Bästa Kaffekvarn ...

Gurkan

Member
Här en nybörjare i "riktigt kaffe" och vill ha tips om en bra kvarn. Finns det någon kunnig i kvarnfysiken. Vad jag kan tycka mig se av det lilla som går att läsa så är proffskvarnar stora halvmeters-pjäser som troligen har koniska malskivor och maler långsamt o tyst med god precision. Nu har jag ingen plats eller råd att ha en sådan så jag skulle ju då vilja ha en mer hemanpassad kvarn på mellan 30-40 cm hög och med en långsam malhastighet och så tyst som möjligt. Frågan är då: vad skall man titta efter för märken. Vet någon något om Isomac Granmacinino t.ex.? Den har vad jag kan förstå åtminstone koniska malskivor men räcker det? Man undrar ju om den maler tillräckligt bra ändå och hur ljudnivån är. Mitt tänkbara prisläge ligger kring 2000-3000 kr.
Tacksam för tips.

Ny i gamet.
 

svartvest

Well-known member
Baratza har fina kvarnar, på de bättre modellerna går det köpa till en våg. Själv har jag en Amfin kvarn som är både snygg och bra och går tyst för att vara en billigare kvarn, idag tror jag den kallas k2

Mahlköning Vario väldigt fina kanske lite högre i pris, men som vi säger här på forumet...det finns inga genvägar till det perfekta kaffet...Välkommen!!

Hur brygger du ditt kaffe? Är det bara till brygg så klarar du dig med en enklare kvarn men är det espresso så behöver du en bättre...kvarn är det viktigaste du köper för att höja kaffekvaliten.
 

Gurkan

Member
Hej igen. Hoppas någon ser detta o kan lämna en kommentar. Jag har nu fått tips om en, som det sägs, prisvärd kvarn Rancilio Rocky.? Vad säg s om den? är det någon som vet något om den, för o nackdelar.
Ny i gamet.
 

TheDude

Well-known member
Rancilio Rocky är en av de vanligaste kvarnarna för att mala kaffe till espresso (hemma). Det finns mängder med info på nätet t.ex. denna
https://www.youtube.com/watch?v=8E2OtLQBg3U

Fördelar: Gammal beprövad, enkelt att byta malingsgrad mellan espresso och brygg eftersom den har 55 fasta steg (malningsgrader)
Nackdelar: Svårt att justera in malningsgraden exakt för espresso då den har 55 fasta steg

Personligen skulle jag inte köpa en Rancilio Rocky om jag skulle köpa en sprillans ny kvarn i den prisklassen, då skulle jag satsa på en Bezzera BB005 TM (med koniska malskivor, och med timer). Om jag hittade en begagnad Rancilio Rocky för ett bra pris kanske jag skulle satsa på en.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp