Malningsgrad bönsort?

pwrdesign

Well-known member
Hej!

Har passerat 5-6 kilo bönor genom min Brasilia + Brewtus IV.

Har hittils testat följande

J&N FTO
J&N LaBomba
DeLanero 80/20
Musetti

Espresson sitter bra!
50-60ml på 23-26 Sek ungefär, fin crema osv.

Igår öppnade jag en påse med följande bönor: http://johanochnystrom.se/produkter/nicaragua-variety-naturals-1-maracaturra/

Hade stora förväntningar!
Bönorna doftar ju underbart! Sockervadd och fläder framträder verkligen som påsen säger.

Malde som vanligt, tampade som vanligt. Dags för en shot!
Efter ca 15 sek hade min cappuchinokopp nästan svämmat över? Extrationen gick alldeles för fort.

Malde samma mängd och tänkte att jag kanske fått hjärnsläpp vid tampningen. Tampade lite extra hårt och drog en till shot.
Samma sak...Flödar alldeles för fort och blondar efter några sekunder. Resultatet är en crema som är ljus ljus brun. Bönorna är extremt ljusa i jämförelse med musetti-bönorna så en viss skillnad kan jag föreställa mig att det ska vara men inte en så stor skillnad.

Nu ska jag ge mig på den igen!
Vad ska jag testa med?

Med vänlig hälsning, Patrik
 

pwrdesign

Well-known member
2ysuruby.jpg


Maracaturra till vänster, Musetti Mio Espresso till höger
 

pwrdesign

Well-known member
Tack! Nyttig läsning!

Gjorde ett nytt försök.. Ställde kvarnen ett snäpp finare, vägde ett struket PF, vilket landade på 14gr... Överfyllde lite så att jag landade på 17gr

za6a7epe.jpg


y7uze3eq.jpg


Nu gick det bättre!

de8uju5u.jpg
 

pwrdesign

Well-known member
Jag är dålig på att recensera smaker :(
Doft är enklare tycker jag.. toner av fläder och sockervadd som påsen anger framträder verkligen.
Smak.. vet faktiskt inte.. har inte förstått mig på det än riktigt, men det beror mer på min oerfarenhet...
 

pwrdesign

Well-known member
Nytt försök! Creman blir väldigt ljus... Ingen toppenböna/rostning för en latteart-noob..

9y5usyvu.jpg


Smaken är "stor", helt klart mer komplex än de mer mainstream bönor jag kör annars. Stor eftersmak som fröjer sig kvar. Väldigt "lätt", mkt sötma (tror jag). Det finns en tydlig smak som jag inte kan sätta namnet på. Finns i doften från de malda bönorna också.
 

svartvest

Well-known member
Är koppen drickbar, det tycker jag är det viktigaste. Espresso tycker jag är svårt, dricker mest cappo. Om du skulle bjuda på den vad säger folk? Jag är självkritisk till koppar jag gör. Men jag tror på smaken skall avgöra. Lycka till!!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp