Köphjälp! Bryggare + kvarn

pwrdesign

Well-known member
Hej!

Väldigt nära att klicka hem lite utrustning, efter att ha lekt lite med en kompis gamla maskin vill jag ha bra saker.

Jag har två alternativ:

1. Expobar Brewtus + Begagnad La Cimbali Max

2. Klassiskt kit med Rancilio Silva + Rancilio Rocky

Alternativ 1 blir helt klart dyrare, men i och med att jag får köpa kvarnen för i stort sätt en symbolisk summa så blir skillnaden inte jättestor.

Jag kommer göra 1 cappu per dag troligen, och jag tycker latte art verkar kul, men frågan jag ställer mig själv är om det är vettigt att gå på så pass bra maskin? Jag kommer säkert bli nöjd med en Rancilio Silva? Och La Cimbali - kvarnern är ju en Doser, vilket inte är helt optimalt av flera anledningar...
I dagsläget så väger jag bönorna exakt och maler dessa, med en doser så lär ju en del av det malda kaffet ligga kvar i dosern?

För någon som endast är en hem-barista, och en ganska grön sådan, märker jag skillnad mellan Brewtus och Silvan? (Förutom rent tekniska detaljer som att jag kan skumma och brygga samtidigt med Brewtusen)

En annan sak som oroar mig lite är 35 uppvärmningstid för Brewtus'en. Jag misstänker att detta inte är ovanligt för denna typ av maskin, men låter ni dem stå på dygnet runt? Annars måste man ju ordna nån typ av Timer som slår på maskinen vid 5.30 på morgonen?

Vad säger panelen?

MvH Patrik
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Är den regelbundet av kalkad? Kvarnen är det med dosator? Merjobb att rengöra. Sedan tror jag att brewtusen är lättare att lära och stabilare.
 
Senast ändrad:
Topp