Puckad ?...

Gurkan

Member
Hej. Nybörjare här. Jag har läst lite om resultat av espressogörande och självklart vill jag ju helst gå någon form av utbildning för hemmabruk men det finns inte någon i min närhet. Man vill ju veta den optimala mixen av malningsgrad packning och extraktionstid o.s.v.
Läser någonstans om "pucken" och antar att det är kaffet i hållaren efter körningen. Blir en aning förvånad eftersom puck känner jag igen från min moccabryggare men i min Gaggia Classic blir det bara en blöt, kanske lite kompakt, sörja men definitivt ingen puck. Kan man vänta sig en sådan med min Gaggia och vad gör jag i så fall fel? Det står vatten kvar i filtret ovanpå kaffet när jag lossar handtaget.

Också rookie.
 

kafferookie

Well-known member
Inte behöver du en utbildning. De är bara att läsa sig till allt i detta forum, det gjorde jag och efter några månader så blev de allt vanligare med perfekta espressoskott. Du har säkert lättare att lära än vad kag hade. De borde bli en puck i ditt filter. Och om du har en backventil så ska den ta bort ovanpåliggande vatten när extraktionen är klar. Försök hitta lite nybörjarguider här om malning dosering och tampning så kommer du långt.

...läste nu att du i en annan tråd ville ha tips på kvarnar. Om du inte får nån puck och inte har använt egen kvarn så har det med största sannolikhet ett samband, om nu så är fallet.
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Nja. Det kan gott vara kaffet också som skiljer. En del kaffen vill gärna lämna pucken lite blötare än andra. Somliga får man nästan bända ur filtret. Så prova du nån annan sort/tillverkare också.
/M
 

Gurkan

Member
Puckad? ...

Testa att justera malgraden lite. Kan vara det som spökar!

Fantastiskt ställe att vara på det här. Vilket gensvar man får av alla hjälpsamma medlemmar. Man bugar o bockar.
Ja, det var just d här med malningsgraden. Jag har ju en s.k. kvarn, en Gaggia MM och jag vet inte riktigt om den platsar under benämningen kvarn. Det är därför jag också på annat håll i forumet söker tips om kvarnar.
Måste kolla om backventilen inte funkar eller om jag har för dåligt tryck i maskinen eftersom det ligger så mycket vatten kvar. Kan nästan hälla av det från filtret när jag tagit av det. Går det förresten att ställa upp trycket på min maskin? Tycker mig ha sett det någonstans i någon videosnutt. Det kanske är onödigt ändå, eller?
 
Topp