Portafilter på eller av när maskinen inte används?

triss

Active member
När maskinen är påslagen, eller avslagen för den delen, men inte används. Är det att rekommendera att att ha portafiltret fastsatt på maskinen då. Har läst att det ska vara på för att hålla det varmt. Finns det andra anledningar till varför det bör sitta på?
 

svartvest

Well-known member
Anledningen är värmen annars blir espresson sur. Jag har inte pf i när maskinen är av för då ligger det i diskstället efter rengörning. Dock har det hänt att jag glömt att sätta dit det när man kör igång maskinen. Pf sitter aldrig fast draget när den bara skall värmas utan bara när man gör espresso.
 

koffej

Well-known member
Jag brukar ha pf i maskinen när jag värmer upp den, men efter det första skottet för dagen så brukar mitt pf inte sitta i maskinen emellan skotten.

Jag har tänkt på det där en del att folk säger att det är viktigt att pf ska sitta i maskinen, men jag har inte märkt någon skillnad på smaken ( kanske mina smaklökar inte är så utvecklade ). I en kvarn så vill man ju att kvarnen ska överföra så lite värme som möjligt till kaffet, tillverkarna sätter ju t.o.m in fläktar i kvarnen för och kyla den så inte kaffet ska värmas. Om man då har ett uppvärmt pf som kaffet ska tampas i så värms ju kaffet upp i pf:et innan man gör sin espresso, det borde ju inte vara så bra isåfall, eller?
 

_Dave_

Active member
Men är det inte rekommenderat att ha i pf när maskinen är av för packningens skull? Större risk att det torkar och inte håller tätt längre har jag fått för mig. Jag har för övrigt alltid i pf, kanske inte mellan shot, för då är den ju redan varm... Men direkt efter jag är klar så sitter det på plats igen.
 

rannagarden

Well-known member
Var det inte nån som mätte tempdiffen i koppen med uppvärmt kontra icke uppvärmt pf? Såg det någonstans...

/M
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp