten av elementfästet och strömmen gick således ut i chassit.

Dessutom smälte lödningen pga värmen. Lyckades klämma fast en nit istället så nu funkar det!

Då kom nästa problem. Maskinen håller inte tätt vid ångkranen så jag måste fixa en ny packning...

Kunde dock dra några skott med inhandlat fulkaffe, och får säga att maskinen verkligen har potential att göra espresso med annan smakprofil än min Giotto. Spännande!

Tack för all respons/Henrik
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp