Slutat suga upp vattnet från pucken, vad göra?

Barbastark

Active member
Hej!

Har en gaggia classic. Problemet är att den nu för nån vecka sedan slutat suga tillbaka vattnet från pucken och spruta ned det i behållaren jag ställer koppen på (vad den nu kallas).

Någon som vet vad felet kan vara?

MVH
 

TheDude

Well-known member
Kanske är det så att trevägs solenoiden har fastnat p.g.a. gamla kafferester/kalk. Kommer det något vatten överhuvudtaget i driptrayen (behållaren du ställer koppen på) då du backflushar med blindfilter?
 

Barbastark

Active member
Kanske är det så att trevägs solenoiden har fastnat p.g.a. gamla kafferester/kalk. Kommer det något vatten överhuvudtaget i driptrayen (behållaren du ställer koppen på) då du backflushar med blindfilter?

Kommer inget vatten alls. Kanske nån droppe bara.

Har aldrig backflushat. Är det något man ska göra regelbundet? Har inte så bra koll på maskin-maintenance :)
 

hne

Well-known member
Ja, annars smakar espresson snart gammal kaffesump. Minst en gång i veckan.
 

TheDude

Well-known member
Om det nu är trevägs solenoiden som har fastnat så gissar jag att det inte är någon bra ide att föröka att backflusha, varjefall inte med backflushningsmedel (cleanexpress, ...) för då finns det väl risk att man få upp medel i kokaren (eller det kanske inte gör så mycket om man ser till och dra rejält med rent vatten igenom efter). Om nu trevägs solenoiden har kleggat igen rejält så hjälper det nog inte att backflusha. Jag skulle gissa att man måste rengöra den manuellt (alltså plocka ut den ut maskinen och skubba), eller vad tror ni andra?
 

hne

Well-known member
Utan medel först några gånger för att se om proppen går att mjuka upp med hett vatten hade jag kört på.
 

Barbastark

Active member
Så det jag ska göra är alltså att stoppa i ett blind-filter i handtaget och bara slå på vattnet? = backspolning? Hur länge ska jag köra?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Så det jag ska göra är alltså att stoppa i ett blind-filter i handtaget och bara slå på vattnet? = backspolning? Hur länge ska jag köra?

Tills pumpen ändrar ljud (det blir liksom lägre och en smula ansträngt). Då slår du ifrån pumpen, väntar ett tag och kör samma igen. Detta kan man sedan upprepa tills vattnet som kommer ur ventilen är rent. Med medel så kör man tills skummet blir rent och sedan (med rent blindfilter) tills vattnet är rent. That's backflush, for ya'!

//Stefan (som nyss backflushade maskinen och som ska ge sig på en avkalkning snart också)
 

Barbastark

Active member
Tills pumpen ändrar ljud (det blir liksom lägre och en smula ansträngt). Då slår du ifrån pumpen, väntar ett tag och kör samma igen. Detta kan man sedan upprepa tills vattnet som kommer ur ventilen är rent. Med medel så kör man tills skummet blir rent och sedan (med rent blindfilter) tills vattnet är rent. That's backflush, for ya'!

//Stefan (som nyss backflushade maskinen och som ska ge sig på en avkalkning snart också)

Tackar! D ska vi prova
 

MangeH

Well-known member
Eftersom det lät som om du aldrig bakspolat så....

Det fastnar rätt mycket skit bakom blindfiler och filterhållare. (som bortsett från att det inte är bra för maskinen även påverkar smaken)
Jag brukar skruva bort både filter och filterhållare en gång i veckan och låta ligga i clean express en stund samt bakspola utan dessa saker i. Bortsett från det så brukar jag bakspola ett par ggr med bara vatten efter varje gång jag använt maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp