Kaffe på jobbet -vilken lösning?

Felde

Member
Hej alla,

ny på forumet och tänkte höra vad ni har för tankar runt kaffe på jobbet.

I dagsläget finns det en helautomatisk Siemens maskin som producerar bland det värsta rävgift man kan tänka sig. Vidare så finns det pulverkaffe att tillgå. Vilket jag faktiskt föredrar i detta fall....

Dock funderar jag lite på möjligheten att få till ett bättre kaffe, som man kanske till och med kan njuta lite av...

Vill inte lägga för mycket pengar på det då budget är lite begränsad.

de två alternativen jag kommit fram till är antingen:

Aeropress
Pour over, typ Hario V60
http://www.baristashopen.se/kaffe/kaffebryggare/hario-2/hario-v60-pour-over-kit.php



Min komptens gällande att brygga kaffe sträcker sig till att vi precis införskaffat oss en enklare kvarn hemma och börjat brygga finkaffe på helgerna. (Wilfa kvarn, Love coffe/johan& nyström kaffe).

Så har inte direkt världens kompetens inom gebitet...


Vad tror ni skulle bringa mig störst glädje, något av ovan alternativ, eller något helt annat som jag inte tänkt på än ?


mvh
Magnus
 

cizeta

Well-known member
Jag hade samma dilemma som du. Jag har nu en aeropress och en Hario skerton på jobbet. Smidig kombi som går lätt att bära med sig.
 

svartvest

Well-known member
Det gäller bara mig. Iallafall fram tills övriga 12 inser att kaffet inte går att dricka ;)


skämt och sido, bara mig och ev någon mer någon gång då och då.

Jag vet inte vad din budget är men...låt oss skena iväg så där härligt som vi gör här ibland...Jag skulle satsa på en bra kvarn Vario W, den har våg som är inställningbar. Till den hade jag skaffat pressbryggare en liten till mig själv och sedan när begärets låga tänds i de klentrognas hjärtan(dina kollegor) hade de fått köpa in sig i kvarnen och en större presskanna. Vad sägs om den planen???
 

Felde

Member
Har redan en Wilfa CGR-2 hemma. Så får bli att mala hemma och ta med till jobbet.

Jag gillar tanken på aeropress eftersom alla säger att den gör galet bra kaffe.

Presskaffe har jag egentligen aldrigh druckit. Vad har du för tips på möjlig presskanna i så fall ?

Min budget är stram ;)
 

svartvest

Well-known member
Har redan en Wilfa CGR-2 hemma. Så får bli att mala hemma och ta med till jobbet.

Jag gillar tanken på aeropress eftersom alla säger att den gör galet bra kaffe.

Presskaffe har jag egentligen aldrigh druckit. Vad har du för tips på möjlig presskanna i så fall ?

Min budget är stram ;)

Stram..hm när det gäller kaffe är min flytande.... Aeropressen är bra gör ett rent kaffe, för rent för endel människor. Presskannan ger mer olja och mer "vanligt" kaffe. Smaken är som baken... Presskannor finns nästan överallt, jag har bodums modell.
Vad dricker du hemma?
 

henrik82

Well-known member
Jag kör på Aeropress och en Porlex Mini. Betalade 850 kr för det, sen har jag så plast burka (som jag får när jag köper sushi :)) och dom rymmer 13,5 g som jag kan mala vid behov :). Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med detta :) blir lite mobbad :p men jag får iallafall gott kaffe ;)
 

Felde

Member
blir en aeropress känner jag. bra start och är nyfiken på "whats all the fuss is about!" ;)

får väl se hur jag väljer att förvara kaffet från morgon till bryggning :)
 

martink78

Well-known member
Nu är jag pappaledig men när jag jobbar så gör jag kaffe i en thermosmugg på morgonen och tar med mig, jag använder cleverdripper för den är otroligt smidig och konsistent men de flesta pappersfilterlösningar funkar nog bra för man vill inte ha nått sump. Bortsett från mängden och ev att värmen försvinner efter ett tag så funkar det bra tycker jag..
 

Felde

Member
Nu är jag pappaledig men när jag jobbar så gör jag kaffe i en thermosmugg på morgonen och tar med mig, jag använder cleverdripper för den är otroligt smidig och konsistent men de flesta pappersfilterlösningar funkar nog bra för man vill inte ha nått sump. Bortsett från mängden och ev att värmen försvinner efter ett tag så funkar det bra tycker jag..


En okay ide, men går lite ifrån smidigheten och "färshheten" att göra det på plats.
tyvärr måste jag ju mala bönorna hemma just nu, men funderar på att köpa mig en manuell kvarn. Är Hario Skerton bästa budgetval ?
 

martink78

Well-known member
En okay ide, men går lite ifrån smidigheten och "färshheten" att göra det på plats.
tyvärr måste jag ju mala bönorna hemma just nu, men funderar på att köpa mig en manuell kvarn. Är Hario Skerton bästa budgetval ?

Smidigt är det ju eftersom man gör allt utom att dricka hemma, men lika färskt som att brygga det på plats är det ju inte förstås. Jag tycker inte skerton är bra för brygg, axeln fäster bara högst upp så när man mal grövre så wobblar skivorna och ger ojämn resultat. Det var ett tag sedan jag kolla på det men då hade hario en annan modell där axeln var fäst längs ned också och det är bättre (men den såldes inte i så många svenska butiker då).
 

Felde

Member
Smidigt är det ju eftersom man gör allt utom att dricka hemma, men lika färskt som att brygga det på plats är det ju inte förstås. Jag tycker inte skerton är bra för brygg, axeln fäster bara högst upp så när man mal grövre så wobblar skivorna och ger ojämn resultat. Det var ett tag sedan jag kolla på det men då hade hario en annan modell där axeln var fäst längs ned också och det är bättre (men den såldes inte i så många svenska butiker då).

point taken, smidigt är det helt klart! ;)

Tycker det är lite skoj att finurla med kaffet på jobbet med. Ett skönt break liksom :) Sen jag även använda jobbets bönor om det faller mig in ifall jag maler på plats ;)

hmm, okay, har läst om den och många verkar lovorda den. Men det är mer för finmalt då som jag förstår det?
Har du tips på någon annan kvarn, som ligger säg, max 5-6 hundra som är duglig?
 

cizeta

Well-known member
Skerton är väl enligt hario till för pour over. Använd t den själv med ok resultat till aeropress och kalita wave. Men det är sant att den wobblar lite.
Fick igår hem oe Lido 2. Helt annan prisklass, men helt suveränt bygge. Garanterat inget wobblande där.
 

Felde

Member
Skerton är väl enligt hario till för pour over. Använd t den själv med ok resultat till aeropress och kalita wave. Men det är sant att den wobblar lite.
Fick igår hem oe Lido 2. Helt annan prisklass, men helt suveränt bygge. Garanterat inget wobblande där.

Frågan är om jag känner skillnad på ok och bra resultat :)
Den känns lite för dyr för mig tyvärr. Kan inte motivera en manuell som är markant dyrare än vår wilfa i köket ;)
 

cizeta

Well-known member
Förstår det.
För mig är det manuella malandet en del av kaffeupplevelsen. Har ännu inte hunnit prova lidon till aeropressen. Men till waven märktes det skillnad.
 
Topp