Frågor om OPV

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har sedan bytet av pumpen fått svårt att få upp bryggtrycket. I samma veva (ungefärligt) bytte jag till en VST-korg (20g) och jag upptäckte snart att den är, dels för stor (volymmässigt) och dels måste fyllas ordentligt...

Nu idag provade jag att skifta tillbaka till den gamla korgen, men bryggtrycket blev ungefärligt detsamma (6-8 bar) som med VSTn. Utifrån detta har jag strukit korgen som ett problem.

Nästa fel skulle kunna vara OPVn. Hade maskinen öppen häromdagen och justerade OPVn, men jag vet banne mig inte om jag vred åt rätt håll... Blir det ökat bryggtryck om man vrider justerskruven medsols? Eller är det tvärt om? Jag fick 10 bar med blindfiltret.

Ska även se om jag inte ska spendera lite av helgen till att montera isär OPVn och se om den ser sliten ut. Vad ska man titta efter?

Skulle vara tacksam för svar för att eventuellt kunna styka även OPVn som ett problem.

Och då återstår bara kvarnen och dess malskivor. Som det är nu är jag ganska nära nollan (den riktiga)...

//Stefan (som har en Vibiemme Junior dubbelkokare, en Compak K3-touch och riktigt gott kaffe)
 

Davil

Well-known member
Jag har sedan bytet av pumpen fått svårt att få upp bryggtrycket. I samma veva (ungefärligt) bytte jag till en VST-korg (20g) och jag upptäckte snart att den är, dels för stor (volymmässigt) och dels måste fyllas ordentligt...

Nu idag provade jag att skifta tillbaka till den gamla korgen, men bryggtrycket blev ungefärligt detsamma (6-8 bar) som med VSTn. Utifrån detta har jag strukit korgen som ett problem.

Nästa fel skulle kunna vara OPVn. Hade maskinen öppen häromdagen och justerade OPVn, men jag vet banne mig inte om jag vred åt rätt håll... Blir det ökat bryggtryck om man vrider justerskruven medsols? Eller är det tvärt om? Jag fick 10 bar med blindfiltret.

Ska även se om jag inte ska spendera lite av helgen till att montera isär OPVn och se om den ser sliten ut. Vad ska man titta efter?

Skulle vara tacksam för svar för att eventuellt kunna styka även OPVn som ett problem.

Och då återstår bara kvarnen och dess malskivor. Som det är nu är jag ganska nära nollan (den riktiga)...

//Stefan (som har en Vibiemme Junior dubbelkokare, en Compak K3-touch och riktigt gott kaffe)

Jag gissar att du får ett högre bryggtryck om du skruvar åt opv-skruven medsols/medurs.

Jag har provat med så lågt som 18g kaffe i mitt VST 20g-filter med riktigt gott resultat. Men det beror ju också på vilket kaffe man maler, tycker det kan diffa mycket i volym, men med samma vikt mellan olika kaffebönor.

Har detta problem dykt upp nu, eller kom det efter pumpbytet?
Om det kom direkt efter pumpbytet så skulle jag inte vara så orolig då det nog kan finnas viss skillnad i tryck mellan 2 pumpar.
Det är nog bara en injustering av opv som saknas :).
 

bauta

Well-known member
Normalt är det medsols för att höja tryckbegränsarens öppningstryck (spänn fjädern som häller käglan).

För att utesluta korgen så kan du väl köra mot ett blindfilter?

Gamla och nya pumpen kan skilja i flöde (sliten gammal pump) men trycket byggs upp av mottrycket. I ditt fall korg+kaffe & OPV som sätter begränsningen.
 

wesaft

Well-known member
Kör med blindfilter och mät återflödet tillbaka till tanken är också ett sätt att mäta. Kolla av flödet med pumpens modell.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp