Tips på espressobönor

pwrdesign

Well-known member
Ny i espressodjungeln så har jag använt billiga fulbönor för att träna på alla moment. Nu är snart andra påsen slut och det är dags att köpa bättre bönor, tänkte kolla lite om ni har tips på vad jag ska prova. Jag dricker till 95% cappu är ute efter en ganska snäll och rund smak. Jag vet att jag gillar cappun jag får på Sosta och jag gillar I'll Caffe på kungsholmen, ingen aning om vad för bönor de använder dock.

Tar alltså gärna emot tips på bönor / rostning som ger en ganska snäll shot med en del sötma (tror jag) och som kan resultera i en krämig och lätt cappu.
 

matlar

Active member
Kul att du är igång! Om du dricker espressobaserat kaffe med mjölk så är det enligt min smak att föredra ett lite tuffare kaffe eftersom mjölken med sötman och fettet rundar av kaffet och ger en mjukare känsla på kaffet, ett för mjukt kaffe från börja tenderar att bli väldigt barnsligt i smaken.

Men om du verkligen vill ha en mjuk historia kör ren arabica som inte är jätte mörkt rostat. Zoegas Supremrema Espresso är trevligt nybörjar kaffe (inte så dyrt om man bommar ett eller tre skott). Annars är det mycket roligt att gå in till de mindre kaffebutikerna och förklara vad du gillar och ta det från det.
 

maartyn

Active member
Såg Enrico-caffe i butiken igår. Säkert jättegott, men varken rostdatum eller bäst-före-datum (!!) på påsen gjorde att jag avstod detta "premiumkaffe" för 199kr/500g.
 

kafferookie

Well-known member
Monsun malabar från J&N är fina, likaså Mattias blandning från sandby kafferosteri, en riktig höjdare faktiskt. Har också alltid älskat j&ns Rwanda gatsinga. Provade drop coffee för första gången ganska nyligen, sjukt bra. Ett ganska nytt rosteri i slöinge kan jag också rekommendera. Var alltid noga med att få ett bra rostdatum!
 
Senast ändrad:

kafferookie

Well-known member
Jag rekommenderar en blandning som heter La Bomba. Finns på Bönor & Blad för 70kr/250g.

Köpte en påse av denna på nätet för att se hur kvaliteten var när man går ner lite i pris. Möjligt att denna är menad att dricka som espresso men som latte tycker jag inte alls att det passade. Men smaken är olika! Därför är det svårt att ge tips. Bara att prova sig igenom djungeln. Men jag har lärt mig under de två åren jag ägnat mig åt kaffe nu att det tyvärr inte duger med billigare bönor för mig, inte till espresso/espressodrycker iaf, till brygg är jag inte lika kräsen även om jag börjar känna skillnad där med.
 
En ESPRESSO som fallit de flesta på "jobbet" i smaken såpass så vi bara kör den numera är MONTERIVA Biologica 100% Arabica. Handla helst på MONTERIVA direkt så du får ett färskt paket. Lycka till !
 

[SH]

Well-known member
Tar alltså gärna emot tips på bönor / rostning som ger en ganska snäll shot med en del sötma (tror jag) och som kan resultera i en krämig och lätt cappu.

Tipsar om Caffe Mauro de Luxe. Som espresso blir den tämligen kraftfull och "italiensk" med sina 30% robusta men som cappuccino blir den mest fyllig, smakrik och ganska snäll utan att tappa kaffekaraktären.
 

Jagozar

New member
Köpte en påse av denna på nätet för att se hur kvaliteten var när man går ner lite i pris. Möjligt att denna är menad att dricka som espresso men som latte tycker jag inte alls att det passade. Men smaken är olika! Därför är det svårt att ge tips. Bara att prova sig igenom djungeln. Men jag har lärt mig under de två åren jag ägnat mig åt kaffe nu att det tyvärr inte duger med billigare bönor för mig, inte till espresso/espressodrycker iaf, till brygg är jag inte lika kräsen även om jag börjar känna skillnad där med.

Är 280kr kilot billigt för espressobönor? Tycker det är ganska dyrt för kaffe, om man jämför med vanligt butikskaffe.
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Är 280kr kilot billigt för espressobönor? Tycker det är ganska dyrt för kaffe, om man jämför med vanligt butikskaffe.

Du ska nog inte jämföra med vanligt butikskaffe faktiskt.... Det är väl lite som att jämföra en Billys Panpizza med en finpizza med mozzarella och parmaskinka. Typ.
 

Large

Well-known member
Är 280kr kilot billigt för espressobönor?
Det får nog anses vara ett ganska normalt kilopris för en premiumkaffe även om det är lite väl dyrt för just La Bomba. "Butikskaffe" som kostar runt 60kr/kg är förstås mycket billigare per viktenhet men enligt min åsikt inte värt de pengarna och därför rent och skärt slöseri. Men smaken är som baken....
 

TheDude

Well-known member
Jag tycker det är lite underligt hur folk spenderar massa pengar på en bra espressomaskin och en bra kvarn och sedan inte vill spendera pengar på bra kaffebönor. Kaffebönorna är det som är viktigast för ett bra resultat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp