Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 10
    Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006

50 gram Coffee Luwak Arabika

Fick en fin gåva idag från några resenärer som varit i Bali där besökte de en kaffeplantage och fick veta mer om detta mytomspunna kaffe. Frågan vilken bryggmetod som lämpar sig bäst? Några tips?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

När jag frågade på JoN så tyckte dom Aeropress.

Reg.datum
    apr 2006
    AP var den som låg mig närmast, V60 kan jag även tänka mig. Relativt nyrostat också i slutet av februari..dock har jag inte så höga fantasier men det skall bli kul att prova.

Senior Member SirGrunges avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Cool, glöm inte recensera det hela eftersom det är just såpass omtalat.

if I would ever drink that stuff, I would make it as a normal filter coffee, look at this
    http://www.youtube.com/watch?v=5xvtz8zuTA4
    like that.

Jag körde detta kaffe i espresso pga avsaknad av Aeropress. Testade även att brygga det... Roligt att se olika karaktärsdrag i kaffet beroende på bryggmetod.

Gällande kaffet så är jag lite skeptisk, idén om jag förstått det rätt är att kaffet skall vara extra bra eftersom mården som äter kaffebäret skall ha bra näsa för att hitta de bären som har bästa kaffebönan d.v.s. har inget att göra med att djuret skiter ut kaffebönan. Dock så misstänker jag att i industriproduktion av detta kaffe så trycker man i djuren va fan som helst kaffebönor genom de stackas djuren (tänk gåslever) och sedan säljer man det som superkvalitet trots att djuret ej valt bönorna...

Läste en artikel om hyr för jävligt djuren har de. Och att de sitter i burar. Inte riktigt som jag läste i min första beskrivning där de stod att mårsdjuren hade de så bra och knallade runt fritt och sedan plockades bönorna i spillning kör den påträffades. Vet inte om det gäller alla djur men jag avstår iallafall dessa bönor i framtiden.
    coffeerookie på Instagram

Reg.datum
    apr 2006
    Ja jag håller med dig. Djurens levnadsvillkor är utsatt och människan vill tjäna pengar. Som drömkaffe ligger fortfarande Biloyan och Arichina på första plats.

Liknande ämnen

1. Rancilio MD-50 Kvarn
    Av KarlXII i forum Köp och sälj
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 15:35
  2. 7/14 gram
    Av Louie i forum Mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 23:38
  3. S: Nespresso Professional ES-50
    Av frX i forum Köp och sälj
    Svar: 7