Kaffe eftermiddag i Skellefteå

svartvest

Well-known member
Nu har vi haft ett en provning i Skellefteå sällan har så mycket gott kaffe flödat i denna stad, från forumet så kom undertecknad, Skott, Lennart och NisseAC och några andra intresserade.

Vi började med Maragogogypte Nicaragua, Kaffe från Libanon Tafers rosteri, Nekisse Etiopien, St Rosa Guatemala, Tarrazu San Rafael Costa Rica, Konga Etiopen. Maragogypte,Nekisse, Tarrazu och Konga var rostade förra söndagen.

Om man inte har koppat kaffe tidigare så är det att rekomendera, smaker dofter blir tydliga. Vad kan man säga om kaffet vi provade, Maragogypte hade jag tror jag högre förhoppning till god men igen höjdare, Taferskaffet är ett kaffe från Libanon, rök läder en väldigt speciell smak fungerade när den var varm men sjönk när den blev kall. St Rosa, fina toner och balanserad smak, Tarrazu hade lite mer spets men inte på ett negativt sätt. Nekisse och Konga var två Etiopier med en tydlig florala, blommiga toner, tydlig syra jag det är mina favoriter.

Sedan fick vi prova Ibrik, Lennart förevisade denna bryggmetod, kaffet är malt med en speciell kvarn som klarar att mala sönder en kaffeböna i 15 000-35 000 bitar (3500 för espresso) Här smakade Taferskaffet mycke bättre.

Sedan tog vi fram V60 och bryggde av ett kaffe från Indonesien Sulawesi ett mycket gott kaffe, bergamott och fruktoner.

Vi har bokat in nästa träff och vi rekommenderar er alla att skriva var ni bor och ta kontakt med varandra. Vi kan snacka maskiner och teknik men smaker måste man uppleva. Tack skall ni ha alla som kom.
 

Bilagor

  • IMG_20140511_135543.jpg
    IMG_20140511_135543.jpg
    85.7 KB · Visningar: 22
  • 20140511_142904.jpg
    20140511_142904.jpg
    98.2 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp