50 gram Coffee Luwak Arabika

svartvest

Well-known member
Fick en fin gåva idag från några resenärer som varit i Bali där besökte de en kaffeplantage och fick veta mer om detta mytomspunna kaffe. Frågan vilken bryggmetod som lämpar sig bäst? Några tips?
 

Bilagor

  • 20140517_204944.jpg
    20140517_204944.jpg
    99 KB · Visningar: 62

svartvest

Well-known member
AP var den som låg mig närmast, V60 kan jag även tänka mig. Relativt nyrostat också i slutet av februari..dock har jag inte så höga fantasier men det skall bli kul att prova.
 

matlar

Active member
Jag körde detta kaffe i espresso pga avsaknad av Aeropress. Testade även att brygga det... Roligt att se olika karaktärsdrag i kaffet beroende på bryggmetod.

Gällande kaffet så är jag lite skeptisk, idén om jag förstått det rätt är att kaffet skall vara extra bra eftersom mården som äter kaffebäret skall ha bra näsa för att hitta de bären som har bästa kaffebönan d.v.s. har inget att göra med att djuret skiter ut kaffebönan. Dock så misstänker jag att i industriproduktion av detta kaffe så trycker man i djuren va fan som helst kaffebönor genom de stackas djuren (tänk gåslever) och sedan säljer man det som superkvalitet trots att djuret ej valt bönorna...
 

kafferookie

Well-known member
Läste en artikel om hyr för jävligt djuren har de. Och att de sitter i burar. Inte riktigt som jag läste i min första beskrivning där de stod att mårsdjuren hade de så bra och knallade runt fritt och sedan plockades bönorna i spillning kör den påträffades. Vet inte om det gäller alla djur men jag avstår iallafall dessa bönor i framtiden.
 

svartvest

Well-known member
Ja jag håller med dig. Djurens levnadsvillkor är utsatt och människan vill tjäna pengar. Som drömkaffe ligger fortfarande Biloyan och Arichina på första plats.
 

Brunabönor

Well-known member
Testat detta kaffe med aeropress och v60 där den sistnämnda metoden är överlägsen den första. Dyrt men det är faktiskt det godaste jag druckit tillsammans med en bra rostad Jamaica blue mountain som är mer prisvärd även om den också är dyr.
Och visst, ska man köpa Luwak så får man se till att det är certifiering om handplockat och inget djurplågeri vilket ledde till att de stora slutade saluföra den.
 
Topp