Ställa in kaffekvarn

pwrdesign

Well-known member
Halloj!

Försöker ställa in min Mahlkönig Vario och efter 1 kilo bönor så vänder jag mig till er :)

Jag började med att ställa in kvarnen efter en enkel espresso (30ml) och nådde till slut en inställning som gav mig 30ml på 25sek. Allt bra so far. Detta innebar ca 8,5 sek malning på varion. Filtret var ej överfullt utan jag skakade lite fint på det och tampade sedan. Inställning på varion 2-i

Skulle testa en dubbel espresso och malde därför dubbla tiden vilket resulterade i en överfull korg som fick strykas. Tampade med samma tryck och drog första shoten. 150ml på 25 sek...

Jaha?

Började sedan stega ner i finhet och när jag nådde 1-D (dvs nästan finaste malningen) så började jag närma mig 60ml på 25sek.

Börjar fundera på om det är vettigare att väga bönorna och gå efter det istället för antal sekunder malning?

Någon som kan putta mig i rätt riktning? :)
 

Davil

Well-known member
Mitt tips som referens är :

dubbelfiltret fyller du med 18g uppvägt kaffe.

Ställ vågen under espressokoppen och ta tid från att du har dragit i spaken.

Efter ca. 27 sekunder ska du ha ca. 18 x faktor 1,7 = ca 30,6g i espressokoppen.

Att köra på vikt är ett mycket mer exakt sätt eftersom olika bönor har differens i volym. Dels pga mängden crema.

Så har du 18g i portafiltret och får ut mer än 31g espresso på 27 sekunder får du mala finare. / får du ut mindre än 31g på 27 sekunder får du mala grövre. Kom i håg att alltid kontrollväga igen efter en malningsjustering.

Det sista du ställer in på kvarnen är tiden för att få fram 18g malt kaffe.
 

Davil

Well-known member
Vad ställer du in din kvarn efter då?

Antal sekunder som kvarnen maler kan bara vara intressant efter att rätt malningsgrad är korrekt för just de bönor som är i kvarnen.

Jag märker även att jag måste justera tiden på kvarnen lite beroende på om jag har fullt i hoppern eller om den är nästan tom på bönor.

Jag skulle vilja ha en kvarn med inbyggd våg som automatiskt stänger av efter önskad vikt :) det vore Nice!
 

pwrdesign

Well-known member
Finns ju en sådan från Mallhönig, den heter home-w men då kan man inte mala direkt ner i portafiltret.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp